(عکس) جنگنده جدید اوکراین مقابل شاهین آمریکایی

(عکس) جنگنده جدید اوکراین مقابل شاهین آمریکایی

در حالی که قرار است لهستان جنگنده‌های میگ ۲۹ خود را در اختیار اوکراین قرار دهد، سناتور‌های آمریکایی خواستار ارسال اف ۱۶ به اوکراین شده‌اند. جنگنده شرقی برای اوکراین بهتر است یا غربی؟

کد خبر : ۱۲۶۲۵۸
بازدید : ۳۷۱۵

جنگنده‌های میگ ۲۹ لهستانی قرار است طی چهار تا شش هفته آینده به اوکراین برسند. در همین صحبت‌هایی از ارسال اف ۱۶ آمریکایی هم به میان آمده است.

البته جو بایدن تا اینجای کار در مقابل درخواست‌ها برای ارسال جنگنده‌های آمریکایی به میدان نبرد اوکراین مقاومت کرده است و در حالی که سلاح‌های پیشرفته‌ای چون توپخانه راکتی هیمارس و تانک‌های آبرامز را در اختیار اوکراین گذاشته همچنان به نظر نمی‌رسد که تمایلی برای درگیر کردن جنگنده‌های آمریکایی در این نبرد داشته باشد.

پرسش این است که جنگنده‌های یاد شده چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام بیشتر به درد اوکراین می‌خورد؟

جنگنده اف ۱۶ یا میگ ۲۹

گای مک‌کاردل سردبیر «گزارش نیروهای عملیات ویژه» (SOFREP) در مقایسه این دو جنگنده به نیوزویک می‌گوید: «تفاوت‌های کلیدی بین این دو جنگنده شرقی و غربی وجود دارد. میگ ۲۹ جنگنده‌ای تاثیرگذار است که میکویان در دهه ۱۹۷۰ کار طراحی‌اش را شروع کرد و اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت نیروی هوایی شوروی شد.

این پرنده روسی که با نام فالکروم هم شناخته می‌شود، جنگنده نسل چهارم شرقی است. اف ۱۶ هم که با نام مستعار فایتینگ فالکون (شاهین مبارز) شناخته می‌شود در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط جنرال داینامیکس طراحی و وارد خدمت شد. فالکون همچون فالکروم جنگنده‌ای نسل چهارمی اما از نوع غربی است.»

مک‌کاردل در ادامه به دیدگاه خلبان‌های آمریکایی درباره میگ ۲۹ می‌پردازد: «از نگاه خلبان‌های آمریکایی دو نقطه قوت بزرگ میگ ۲۹ ، قابلیت مانور بالا در سرعت‌های پایین و سیستم یکپارچه دید و هدف‌گیری نصب شده روی کلاه خلبان است.»

جنگنده جدید اوکراین مقابل مقابل شاهین آمریکایی / عکس اف ۱۶ فایتینگ فالکون

بر این اساس در سرعت‌های پایین‌تر برگ برنده در اختیار میگ ۲۹ است و در نقطه مقابل به سرعت‌های بالاتر که می‌رسیم اف ۱۶ احتمالا عملکرد بهتری داشته باشد.

مک‌کاردل که خودش ۱۶ سال در ارتش آمریکا حضور داشته از تجربه خلبان‌های آمریکایی هنگام پرواز با میگ ۲۹ می‌گوید: «آمریکایی‌هایی که با فالکروم پرواز کرده‌اند گزارش داده‌اند که دید خلبان هنگام پرواز در این پرنده به خوبی اف ۱۶ نیست.»

باید در نظر داشت که اوکراین از قدیم کاربر جنگنده‌های روسی بوده است و از این نظر به کار گرفتن جنگنده‌هایی که لهستان برایش آماده می‌کند راحت‌تر خواهد بود در حالی که ورود جنگنده‌های غربی به این نبرد نیاز به پشتیبانی و آموزش گسترده‌ و احتمالا دراز مدتی دارد.

جنگنده جدید اوکراین مقابل مقابل شاهین آمریکایی / عکس
میگ ۲۹ فالکروم

میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. فالکروم با دو موتور توربوفن با نیروی رانش ۲۲ هزار پوندی می‌تواند به سرعت ۲.۳ ماخ برسد. آمریکایی‌ها با فروریختن دیوار برلین فرصت روبه‌رو شدن نزدیک با این هواپیماها که حالا در اختیار ارتش آلمان بودند، را پیدا کردند. آنجا بود که مشخص شد میگ ۲۹ در نبردهای نزدیک جنگنده‌ای بسیار زهردار و خطرناک است.

اف ۱۶ جنگنده تاکتیکی چند منظوره، تک موتوره، با قابلیت مانور بالا، مافوق صوت است. این پرنده بسیار کوچکتر و سبک تر از جنگنده‌های قبل از خود است و با آیرودینامیک و اویونیک پیشرفته سلاحی موثر در نبردهای هوایی است.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید