۸ بلایی که شکست عشقی بر سر بدن می‌آورد

۸ بلایی که شکست عشقی بر سر بدن می‌آورد

بعد از پایان رابطه ممکن است دائماً اتفاق رخ داده را با خود مرور کنید و سعی کنید از آن سردرآورید. این افکار مارپیچی طبیعی هستند و به این معنا نیستند که شما وسواس فکری دارید. در صورت تجربه‌ی هر نوعی از اندوه، ذهن تان به طور مکرر به مرور وقایع منجر به آن می‌پردازد تا از شما در برابر رنج‌های احتمالی آینده محافظت کند.

کد خبر : ۱۲۶۷۹۳
بازدید : ۸۶۲۶

اتمام یک رابطه عاشقانه می‌تواند شما را بسیار بدحال کند؛ و معلوم شده آن دردی که می‌کشید صرفاً عاطفی نیست.

دلشکستگی می‌تواند واقعاً به شکل فیزیکی در بدن بروز یابد، آن هم به شیوه‌هایی که شاید انتظارش را نداشته باشید.

۱- حالت تهوع یا از دست دادن اشتها

اگر اهل تماشای فیلم‌های کمدی عاشقانه باشید، احتمالاً شکست عشقی برای شما یادآور پرخوری است. اما رنج از دست دادن یک شخص یا پایان رابطه عاشقانه می‌تواند «واکنش جنگ یا گریز» بدن تان را فعال کند. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، بدن خونی که معمولاً برای دستگاه گوارش به کار گرفته می‌شود را به سمت ماهیچه‌ها پمپاژ می‌کند. این امر می‌تواند شما را دچار حالت تهوع کند.

۲- افکار مارپیچی

بعد از پایان رابطه ممکن است دائماً اتفاق رخ داده را با خود مرور کنید و سعی کنید از آن سردرآورید. این افکار مارپیچی طبیعی هستند و به این معنا نیستند که شما وسواس فکری دارید. در صورت تجربه‌ی هر نوعی از اندوه، ذهن تان به طور مکرر به مرور وقایع منجر به آن می‌پردازد تا از شما در برابر رنج‌های احتمالی آینده محافظت کند.

ذهن ما به طور طبیعی دوست دارد در مسائلی که آن‌ها درک نمی‌کند عمیق شود، مثلاً زمانی که رابطه عاشقانه تان به پایان رسیده و شما انگیزه‌های شریک عاطفی خود برای پایان دادن به رابطه تان را درک نمی‌کنید. مغز سعی می‌کند بر حس ناخوشایند بلاتکلیفی چیره شود و این کار را با داستان سرایی درباره‌ی علت پایان یافتن رابطه عاشقانه‌ی شما انجام می‌دهد. برای آرام کردن ذهن خود یه جای سؤالاتی همچون «چرا اینطور شد؟» از خود بپرسید «حالا که اینطور شد چه چیزی فهمیدم؟».

۳- بی خوابی

پایان یافتن رابطه عاشقانه می‌تواند بسیار اضطراب آور باشد؛ و هر اتفاق اضطراب آوری می‌تواند باعث بی خوابی شدید شود یا به خواب رفتن یا تداوم خواب را دشوار کند. علت آن افزایش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس است، امری که می‌تواند جلوی به خواب رفتن شما و عمیق شدن خواب تان را بگیرد. اما نگران نباشید. بدن تان به زودی خود را از نو تنظیم خواهد کرد و حتماً خواب تان مثل سابق خواهد شد.

داشتن یک ساعت خواب ثابت، خودداری از مصرف کافئین و انجام مدیتیشن برای آرام کردن افکار خود می‌تواند کمک کننده باشد.

۴- عطش لمس

بعد از اتمام رابطه عاشقانه، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها هیچ تماس فیزیکی‌ای با دیگران نداشته باشید. انسان‌ها با نیاز به لمس فیزیکی دیگران متولد می‌شوند؛ بنابراین محرومیت از داشتن تماس فیزیکی با عزیزان خود به مدت طولانی می‌تواند شما را حساس، مضطرب و دچار احساس خستگی کند. این محرومیت حتی می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کند.

۵- خماری

هر کسی که تجربه‌ی شکست عشقی را داشته باشد، احتمالاً با احساس دلتنگی برای شریک عاطفی سابق خود مواجه شده است. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ نشان داد دلتنگی بعد از پایان رابطه عاشقانه، مثل هوسی است که حین تلاش برای ترک اعتیاد تجربه می‌شود. در حقیقت، در این حالت همان بخش‌هایی از مغز فعال می‌شود که در مغز افراد معتاد در دوران ترک اعتیاد فعال می‌گردد.

بهترین راه برای غلبه بر این هوس این است که شریک عاطفی تان را از چشم و ذهن خود دور نگه دارید، مثلاً با حذف او از تمامی صفحات مجازی خود.

۶- درد‌های جسمانی

اتمام رابطه عاشقانه تنها به لحاظ استعاری قلب را به درد نمی‌آورد. ممکن است بدن تان هم دچار درد‌های فیزیکی شود. در سال ۲۰۱۰، محققان حوزه‌ی روابط عاطفی به بررسی اسکن مغزی ۱۵ فردی که شکست عشقی را تجربه کرده بودند پرداختند و متوجه شدند پریشانی عاطفی این افراد همان بخش‌هایی از مغز آن‌ها را فعال کرده بود که به پردازش درد جسمی می‌پردازد.

۷- سندرم قلب شکسته

این مورد نادر است، اما برخی افراد می‌توانند دچار سندرم قلب شکسته شوند، یک ایست قلبی ناگهانی که بر اثر اضطراب شدید رخ می‌دهد. این اتفاق معمولاً در زنان بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد.

۸- مشکلات پوستی

به طور حتم بعد از اتمام یک رابطه عاشقانه آخرین چیزی که دلمان می‌خواهد گرفتار شدن به مشکلات پوستی است. اما اضطراب ناشی از شکست عشقی می‌تواند فعالیت غدد چربی و سلول‌های پوستی را افزایش دهد، امری که منجر به مسدود شدن منافذ پوست خواهد شد که محلی برای رشد جوش هستند. به علاوه، ممکن است سطح آدرنالین بدن تان بالا رود، که در اینصورت اگر به مشکل کهیر مبتلا باشید این امر می‌تواند باعث پدیدار شدن کهیر‌هایی بر روی پوست تان شود که اضطراب عامل آن‌ها است.

با این حال، با به پایان رسیدن شوک اولیه‌ی ناشی از شکست عشقی، بدن تان شروع به سازگار شدن با تغییرات رخ داده خواهد کرد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید