(عکس) کشف یک الماس عجیب و غریب؛ قلب تپنده، ۴ سال بعد از ماتریوشکا پیدا شد

(عکس) کشف یک الماس عجیب و غریب؛ قلب تپنده، ۴ سال بعد از ماتریوشکا پیدا شد

گوهر کمیاب الماس در الماس، با نام «قلب تپنده»، چهار سال پس از یک کشف گرانبهای دیگر، در هند کشف شد.

کد خبر : ۱۳۰۵۸۷
بازدید : ۳۹۱۴

یک الماس در یک الماس عجیب در هند کشف شد. این جواهر بسیار کمیاب ۰.۳۲۹ قیراطی به دلیل وجود یک قطعه الماس کوچک در درون آن، «قلب تپنده» نام‌گذاری شده است. این الماس توسط شرکت «V D Global» در اکتبر ۲۰۲۲ کشف شد.

عکس | کشف یک الماس عجیب و غریب | قلب تپنده، ۴ سال بعد از ماتریوشکا پیدا شد

رئیس این شرکت گفت: در حین بررسی ناهمواری‌ها در تاسیسات سورات، این قطعه الماس کمیاب را یافتیم که یک قطعه کوچکتر دیگر در داخل آن به دام افتاده بود، اما آزادانه در آن حرکت می‌کرد.

این گوهر برای تجزیه و تحلیل بیشتر به موسسه الماس د بیرز (De Beers)‌ در میدنهد فرستاده شد. اصالت آن با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی تایید شد. سامانتا سیبلی، مدرس فنی دِ بیرز می‌گوید: «در طول ۳۰ سال اخیر کارم در بخش الماس، چیزی شبیه «قلب تپنده» ندیده‌ام. با استفاده از تخصص د بیرز، می‌توانیم شکل‌گیری و ساختار این نمونه طبیعی را روشن کنیم و این دانش را با گروه وسیع‌تری از متخصصان الماس به اشتراک بگذاریم.»

این موسسه فاش کرد که این الماس اکنون بخشی از مجموعه‌ای از الماس‌های کمیاب است که شامل ماتریوشکا، اولین الماس کشف‌شده در نوع خود هم می‌شود. این جواهر خیره‌کننده توسط معدنچیان در در معدن نیوربای سیبری روسیه در سال ۲۰۱۹ کشف شد. اعتقاد بر این است که این الماس حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است.

دانشمندان از اشعه ایکس و سایر تکنیک‌های اسکن برای تایید وجود الماس دوم در الماس اول استفاده کردند. نام اولین الماس در الماس کشف‌شده را ماتریوشکا گذاشتند، چرا که تداعی‌گر این عروسک‌های سنتی روسی است که یکی درون دیگری قرار می‌گیرد.

سنگ بیرونی ماتریوشکا ۰.۶۲ قیراط و نگین داخلی آن ۰.۰۲ قیراط وزن دارد. دانشمندی از آلروسا در مورد چگونگی شکل‌گیری آن گفت: «لایه‌ای از ماده الماس متخلخل پلی کریستالی به دلیل رشد فوق‌العاده سریع، در داخل الماس تشکیل شده و فرآیندهای تهاجمی‌تر بخشی از گوشته الماس بزرگ‌تر را از بین برده است. به دلیل حل شدن یک لایه درونی، الماس کوچکتر شروع به حرکت آزادانه در داخل دیگری می‌کند: درست مانند یک عروسک تودرتوی ماتریوشکا.»

منبع: همشهری
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید