تصویر جدید «جیمز وب» از یک کهکشان بسیار درخشان

این کهکشان که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد، در واقع نتیجه برخورد و ادغام دو کهکشان مارپیچی است. برخورد این دو کهکشان مارپیچی حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش آغاز شده و جرقه انفجار عظیمی را برانگیخته است.

جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب که مربوط به یک کهکشان فروسرخ بسیار درخشان موسوم به Arp ۲۲۰ است، به تازگی توسط ناسا منتشر شده است.

به گزارش ناسا، یک کهکشان فروسرخ بسیار درخشان (ULIRG) موسوم به Arp ۲۲۰ با نوری برابر با یک تریلیون خورشید در جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌درخشد. در مقایسه باید گفت که کهکشان راه شیری ما دارای نور بسیار کمتری نسبت به این کهکشان و با نوری معادل حدود ۱۰ میلیارد خورشید است.

کهکشان بسیار درخشان

حدود ۲۰۰ خوشه ستاره‌ای عظیم در منطقه‌ای پر از گرد و غبار با وسعت حدود ۵۰۰۰ سال نوری (تن‌ها پنج درصد قطر کهکشان راه شیری) زندگی می‌کنند، با این حال، مقدار گاز در این منطقه کوچک برابر با کل گاز موجود در کهکشان راه شیری است. کهکشان Arp ۲۲۰ که مانند یک فانوس دریایی درخشان در میان دریایی از کهکشان‌ها می‌درخشد، در این منظره از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، آسمان شب را روشن کرده است.

در واقع دو کهکشان مارپیچی در حال ادغام، کهکشان Arp ۲۲۰ را در طیف نور فروسرخ به درخشان‌ترین شکل ممکن نمایش می‌دهند که آن را به یک هدف ایده‌آل برای تلسکوپ جیمز وب تبدیل کرده است. کهکشان Arp ۲۲۰ که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار (Serpens) قرار دارد، دویست و بیستمین جرم در اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب «هالتون آرپ» است.

این کهکشان، نزدیکترین کهکشان فروسرخ بسیار درخشان و درخشان‌ترین ادغام کهکشانی در میان سه ادغام کهکشانی نزدیک به زمین است. برخورد دو کهکشان مارپیچی حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش آغاز شد. رصد‌های قبلی تلسکوپ رادیویی حدود ۱۰۰ بقایای ابرنواختر را در منطقه‌ای کمتر از ۵۰۰ سال نوری نشان می‌دهد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا هسته کهکشان‌های مادر را با فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از هم کشف کرد. هر یک از هسته‌ها دارای یک حلقه چرخان و ستاره‌ساز هستند که نور فروسرخ خیره‌کننده را که در این نمای جیمز وب آشکار است، منفجر می‌کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشان Arp ۲۲۰ را با دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) خود مشاهده کرده است.