چاووش در سال اول انقلاب

چاووش در سال اول انقلاب

اولین آلبوم چاووش (به یاد عارف) در تابستان سال 57 منتشر شده بود و دومین آلبوم در بحبوحه انقلاب بیرون آمد. تصنیف شب نورد از این آلبوم اولین سرودی بود که از رادیو پس از انقلاب پخش شد.

کد خبر : ۱۴۱۱
بازدید : ۳۶۲۶
چاووش در سال اول انقلاب

فرادید | بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد. در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.

به گزارش فرادید ، اولین آلبوم چاووش (به یاد عارف) در تابستان سال 57 منتشر شده بود و دومین آلبوم در بحبوحه انقلاب بیرون آمد. تصنیف شب نورد از این آلبوم اولین سرودی بود که از رادیو پس از انقلاب پخش شد. محمدرضا لطفی یک روز بعد از پیروزی انقلاب (۲۳ بهمن) با در دست داشتن دو سرود «شب نورد» با صدای شجریان و دکلمه مهدی فتحی و «آزادی» با صدای شهرام ناظری، به پخش رادیو می‌رود. گوینده رادیو یکی از هم دانشگاهی های لطفی در تئاتر بوده و با اعلام ورود لطفی تصنیف شب نورد را از رادیو پخش می کند.

لطفی به همراه علی اکبر شکارچی (نوازنده کمانچه) در این آلبوم پس از تصنیف آزادی قطعه ی حماسی از ردیف آقا حسین قلی (از گردآوران ردیف دستگاهی موسیقی ایران در دوران قاجار) را اجرا می کند تا نشان دهد که ردیف دستگاهی امکانات نادیده گرفته شده ای دارد که باید به آن توجه کرد.

آوازه چاووش چنان بالا گرفته بود که آیت الله طالقانی برای اولین سالگرد کشتار 17 شهریور 56 در میدان ژاله که در دانشگاه تهران برگزار می شد از سیاوش کسرایی می خواهد که سرودی برای آن گردهمایی تهیه کند. کسرایی که با ابتهاج دوستی نزدیکی داشت پیغام آیت الله طالقانی را می رساند و حسین علیزاده دست به کار ساخت سرود «ژاله خون شد» بر اساس شعری از کسرایی می شود. علیزاده بعدها گفت که این کار تنها سفارشی بوده که در دوران زندگی هنری خود پذیرفته است. این سرود به همراه آثار دیگری از علیزاده (حصار، سوران دشت امید و شهید) و دو ساخته از لطفی در سومین آلبوم چاووش منتشر شد.

چهارمین آلبوم چاووش حاوی اولین حضور پرویز مشکاتیان بود. یک سوی نوار حاصل همکاری گروه عارف بود که یک تصنیف و دو قطعه (شورانگیز و نغمه) را به آهنگسازی مشکاتیان می نواختند. لطفی در مصاحبه ای از تاثیر علیزاده بر مشکاتیان در تنظیم آثار اولیه اش سخن گفته و بیداد را اولین اثر مستقل مشکاتیان معرفی کرده است. نکته قابل توجه حضور فرهنگ فر و شکارچی در گروه عارف بعد از جدایی از گروه شیدا است. ناظری در این اثر هم مانند چاووش (3) خوانندگی تمامی قطعات را به عهده دارد. در روی دوم نوار که گروه شیدا آن را نواخته یکی از سرودها، مرثیه ای است که محمدرضا لطفی برای درگذشت آیت الله طالقانی ساخته است.

پنجمین اثر چاووش با صدای یک زن بود.در این دوران هنوز صدای خوانندگان زن ممنوع نشده بود. لطفی که سابقه همکاری اش با هنگامه اخوان از رادیو شروع شده بود در پنجمین اثر چاووش به یاد قمر آثاری از او را با صدای هنگامه اخوان بازسازی کرد. روی دیگر نوار اما تصنیفی اجتماعی در آواز افشاری به نام «باز آمدم...» بود. تمامی این آلبوم ها در یک سال اول انقلاب منتشر شدند و این موضوع خود نشان می دهد که کانون چاووش در یک سال اول تا چه اندازه پرکار بوده است.

ادامه دارد...

آنچه در ادامه می شنوید تصنیف «لاله خون شد» اثر حسین علیزاده است.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید