اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد

اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد
کد خبر : ۱۵۰۰۸
بازدید : ۷۵۲۵
طاهر ه با نام کامل "فاطمه زرین تاج برغانی قزوینی" در یک خانوادهٔ روحانی شیعه در قزوین به دنیا آمد. مادرش آمنه خانم قزوینی، و پدرش ملا محمدصلاح برغانی هر دو مجتهد بودند. علاوه بر این پدرش به واسطه تفسیر قرآن و تالیف بیش از سیصد کتاب دینی، شهرت و مرجعیتی در میان اهالی قزوین داشته‌است. خانواده مادری او پیرو شیخیه بودند. اما خانواده پدری او از اصولیان معتقد بوده و ثروتمند به‌شمار می‌آمده‌اند. وی سه برادر به نام‌های عبدالوهاب، محمدحسن و محمد و یک خواهر به نام مرضیه داشته‌ است.

او همچنین عروس عمویش محمدتقی برغانی بود. روحانی بانفوذی که به دلیل تکفیر پیروان سید علی‌محمد باب، توسط چند بابی در هنگام عبادت شهید و به شهید ثالث معروف شد.

"طاهره" با علنی شدن دعوت علی محمد باب، به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک ترین یاران او درآمد.

وی همانند یکی از عموهایش ابتدا به شیخیه گرایش پیدا کرد و برای مدتی رهبری بخشی از شیخیه در کربلا و عراق را به دست گرفت. با علنی شدن دعوت علی محمد باب، طاهره به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک ترین یاران او درآمد.

اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد

او نخستین زن بابی بود که روبنده از صورت برگرفت و اعلام نمود که با آمدن آیین بیانی، احکام اسلام ملغی شده است. او به اتهام دست داشتن در قتل عموی بزرگش محمدتقی برغانی معروف به «شهید ثالث» بازداشت شد و سه سال بعد، مدتی پس از ترور نافرجام ناصرالدین شاه و همزمان با بسیاری از بابیان دیگر، در تهران به جرم فساد فی الارض اعدام شد. او اولین زنی بود که به این اتهام اعدام شد.

طاهره سال‌های پایانی عمر را در این خانه در تهران زندانی بود
اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید