همسركشي به خاطر عضويت در تلگرام

کد خبر : ۱۹۰۵۳
بازدید : ۳۰۴۳

مرد ميانسال پس از كشتن همسرش با پاي خود به كلانتري ١٣٠ نازي‌آباد رفت و خودش را معرفي كرد. اين حادثه در ساعت ٧ صبح روز چهارشنبه اتفاق افتاد. زماني كه ماموران كلانتري ١٣٠ نازي‌آباد در جريان وقوع يك فقره درگيري در منزلي واقع در خيابان مدائن قرار گرفتند، ماموران با حضور در محل مطلع مي‌شوند كه زني ٤٧ ساله در اثر ضربه چاقو به حالت كما رفته است.

به اين ترتيب با انتقال سريع جسد به بيمارستان هفت تير مشخص شد كه زن ميانسال جان خود را از دست داده است. زني كه به قتل رسيده بود نيلوفر نام داشت. ماموران آگاهي مراتب را به بازپرس ويژه قتل اطلاع دادند. اما وقتي بازپرس ويژه قتل به محل وقوع قتل رسيد مشخص شد كه مردي كه همسرش را كشته بود خودش با پاي خودش به كلانتري محل رفته و ماموران پليس را در جريان گذاشته بود. مرد (قاتل) دليل اصلي كشتن همسرش را اختلافات خانوادگي عنوان كرد. او خيلي صريح در كلانتري محل اعتراف كرد كه همسرش را به دليل عضويت در گروه‌هاي تلگرامي و ارتباط‌هايي كه از آن طريق داشته با ضربه‌هاي چاقو از پاي درآورده است.

پس از ثبت اظهارات شوهر نيلوفر به قتل صريح همسرش او ظهر روز چهارشنبه به دادسرا منتقل شد. مرد كه در برابر بازپرس ويژه قتل پايتخت چاره‌اي جز اعتراف نداشت اظهارات خود را اين‌طور شروع كرد كه همسرم در گروه‌هاي تلگرامي زيادي عضو بود. من خيلي از كارهاي مخفيانه او عصباني بودم و به او مي‌گفتم دست از مخفي‌كاري‌هايش بردارد. اما او نمي‌پذيرفت و مي‌گفت كه از من به زودي طلاق خواهد گرفت. من عصباني شده بودم. همسرم هميشه حواسش به زندگي‌مان بود و مي‌دانست بايد چه طور زندگي‌مان را اداره كند. قدرت انجام هر كاري را داشت و اگر مي‌گفت كه تصميمي را گرفته حتما آن را عملي مي‌كرد.

وقتي گفت كه از من طلاق مي‌گيرد مي‌دانستم كه حتما اين كار را خواهد كرد. روزها مي‌گذشت و با هر دعواي كوچكي همسرم دوباره موضوع طلاقش را از من مطرح مي‌كرد تا اينكه يك روز متوجه شدم كه اين كار را كرده است. وقتي درخواست طلاقش را داد و من متوجه شدم به او التماس كردم كه از اين كار دست بردارد و از تصميمش منصرف شود و اين كار را نكند. اما او گوشش بدهكار به اين حرف‌ها نبود.

پايش را در يك كفش كرده بود و نمي‌پذيرفت كه زندگي من و فرزندانم به او وابسته است. از آن روز به بعد هر وقت فرصتي پيدا مي‌كردم با او درباره اين مساله صحبت مي‌كردم و هميشه خيلي زود كارمان به داد و بيداد و دعوا مي‌رسيد. تا اينكه امروز صبح وقتي درباره اين موضوع صحبت مي‌كرديم كارمان به دعوا و فريادهاي بلند رسيد. من نتوانستم خودم را كنترل كنم و چاقويي از آشپزخانه آوردم و او را كشتم. پس از ثبت اظهارات قاتل در پرونده، او به دستور بازپرس محترم پرونده در اختيار ماموران اداره دهم آگاهي قرار گرفت تا تحقيقات در مورد صحت ماجرا مشخص شود. جسد مقتول به پزشكي قانوني انتقال داده شد تا علت مرگ هرچه زودتر مشخص شود.

آمار همسركشي در مردان بيشتر است
عبدالصمد خرمشاهي، وكيل جنايي درباره قتل‌هاي همسركشي در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: همسركشي يكي از بارزترين شيوه‌هاي خشونت در جامعه و خانواده است كه از ديرباز در تمام جوامع از جمله جامعه ايران رواج داشته است. در گذشته آمار همسركشي‌هايي كه قتل از سوي مردان اتفاق مي‌افتاد بسيار بيشتر بود.

يعني مردها بيشتر از زن‌ها همسران خود را به قتل مي‌رساندند. اين به دلايل بسيار مختلفي اتفاق مي‌افتد كه يكي از آنها اين است كه زنان در گذشته از استقلال كمتري برخوردار بودند. در ١٠ سال گذشته آمار همسركشي‌هايي كه در آن زن‌ها مبادرت به قتل همسران‌شان كرده‌اند بيشتر شده است. البته زن‌ها به‌طور مستقيم همسران‌شان را به قتل نمي‌رسانند و معمولا آنها مباشرت در قتل مي‌كنند. البته تعداد اين دسته از زنان هم روز به روز در حال افزايش است.

در حال حاضر آمارها حكايت از اين دارد كه در ١٠ سال گذشته آمار زناني كه مرتكب همسركشي شده‌اند ٣٠درصد است و بقيه قتل‌هاي همسركشي توسط مردان صورت مي‌گيرند. از آنجايي كه وضعيت جسماني زن‌ها نسبت به مردها ضعيف‌تر است زودتر در معرض آسيب و قتل قرار مي‌گيرد.

همچنين در حال حاضر آمار سني زن و شوهرهايي كه ميان آنها همسركشي اتفاق مي‌افتاد كم بود و اغلب آنها جوان بودند اما در حال حاضر همسركشي در زن و شوهرهايي كه سن بالاتري دارند و ميانسال هستند هم رو به افزايش است. حضور شبكه‌هاي اجتماعي در خانواده‌ها باعث مي‌شود شك و شبهه ميان زن و شوهر زياد شود و كم‌كم زمينه‌هاي قتل را فراهم كند. همچنين برخي از همسركشي‌ها برخلاف قتل‌هاي ديگر بدون سابقه تصميم و به صورت ناخواسته رخ مي‌دهد. بسياري از مواردي كه منجر به همسركشي مي‌شود ناخواسته ‌است.

و در برخي موارد زن و شوهر بدون آنكه قصد قتل يكديگر را داشته باشند با يكديگر درگير مي‌شوند كه در اين درگيري يكي از طرفين به قتل مي‌رسد. قانون‌گذار در ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامي شرايط وقوع قتل عمد را مورد بررسي قرار داده است اما كمتر به قتل‌هاي آني توجه شده است.

در كشورهاي ديگر به اين نكته از سوي پزشكان قانون توجه بيشتري مي‌شود كه موضوع جنون آني چه ميزان در وقوع قتل موثر بوده است. متاسفانه در كشور ما به اين نكته توجهي نمي‌شود و به اين بعد قضيه كه واقعا شايد زن و شوهر قصد قتل نداشته‌اند پرداخته نمي‌شود.



۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید