دختران ۲ تا ۳ ساله مستقلتر از پسران هستند
بر اساس پژوهشی جدید دختربچههای ۳۰ تا ۳۳ ماهه در مقایسه با پسران همسن خود در رفع نیازهای شخصی بسیار مستقلتر و در مهارتهای اجتماعی توانمندتر هستند. البته نویسندگان نروژی به وجود نقایصی در روند پژوهش اعتراف کردهاند.
کد خبر :
۲۶۶۹
بازدید :
۱۶۲۶
فرادید | بر اساس پژوهشی جدید دختربچههای ۳۰ تا ۳۳ ماهه در مقایسه با پسران همسن خود در رفع نیازهای شخصی بسیار مستقلتر و در مهارتهای اجتماعی توانمندتر هستند. البته نویسندگان نروژی به وجود نقایصی در روند پژوهش اعتراف کردهاند.
به گزارش فرادید به نقل از دویچه وله، گروهی از محققان نروژی به مدت سه ماه ۵۳۵ پسربچه و ۵۰۹ دختربچه در سنین ۳۰ تا ۳۳ ماهگی را زیر نظر گرفتند تا متوجه شوند آیا روند مستقل شدن دختران و پسران در مقایسه با یکدیگر از سرعت مشابهی برخوردار است یا خیر. برای انجام این تحقیق مربیهای شاغل در مهدکودک به طور روزانه رفتار کودکان دو ساله را ثبت کردند.
ثبت دقیق این جزئیات به وضوح نشان داد که دختربچههای ۳۰ تا ۳۳ ماهه نه تنها میتوانند خود به تنهایی غذا بخورند و لباس بپوشند بلکه در مقایسه با پسربچههای همسن خود اجتماعیتر نیز هستند.
در گزارشی که این گروه تحقیقاتی در مجله تخصصی "Early Childhood Educational Journal" منتشر کرده، ذکر شده که بزرگترین تفاوت میان دختربچهها و پسربچهها توانایی آنها در رفتن به دستشویی بوده است. از هر پنج دختربچه، بیش از یک نفر (۲۱ درصد) نیازی به پوشک نداشته و قادر بوده تا به موقع برای دفع ادرار به دستشویی برود، در حالی که تنها ۸ درصد از پسران این توانایی را داشتهاند.
تقریبا دو سوم دختربچههایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند، به تنهایی قادر به غذاخوردن و نوشیدن بودهاند. در مقابل تنها حدود نیمی از پسران از این توانایی برخوردار بودهاند.
توانمندی دختربچهها البته تنها در موارد ذکر شده خلاصه نمیشود. از نظر مهارتهای اجتماعی نیز دختران نشان دادند که از پسران بسیار جلوتر هستند. آنها بیشتر از پسران در بازیهایی که در مهدکودک انجام میشد، شرکت کرده و با همسنهای خود وارد تعامل میشدند.
اود توری ملاند، سرپرست این گروه تحقیقاتی از دانشگاه استاوانگر نروژ، میگوید: «توانمندیهای اجتماعی و مهارتهای روزمره در کودکان تا اندازه زیادی با فهم زبان، تواناییهای حرکتی و تنظیم احساسات ارتباط دارند.»
او در همین راستا اضافه میکند که دختران به دلیل مهارتهای قوی زبانی بهتر میتوانند نیازهای خود را بر زبان آورند.
البته این تحقیق نقایصی را هم داشته است که نویسندگان خود در گزارششان به آن اشاره کردهاند. ۹۳ درصد از مربیان مهدکودکها در نروژ را زنان تشکیل میدهند. از همین رو پژوهشگران احتمال اینکه این امر مشاهده رفتار روزمره کودکان را تحت تأثیر قرار داده باشد، دور از ذهن ندانستهاند.
دیگر آنکه سه نویسنده این تحقیق نیز خود زن بودهاند که این امر به گفته آنان میتواند روی ساختار پژوهش و تفسیر دادههای به دست آمده از آن تأثیر بگذارد.
نکته دیگر اینکه در این تحقیق به طور هدفمند برای ارزیابی رفتار کودکان، برای آنان وظایفی تعیین نشده که مجبور به انجامشان باشند، بلکه اساس تحقیق بر روش آموزشی در مهدکودکهای نروژ استوار بوده که در آن مهارتهای کودکان از طریق بازیهای مختلف و انجام کارهای معمول روز تقویت میشود.
به گزارش فرادید به نقل از دویچه وله، گروهی از محققان نروژی به مدت سه ماه ۵۳۵ پسربچه و ۵۰۹ دختربچه در سنین ۳۰ تا ۳۳ ماهگی را زیر نظر گرفتند تا متوجه شوند آیا روند مستقل شدن دختران و پسران در مقایسه با یکدیگر از سرعت مشابهی برخوردار است یا خیر. برای انجام این تحقیق مربیهای شاغل در مهدکودک به طور روزانه رفتار کودکان دو ساله را ثبت کردند.
ثبت دقیق این جزئیات به وضوح نشان داد که دختربچههای ۳۰ تا ۳۳ ماهه نه تنها میتوانند خود به تنهایی غذا بخورند و لباس بپوشند بلکه در مقایسه با پسربچههای همسن خود اجتماعیتر نیز هستند.
در گزارشی که این گروه تحقیقاتی در مجله تخصصی "Early Childhood Educational Journal" منتشر کرده، ذکر شده که بزرگترین تفاوت میان دختربچهها و پسربچهها توانایی آنها در رفتن به دستشویی بوده است. از هر پنج دختربچه، بیش از یک نفر (۲۱ درصد) نیازی به پوشک نداشته و قادر بوده تا به موقع برای دفع ادرار به دستشویی برود، در حالی که تنها ۸ درصد از پسران این توانایی را داشتهاند.
تقریبا دو سوم دختربچههایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند، به تنهایی قادر به غذاخوردن و نوشیدن بودهاند. در مقابل تنها حدود نیمی از پسران از این توانایی برخوردار بودهاند.
توانمندی دختربچهها البته تنها در موارد ذکر شده خلاصه نمیشود. از نظر مهارتهای اجتماعی نیز دختران نشان دادند که از پسران بسیار جلوتر هستند. آنها بیشتر از پسران در بازیهایی که در مهدکودک انجام میشد، شرکت کرده و با همسنهای خود وارد تعامل میشدند.
اود توری ملاند، سرپرست این گروه تحقیقاتی از دانشگاه استاوانگر نروژ، میگوید: «توانمندیهای اجتماعی و مهارتهای روزمره در کودکان تا اندازه زیادی با فهم زبان، تواناییهای حرکتی و تنظیم احساسات ارتباط دارند.»
او در همین راستا اضافه میکند که دختران به دلیل مهارتهای قوی زبانی بهتر میتوانند نیازهای خود را بر زبان آورند.
البته این تحقیق نقایصی را هم داشته است که نویسندگان خود در گزارششان به آن اشاره کردهاند. ۹۳ درصد از مربیان مهدکودکها در نروژ را زنان تشکیل میدهند. از همین رو پژوهشگران احتمال اینکه این امر مشاهده رفتار روزمره کودکان را تحت تأثیر قرار داده باشد، دور از ذهن ندانستهاند.
دیگر آنکه سه نویسنده این تحقیق نیز خود زن بودهاند که این امر به گفته آنان میتواند روی ساختار پژوهش و تفسیر دادههای به دست آمده از آن تأثیر بگذارد.
نکته دیگر اینکه در این تحقیق به طور هدفمند برای ارزیابی رفتار کودکان، برای آنان وظایفی تعیین نشده که مجبور به انجامشان باشند، بلکه اساس تحقیق بر روش آموزشی در مهدکودکهای نروژ استوار بوده که در آن مهارتهای کودکان از طریق بازیهای مختلف و انجام کارهای معمول روز تقویت میشود.
۰