تروریست‌های واقعی آمریکا از کجا می‌آیند؟

تروریست‌های واقعی آمریکا از کجا می‌آیند؟

تروریست‌های آینده ممکن است از هر نقطه و کشوری در جهان بیایند. اما با توجه به شواهدی که تا به امروز به‌دست‌آمده، دستور اجرایی ترامپ از ورود "چند تروریست جلوگیری می‌کند، اما از هیچ قتل و کشتاری جلوگیری نمی‌کند

کد خبر : ۳۳۳۳۹
بازدید : ۶۴۰۸
تروریست‌های واقعی آمریکا از کجا می‌آیند؟

فرادید | پناه‌جویان سوری در هیچ‌یک از حملات تروریستی آمریکا دست نداشته‌اند.

به گزارش فرادید به نقل از آتلانتیک، آخر هفته گذشته "رودی جولیانی" در شبکه فاکس نیوز حاضر شد تا توضیح دهد چرا تصمیم ترامپ برای جلوگیری از ورود پناه‌جویان سوری به آمریکا و تعلیق ویزای شهروندان هفت‌کشور با اکثریت مسلمان، درواقع منع ورود مسلمانان به آمریکا نیست. شهردار سابق نیویورک درباره ممنوعیت ورود افراد از کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا گفت: "تنها کاری که کردیم این بود که به‌جای تمرکز بر منطقه، بر خطری که تهدیدمان می‌کند تمرکز کردیم. این تصمیم مبنای حقیقی و آماری دارد، نه مذهبی... کشورهایی از ورود به آمریکا منع شده‌اند که بر اساس شواهد، بیشترین میزان تروریست را به کشور ما فرستادند."

اما سیاست ترامپ آن‌طور که جولیانی ادعا می‌کند، به‌هیچ‌وجه پایه و اساس حقیقی ندارد. اطلاعات موجود درباره فعالیت‌های تروریستی در آمریکا نشان می‌دهد که منشأ خطرات تروریستی جای دیگری است.

داعش مناطقی در سوریه، عراق و لیبی را تحت کنترل دارد و القاعده حضور گسترده‌ای در یمن دارد. گروه تروریستی الشباب نیز در سومالی واقع است. وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است دولت‌های ایران، سودان و سوریه حامیان تروریسم بین‌المللی هستند. دلیل دیگر انتخاب این کشورها توسط دولت ترامپ این بود که دولت و کنگره آمریکا در زمان اوباما، این کشورها را به‌عنوان مکان‌هایی اعلام کرده بود که افراد خواهان ویزای آمریکا نباید به آنجا سفر کنند.

بعلاوه، برخی از کشورهای حاضر در لیست ترامپ، درگذشته دست به اقدامات تروریستی زده‌اند. پاییز گذشته یک پناهنده اهل سومالی افراد زیادی را در حمله به دانشگاه ایالتی اوهایو زخمی‌کرد. اخیراً پناه‌جویان نیز در توطئه‌های تروریستی اروپا دست داشته‌اند.

اما "الکس نوراسته" کارشناس مهاجرت در موسسه "کاتو"، پس از بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی، گزارش‌های رسانه‌ای، اسناد دادگاه و دیگر منابع، به یافته‌ای مهم دست‌یافت: "تعداد افراد کشته‌شده در حملات تروریستی امریکا توسط اتباع این هفت‌کشور از سال 1975 تا 2015، "صفر" نفر است." صفر!

طبق تحقیقات نوراسته شش ایرانی، شش سودانی، دو سومالی، دو عراقی و یک یمنی، در طول این بازه زمانی به تلاش برای ارتکابِ حملات تروریستی در خاک امریکا محکوم‌ شده‌اند. (نوراسته بر توطئه علیه کشور آمریکا تمرکز کرد و از جرائمی دیگر مانند حمایت از یک گروه تروریستی یا تلاش برای عضویت در آن‌ها صرف‌نظر کرد). اما به هیچ‌یک از اهالی سوریه و لبنان چنین اتهاماتی وارد نشده بود. نوراسته دراین‌باره گفت: "تروریسم خارج مرزی تهدید بزرگی است. اما با در نظر گرفتن منابع اقتصادی عظیمی که از مهاجرت حاصل می‌شود، هزینه‌ها و عواقب تروریسم بسیار کم و قابل مدیریت است."

نوراسته درباره پناه‌جویان می‌گوید: "اقدامات ترامپ در واقع واکنش به خطری ناموجود است." در چهار دهه اخیر، از میان 3.25 میلیون نفر پناه‌جوی وارد شده به آمریکا، تنها 20 نفر به تلاش یا ارتکاب حملات تروریستی در خاک آمریکا محکوم‌ شده‌اند. تنها سه آمریکایی در سال‌های 1970 توسط پناه‌جویان کوبایی کشته‌شده‌اند.

هیچ‌یک از شهروندان آمریکایی توسط حملات تروریستی پناه‌جویان سوری کشته نشده‌اند.

به گفته نوراسته، در سال‌های 1975 تا 2015، "احتمال کشته شدن توسط فردی به‌جز تروریست‌های خارجی، 252.9 برابرِ احتمال کشته شدن در یک حمله تروریستی بود."

نوراسته لیستی از افراد خارجی که دست به حمله تروریستی زدند یا به تلاش برای ارتکاب آن متهم شدند، تهیه کرد. او کشور محل تولد و تعداد افرادی که کشتند را نیز ذکر کرد. در چنین رخدادهایی، معمولاً آمار و اطلاعاتی که داده می‌شود جانب‌دار هستند. برای مثال، "تشفین مالک" مهاجم سن برناردینو که در پاکستان متولد شده و اکثر سال‌های عمرش را در عربستان سعودی سپری کرده بود، اهل عربستان سعودی در نظر گرفته می‌شود. در مورد حملات انجام‌شده توسط گروهی از تروریست‌ها، مانند حملات یازده سپتامبر، به هر یک از تروریست‌ها تعداد مساوی از قربانیان اختصاص داده می‌شود.

بااین‌حال، شایان‌ذکر است که کشورهای در رأس این لیست، عربستان سعودی و مصر هستند که در لیست ترامپ وجود ندارند. در شکل زیر، هفت‌کشوری که در فرمان اجرایی ترامپ قرار دارند، پررنگ شده‌اند.

تروریست‌های واقعی آمریکا از کجا می‌آیند؟

حملات یازده سپتامبر توسط 19 نفر صورت گرفت: عربستان سعودی (15)، امارات متحده عربی (2)، مصر (1) و لبنان (1). این حادثه در نحوه تفکر آمریکا نسبت به مسئله تروریسم بسیار تأثیرگذار است. ترامپ حادثه یازده سپتامبر را یکی از اصلی‌ترین دلایل این فرمان اجرایی می‌داند. اما در شناسایی و شناخت کشورهای تروریست، کاملاً اشتباه و گمراه‌کننده عمل کرده است.

نوراسته در تحقیقاتش فهمید که در بین سال‌های 1975 تا 2015، تروریست‌های خارجی از میان 3432 قتل انجام‌شده، در 3024 قتل دست داشتند. اما 2983 مورد از این کشتارها در حملات یازده سپتامبر اتفاق افتاد.

تروریست‌های واقعی آمریکا از کجا می‌آیند؟
تروریست های خارجی و کشتارهای قبل و بعد از 9/11

به گفته اندیشکده جدید آمریکا، کلیشه‌ی نفوذ تروریست‌های خارجی منسوخ‌شده است. این سازمان اطلاعات و داده‌های خود از الگوهای تروریستی در آمریکا را طبقه‌بندی کرده و بر فعالیت‌های تروریستی صورت گرفته پس از حادثه یازده سپتامبر تمرکز دارد. این اطلاعات شامل افرادی است که به جرائم تروریستی متهم شده‌اند و علاوه بر افراد خارجی، شامل شهروندان آمریکا نیز می‌شود.

موسسه New America گزارش کرد: " تمام افراط‌گرایانی که پس از یازده سپتامبر در آمریکا دست به حمله تروریستی زدند، شهروند یا ساکنان قانونی آمریکا بودند." در این بازه زمانی، بیش از هشتاد درصد افرادی که در خاک آمریکا متهم به فعالیت‌های تروریستی یا دیگر فعالیت‌های مرتبط شدند، همگی شهروند یا ساکنان قانونی بوده‌اند. بسیاری از آن‌ها مهاجران نسل دوم بودند: مثلاً مهاجم کلوپ شبانه در اورلاندو یک شهروند آمریکا و فرزند مهاجران افغان بود. یکی از مهاجمان سان برناردینو شهروند آمریکا و فرزند مهاجران پاکستانی بود. نمونه‌ای دیگر "تشفیند ملک" است که پاکستانی بود و ویزای دائم آمریکا را داشت.

"جین هال لوت" معاون وزیر امور خارج سابق در وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده گفت: "پانزده سال از حمله یازده سپتامبر می‌گذرد و تئوری ما دراین‌باره چه بوده است؟ تئوری ما این بوده که فرض کردیم آدم بدها خارج از مرزها هستند و سعی دارند به داخل کشور بیایند... اما اگر همین‌الان هم اینجا باشند چه؟"

تروریست‌های یازده سپتامبر با ویزاهای مختلفی به آمریکا آمدند. اما از آن زمان تا سال 2015، تنها یکی از افراط‌گرایان در زمان حمله برای ورود به آمریکا به ویزا نیاز داشت. بنا بر گزارش تحلیلی مجله تایمز، نیمی از حملات تروریستی مهم توسط افرادی صورت گرفت که در خاک آمریکا متولد شده بودند. این مقاله افزود: "کارشناسان امنیتی معتقدند خطر سفرهای رایج به آمریکا، (ازجمله برنامه ویزای انصرافی آمریکا که به شهروندان انگلیس، فرانسه، بلژیک و سی‌وپنج کشور دیگر اجازه می‌دهد بدون نیاز به ویزا وارد آمریکا شوند) از تروریست‌های خارجی‌ای که به‌عنوان پناهنده وارد کشور می‌شوند، بسیار بیشتر است.

قابل‌درک است که چرا ترامپ بر روی تهدید و خطرات داعش متمرکزشده است. اما سیاست‌های او با آمار فعالیت‌های تروریستی جور درنمی‌آیند. طبق آمار منتشرشده از دانشگاه جورج واشنگتن، از سال 2014، اکثر افرادی که به فعالیت‌های تروریستی متهم شدند شهروند (58 درصد) یا ساکنان دائمی (6 درصد) آمریکا بودند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بیشترِ جنگجویان داعش در عراق و سوریه، اهالی عربستان سعودی، تونس، مراکش، ترکیه، روسیه، مصر و چین هستند و کشورهایی که در لیست فرمان اجرای ترامپ قرار دارند، نقش پررنگی در نیروگیری داعش ندارند.

دلیل اینکه آمریکا در معرض میزان بالایی از حملات توسط تروریست‌های خارجی قرار نگرفت، این است که دولت‌های قبل از دونالد ترامپ، مهاجرت از کشورهای تحت تأثیر تروریسم را محدود کرد و تعداد کمِ مهاجرانِ پذیرفته‌شده از این کشورها را با دقت بیشتری بررسی می‌کرد. یکی از کارشناسان نوشت: "اگر داعش می‌خواهد با ویزا گرفتن برای تروریست‌های عراقی یا سوری آمریکایی‌ها را بکشد، باید گفت که فقط دارد وقت خود را تلف می‌کند. اکثر مهاجمان قبل از نزدیک شدن به هدف موردنظر خود، از فرآیند دریافت ویزا به ستوه می‌آیند و خود را منفجر می‌کنند."

اما حتی اگر این‌گونه باشد، هنوز تصمیم دولت ترامپ برای منع ورود پناه جویان و شهروندان این کشورها را توجیه نمی‌کند. درست همانند دیوار مرزی ترامپ که قرار است برای ممانعت از ورود موج مهاجران مکزیکی (که دیگر وجود ندارند) ساخته شود، ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان نیز راه‌حلی است که مشکل اصلی را به‌درستی درک نکرده است.

همان‌طور که نوراسته اشاره می‌کند، تروریست‌های آینده ممکن است از هر نقطه و کشوری در جهان بیایند. اما با توجه به شواهدی که تا به امروز به‌دست‌آمده، دستور اجرایی ترامپ از ورود "چند تروریست جلوگیری می‌کند، اما از هیچ قتل و کشتاری جلوگیری نمی‌کند و به‌تدریج مهاجرت و صنعت گردشگری را کاهش می‌دهد. تمام این‌ها زیان‌های اقتصادی خواهند بود."

منبع: Atlantic
ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید