این افسانه‌ها را در کار دور بریزید

در طول سال‏ ها افسانه‏ های زیادی برای کارآفرینی مطرح شده‏ اند که عمدتا به‌دلیل نبود تحقیقات در مورد این موضوع بوده است. همان‏طور که تحقیقات زیادی در این حوزه نشان‏ داده ‏اند، مطالعات در مورد کارآفرینی هنوز در حال تکمیل شدن است و بنابراین رویدادهای قدیمی تا زمانی که با یافته‏ های تحقیقات معاصر نقض نشوند، همچنان رواج دارند.

کد خبر : ۳۴۰۶۶
بازدید : ۱۲۳۶
در طول سال‏ ها افسانه‏ های زیادی برای کارآفرینی مطرح شده‏ اند که عمدتا به‌دلیل نبود تحقیقات در مورد این موضوع بوده است. همان‏طور که تحقیقات زیادی در این حوزه نشان‏ داده ‏اند، مطالعات در مورد کارآفرینی هنوز در حال تکمیل شدن است و بنابراین رویدادهای قدیمی تا زمانی که با یافته‏ های تحقیقات معاصر نقض نشوند، همچنان رواج دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در اینجا 10 تا از برجسته‏ترین این افسانه‏ ها و توضیحاتی در مورد آنها را ذکر می‏کنیم.

افسانه 1: کارآفرینان عمل‏کننده هستند، نه متفکر : با اینکه درست است بگوییم کارآفرینان عمل‏گرا هستند؛ اما باید گفت متفکر هم هستند. در واقع، آنها اغلب افرادی کاملا روشمند هستند که اقداماتشان را به دقت برنامه ‏ریزی می‏کنند. تاکیدی که امروز بر ایجاد طرح‌های کسب ‏وکار واضح و کامل می‏شود، نشانه ‏ای است مبنی بر اینکه کارآفرینان «متفکر» به اندازه کارآفرینان «عمل‏گرا» مهم هستند.

افسانه 2: کارآفرینان، کارآفرین زاده می‏شوند، پرورش نمی‏یابند : این ایده که ویژگی‏های کارآفرینی قابل آموزش یا یادگیری نیست و این ویژگی‏ ها ذاتی هستند و افراد با آنها متولد می‏شوند، مدت‏ها رواج داشته است. این ویژگی‏ها عبارت است از: سلطه‏ جویی، ابتکار عمل، هدایت‏گری، تمایل به ریسک کردن، توانایی تحلیلی و مهارت در برقراری روابط انسانی. اما امروزه که کارآفرینی به‌عنوان یک نظام به رسمیت شناخته شده، باید این افسانه را رد کنیم. کارآفرینی مثل هر نظام دیگری، از مدل‏ها، فرآیندها و موردکاوی ‏هایی برخوردار است که باعث می‏شود مورد مطالعه قرار گیرد و دانش آن اکتسابی باشد.

افسانه 3: کارآفرینان همواره مخترع هستند : این ایده نتیجه بدفهمی و دید کانونی نسبت به آن است. اگرچه بسیاری از مخترعان کارآفرین هم هستند، اما کارآفرینان زیادی هم هستند که انواع فعالیت‏های نوآورانه را انجام داده‏اند. به‌عنوان مثال، ری کراک (Ray Kroc) فرانشیز غذاهای فست‏ فود را اختراع نکرد؛ اما ایده‏ های نوآورانه او باعث شد مک‏دونالد به بزرگ‌ترین بنگاه فست‏فود در دنیا تبدیل شود.

افسانه 4: کارآفرینان با فضای آکادمیک و اجتماعی جور نیستند : این عقیده ناشی از آن است که برخی صاحبان کسب‏ وکارها بعد از اینکه دانشگاه یا شغل قبلی خود را رها کردند، بنگاه ‏های موفق خود را تاسیس کرده‏ اند. اما حقیقت این است که سازمان‏های آموزشی و اجتماعی از گذشته کارآفرین را به رسمیت نمی ‏شناختند. این سازمان ‏ها فرد کارآفرین را به این بهانه که در دنیای غول‏ های بزرگ شرکتی تناسب ندارند، طرد می‏کردند.

افسانه 5: کارآفرینان باید برخی ویژگی‏های شخصی خاص داشته باشند : امروز می‏دانیم که گردآوری یک پروفایل کارآفرینی استاندارد کار سختی است. محیط، بنگاه و خود کارآفرین اثرات متقابلی بر هم دارند که به شکل‏گیری ویژگی‏های شخصی مختلفی منجر می‏شود.

مطالعات معاصر که در دانشگاه‏های مختلف دنیا انجام شده، در آینده دیدگاه‏های دقیق‏تری در مورد پروفایل‏های مختلف کارآفرینان موفق ارائه خواهند داد. داشتن یک «ذهنیت کارآفرینی» قابل درک‏تر و واقع‏گرایانه‏تر از یک پروفایل خاص است.

افسانه 6: همه نیاز کارآفرینان پول است : این درست است که یک بنگاه اقتصادی برای بقای خود به سرمایه نیاز دارد. همچنین درست است که بسیاری از شکست‏های کسب‏وکار به‌دلیل نبود منابع مالی کافی اتفاق می‏افتد. اما پول تنها عامل محافظ در برابر شکست نیست. شکستی که در نتیجه کمبود منابع مالی مناسب اتفاق می‏افتد اغلب نشانه وجود مشکلات دیگر است: بی‏کفایتی مدیریتی، نداشتن درک مالی، سرمایه‏گذاری ضعیف، برنامه‏ریزی ضعیف و امثال اینها.

افسانه 7: همه نیاز کارآفرینان شانس است : قرار گرفتن در «مکان درست در زمان مناسب» همواره یک مزیت است. اما شانس زمانی اتفاق می‏افتد که آمادگی در برابر فرصت‏ ها نیز به آن اضافه شود. کارآفرینان آماده که هنگام ظهور فرصت‏ها آن را می‏ربایند، «خوش‏شانس» به نظر می‏رسند. در حقیقت، این کارآفرینان برای رویارویی با موقعیت‏ها بهتر آماده شده‏اند و آن را به موفقیت تبدیل می‏کنند.

افسانه 8: کارآفرینی ساختارنیافته و بی‏نظم است : کارآفرینان به شدت درگیر همه جنبه‏های بنگاه اقتصادی خود می‏شوند و معمولا همزمان چند کار را با هم انجام می‏دهند. در نتیجه، آنها اتفاقا افرادی هستند که سازماندهی خوبی دارند. کارآفرینان دوست دارند سیستمی - با جزئیات یا بدون جزئیات - داشته باشند که شخصا طراحی شده تا همه چیز را مستقیم پیش ببرد و اولویت‏ ها را حفظ کند. در واقع، سیستم‏ آنها برای یک بیننده معمولی ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما کارآیی خود را دارد.

افسانه 9: بیشتر ابتکارات کارآفرینی با شکست مواجه می‏شوند : این گفته متداول است که از هر 10 بنگاه جدید 9‌تای آنها شکست می‏خورند؛ اما واقعیت‏ها چنین چیزی را تایید نمی‏کنند. آمارهای مربوط به میزان شکست‏ های کارآفرینی در طول سال‏ها گمراه‏ کننده بوده است. در واقع، محققی به نام بروس کرچاف (Bruce A. Kirchhoff)، اعلام کرده «نرخ‌بالای شکست» که اغلب پذیرفته می‏شود، گمراه‏ کننده است. کرچاف در سال 1993 تعداد 814000 کسب‏ وکار را که در سال 1977 راه‏اندازی شده بودند بررسی کرد و دریافت بیش از 50درصد آنها هنوز به دست مالکان اولیه یا مالکان جدیدشان به فعالیت ادامه می‏دهند.

افسانه 10: کارآفرینان ریسک‏های خیلی بزرگ می‏کنند : مفهوم ریسک یک عامل مهم در فرآیند کارآفرینی است. اما درک عمومی از ریسک کردن کارآفرینان بد برداشت شده است. بیشتر کارآفرینان موفق به واسطه برنامه ‏ریزی و آماده‏ سازی سخت کار می‏کنند تا ریسک‏ های کار خود را به حداقل برسانند و سرنوشت نگرش خود را کنترل کنند. این 10 افسانه ارائه شد تا زمینه‏ ای برای تفکر امروز در مورد کارآفرینی ارائه دهد. با کنار گذاشتن سنت‏ ها می‏توانیم شالوده ‏ای برای تحقیق نقادانه در مورد تئوری‏ های معاصر و فرآیندهای کارآفرینی ایجاد کنیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید