در برنامه هفت چه گذشت؟

در برنامه هفت چه گذشت؟

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی «گشت۲» با اعلام اینکه قصد حضور در برنامه را نداشته مهمان شب گذشته «هفت» بود و درباره حواشی اخیر فیلمش توضیح داد. ‌

کد خبر : ۳۴۳۶۰
بازدید : ۱۶۱۰
سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی «گشت۲» با اعلام اینکه قصد حضور در برنامه را نداشته مهمان شب گذشته «هفت» بود و درباره حواشی اخیر فیلمش توضیح داد. ‌

به گزارش خبرآنلاین، در برنامه «هفت» شب گذشته جمعه ششم اسفند ماه بهروز افخمی با سعید سهیلی درباره «گشت۲» و حواشی اخیرش به گفتگو نشست.

سهیلی در ابتدای صحبت‌هایش در این برنامه گفت: «به حضرت عباس به هزار دلیل نمی خواستم به برنامه «هفت» بیایم. اما به یک دلیل خواستم بیایم. دلیل آمدم این است که فقط مقابلم یک کارگردان نشسته است. اگر به نام ترین مجری هم بود نمی آمدم، آمدم به این دلیل که روبرویم یک کارگردانی نشسته است که سکانس تصادف فیلم «عروس» را گرفته است که می دانم زحمت فیلم ساختن چقدر سخت است.»

کارگردان «گشت 2» در ادامه گفت: «همانطور که به اعضای کمیسیون فرهنگی گفتم تنها بخاطر آقای پژمان فر است که به این کمیسیون می روم والا نمی رفتم. چون ایشان در یک اظهارنظری گفته بودند خاک پای هنرمندان و سینماگران هستند. کسی که خود را کوچک می کند، در نظر دیگران بزرگ می شود.»

این کارگردان همچنین با یادی از سینماگرانی که در بیمارستان هستند گفت: «دعا می کنم آقای علیرضا داوودنژاد، آقای ابوالقاسم طالبی، آقای حبیب الله کاسه ساز، آقای معززی نیا و همه بیماران اهل سینما و همه مریضان را شفا دهد.»
در برنامه هفت چه گذشت؟
سعید سهیلی درباره «گشت 2» و حواشی آن اظهار داشت: «همانطور که نباید روی یک فرد بخاطر یک اشکالش، نام بد بگذاریم، یکباره یک نام را روی یک فیلم را گذاشتن، درست نیست. ما باید اشکالات و نقاط قوت و ضعف یک فیلم را با هم ببینیم. من فکر می کنم شما باید در برنامه «هفت» به انتقاداتی هم که به شما می شود توجه کنید و ببینید مشکل از کجاست که در میان سینماگران مورد نقد است. آیا همه نقدها با کینه است و از سر دلسوزی نیست؟»

بهروز افخمی در پاسخ به سهیلی توضیح داد: «اگر برنامه «هفت» زمان جشنواره را دیده باشی من برعکس دو منتقد برنامه درباره فیلم «گشت 2» معتقد بودم، این فیلم هم کمدی روتین سبکی است که جای خود را در صنعت سینما دارد و باید از این دست فیلم ها ساخته شود، و اتفاقا درباره فروش فیلمش معتقد بودم، خوب هم می فروشد. درضمن این حرف های گفته شده مسعود فراستی در «هفت» هم گفته شد و تکراری بود. اعضای کمیسیون فرهنگی هم عاقل تر از این حرف ها هستند که بخواهند تنها بنا بر حرف مسعود فراستی که همگی سبک او را می شناسند که در سال شاید یکی دو فیلم را بپسندد، عمل کنند.»

سعید سهیلی در ادامه صحبت‌هایش مطرح کرد: «به نظرم «گشت ارشاد 1» را یک نفر و یک گروه نتوانستند پایین بکشند. چند گروه و دسته این کار را کردند. در آن مقطع عده ای حتی فیلم را ندیده بودند و پس از دیدن، فهمیدند اشتباه می کردند. عده ای نیز در دعواهای سهمیه اکران نوروزی، خواستند این فیلم را به اکران دوم نوروزی بکشانند. بخشی نیز این بود که در آن مقطع سوتفاهماتی بود که ایجاد شده بود.»

او افزود: «امروز ظرفیت های همه از امام جمعه ها، مداحان و... بالا رفته است؛ جز سینما گران! امروز همگی معتقدند که دوران مونولوگ تمام شده است و دوران دیالوگ است. لذا معتقدم آن اشکال آن روز، امروز جواب نمی دهد. اینکه یک نفر برای نمایندگان مجلس بگوید این فیلم بد است، آنها نیز با چشمان بسته بگویند این فیلم را پائین بکشید.»

در بخش دیگری از برنامه «هفت» شب گذشته کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» در استودیو حضور پیدا کردند.

سیدمحمدرضا خردمندان کارگردان این فیلم سینمایی که اولین نمایش‌اش در جشنواره فیلم فجر بود در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «فیلم «بیست و یک روز بعد» از تمام ظرفیت اکران های مردمی در جشنواره بهره برد و با استقبال خوبی هم که از آن شد تقریبا تمام سانس های آن پر شد و نهایتا در میان 5 فیلم برتر جشنواره از لحاظ مردمی انتخاب شد. هرچند ما تا روزهای پایانی بر حسب اخباری که به ما می رسید در صدر آرای مردمی بودیم و در روز اختتامیه هم انتظار داشتیم در میان 3 فیلم برتر جای داشته باشیم.
در برنامه هفت چه گذشت؟
از همین جا هم خطاب به آقای شاهسواری سلام عرض می کنم و می گویم طبق صحبت ایشان در مراسم اختتامیه قرار بود از شنبه پس از جشنواره، خانه سینما پاسخگویی تهیه کنندگان برای جزییات شمارش آرای مردمی جشنواره باشند، اما علی رغم چند بار پیگیری ما تا امروز پاسخگوی ما نبودند و گفتند بروید بعدا خودمان بهتان زنگ می زنیم!»

این کارگردان در ادامه درباره بی نظمی‌های جشنواره امسال گفت: «در جشنواره امسال آشفتگی هایی در داوری ها دیده می شد. از جمله پس گرفتن نامزدی خانم بیات که علی رغم تماس های مکرری که با ایشان شده بود و کارت نامزدی که برایشان ارسال شد، با کمال تعجب در میان نامزدهای اعلامی نبودند و از آن سو تنها بخشی از فیلم ما نامزد شد که تنها بخش ناقص فیلم ما بود. از روز اول که فیلم ما از کنداکتوری خارج شد و به روز آخر جشنواره موکول شد، این آشفتگی در جشنواره امسال دیده می شد. به هر حال وقتی فیلمی را در بخش مسابقه قرار می دهید و فیلمی را به بخش مسابقه وارد نمی کنید، باید اولویت را برای فیلم بخش مسابقه در همه موارد قرار دهید.»

فیلم سینمایی «وارونگی» در میز نقد شب گذشته «هفت» با حضور مسعود فراستی و طهماسب صلح‌جو نقد شد، اما پیش از شروع بحث درباره فیلم مسعود فراستی در واکنش به حواشی اخیر حضورش در کمیسیون فرهنگی گفت: «نه در شان برنامه و نه در شان خودم می دانم که جواب توهین افراد شکست خورده را بدهم.»

او در ادامه افزود: «آدم فروش در قدم اول خودفروش است. آدم فروشی کلیدش در خودفروشی و وطن فروشی است. آدمی که وطنش را تحت هیچ شرایطی نمی فروشد، خودش را نمی فروشد و کسی که خودش را نمی فروشد دیگری را هم نمی فروشد. آدم فروش کسی است که نه خودی دارند و نه وطن! و آن کسی که وطنش را فروخته خودش را فروخته، پس می تواند همه را بفروشد. خود داشتن به شدت متعالی است و این متر هرچیزی است. من که عاشق سینما هستم، اگر مجبور به انتخاب شوم، بین سینما و وطن، وطنم را انتخاب می کنم. آدم فروش کسی است که ایران را فروخته است. به قول یک نفر «طوری زندگی کن که دشمنانت از افتادنت هم بترسند. چون می دانند که بعد از بلند شدنت قدم های محکم تر و استوارتری برمی داری. »

در ادامه فراستی در نقد فیلم «وارونگی» گفت: « «وارونگی» اولین نکته اش این است که راجع به وارونگی نیست. جز دو نما در ابتدا و انتهای فیلم که تهران آلوده را از نمای بالا می بینیم. اسمش شیک است اما این به فیلم مرتبط نیست.»
در برنامه هفت چه گذشت؟
طهماسب صلح جو نیز در تایید حرف فراستی افزود: «با حرف مسعود موافق هستم چون احساس می کنم تم هایی را که فیلمساز دست مایه قرار داده، نمی تواند به درام تبدیل کند. فیلم 3 تم اصلی دارد. بحران اجتماعی که با وارونگی هوا مطرح می شود. دوم بحران خانواده است. اینها از فیلم بیرون نمی آید. نمی توان اینگونه به فیلم وصله کرد که این وارونگی، وارونگی در روابط آدم هاست. شکل سوم هم خیلی قراردادی و کلیشه ای است.»

فراستی همچنین اظهار داشت: «اولین مشکل فیلم قصه است. قصه به طور جدی ندارد. به زحمت تمی دارد. دختر در شرف ازدواجی که فکر می کند همه دارند در حق او ظلم می کنند. اما به هیچ وجه به داستان هیچ کس در فیلم نزدیک نمی شود. دوربین هم در فیلم شلخته و نابجا است. فیلم قبلی او بهتر است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید