طاعون به زنجان رسید

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پس از تلف‌کردن حدود ٤٠٠ رأس کل و بز در منطقه حفاظت‌شده هفتادقلعه اراک، به زنجان رسید.

کد خبر : ۳۵۰۶
بازدید : ۱۶۸۹
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پس از تلف‌کردن حدود ٤٠٠ رأس کل و بز در منطقه حفاظت‌شده هفتادقلعه اراک، به زنجان رسید.

براساس اعلام اداره محیط‌زیست زنجان، در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم، از توابع این استان این بیماری تاکنون منجر به تلف‌شدن ٤١ رأس کل و بز وحشی شده است. مسئول روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: احتمال اینکه تعداد تلفات کل و بز موجود در این منطقه با وجود این بیماری افزایش یابد، دور از انتظار نیست. اکیپ‌های این اداره کل بی‌وقفه و با تمام توان در حال پایش و جست‌وجوی منطقه هستند تا لاشه‌ها را پس از کشف به صورت کامل معدوم کنند تا اثری از آنها باقی نماند.

نهم شهریور جاری پس از یافت‌شدن پنج لاشه کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر و وجود علایم این بیماری روی لاشه‌ها، حفاظت محیط‌زیست زنجان به دلیل اهمیت موضوع، جلسه کمیته اضطراری مخاطرات زیست‌محیطی را تشکیل داد.

به‌دلیل اهمیت بسیار بالای موضوع، دهم شهریور اکیپ‌هایی متشکل از محیط‌بانان و کارشناسان به این منطقه اعزام و یک روز پس از آن موفق به کشف هفت لاشه کل و بز دیگر شدند. با قوت‌گرفتن موضوع و ادامه جست‌وجوها در منطقه درگیر با بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان، روز پنجشنبه نیز لاشه ١١ کل و بز دیگر مشاهده شد. با کشف لاشه ٤١ رأس کل و بز در این منطقه، وجود بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک، قطعی شده است و دستگاه‌های ذی‌ربط برای مهار و کنترل آن تلاش وافر دارند.

منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم که از آبان سال ٨١ جزء مناطق شکارممنوع اعلام شد، در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله‌جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود٧٧هزارو ٨٨٥ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ٣٠٠ تا دو‌هزارو ٨٠٠ متر است. حیات‌وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه‌بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری‌فرم‌هاست.

این منطقه دارای گونه‌های گیاهی‌ای نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه‌تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است. براساس آخرین سرشماری صورت‌گرفته، در زمان حاضر قریب به یک‌هزار رأس کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم زیست می‌کنند. طاعون نشخوارکنندگان از دو ماه پیش در منطقه هفتادقله اراک شروع شد.

این بیماری بیشتر از ۳۵۰ رأس کل و بز در این منطقه را از بین برد. مسئول منطقه حفاظت‌شده هفتادقله اراک در این رابطه به مهر گفت: ۹۵ ‌درصد از کل تلفات نشخوارکنندگان کوچک و تقریبا ۳۳۰ لاشه یافت‌شده در منطقه را کل و بز تشکیل می‌دهند و پنج‌درصد از تلفات یعنی۲۰ لاشه نیز قوچ و میش (گوسفند وحشی) هستند که البته این آمار فقط مربوط به لاشه‌های یافت‌شده است و از تعداد لاشه‌های مناطق صعب‌العبور، آماری در دست نیست. طبق آمار سال گذشته، حدود یک‌هزارو ۶۰۰ رأس کل و بز در این منطقه زندگی می‌کردند که تاکنون ۲۰ درصد از این جمعیت کل و بز، بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بین رفته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید