برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017
کد خبر : ۴۰۹۴۱
بازدید : ۱۷۱۸
جایزه ادبی مَن بوکر، که به نام جایزهٔ بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان که نوشتهٔ شهروندان کشورهای همسود بریتانیا، جمهوری ایرلند یا زیمبابوه، باشد، اعطا می‌شود.

به گزارش برترین ها، جایزه ادبی مَن بوکر، که به نام جایزهٔ بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان که نوشتهٔ شهروندان کشورهای همسود بریتانیا، جمهوری ایرلند یا زیمبابوه، باشد، اعطا می‌شود.
نام برنده این جایزه به طور وسیعی در مطبوعات آورده می‌شود و بنابراین بردن جایزه بوکر تأثیر فراوانی در فروش کتاب می‌گذارد. در این مطلب رمان هایی را به شما معرفی می‌کنیم که امسال برنده معتبرترین جایزه در دنیای کتاب‌های انگلیسی شده اند.

کتاب ۴۳۲۱ اثر پل آستر
پس از هفت سال اولین رمان پل آستر، کتاب ۴۳۲۱ داستان آرچیبالد فرگوسن را در چهار زندگی همزمان و متفاوت بیان می‌کند که از کودکی او در نیویورک در سال ۱۹۴۷ آغاز می‌شود. این کتاب ۸۸۰ صفحه‌ای شامل رویدادهای مهم از جمله جنگ سرد جان اف کندی می‌شود که آن ها را با داستان‌های شخصی بیان می‌کند.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«روزهای بی پایان» اثر سباستین بری (ایرلند)
«روزهای بی پایان»، کتاب برنده جایزه «کاستا»ی بری، داستان توماس مک نالتی را در سفرش از خانه اش در ایرلند قحطی زده تا آمریکا از طریق اقیانوس اطلس بیان می‌کند جایی که او با مشکلات جدیدی از جمله جنگ داخلی و عشق عمیق به یک سرباز دیگر روبرو می‌شود. آلکس کلارک این اثر را بسیار شفاف و بی پرده توصبف می‌کند، با جمله‌های زیبایی که آن قدر وسیع و عمیق هستند که به سختی می‌توان از آن‌ها عبور کرد، روایت آن چنان نیرومند است که شما با آن حرکت می‌کنید.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«تاریخ گرگ ها» اثر ایمیلی فریدلاند (آمریکا)
رمان فریدلوند گام‌های لرزان لیندای ۱۴ ساله، دختری از اعضای کمون سابق که در مینه سوتای روستای زندگی می‌کند، را به سوی مستقل شدن به تصویر می‌کشد. ورود یک خانواده ظاهرا ایده آل به دریاچه که به نظر می‌رسد قول پناه دادن به لیندا داده اند، توسط همکلاسی هایش عجیب شمرده می‌شود. امااتفاقات به این سادگی نیست.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«خروج از غرب» اثر محسن حمید (پاکستان)
در یک کشور خاورمیانه که در آستانه جنگ داخلی قرار دارد، یک زوج جوان وارد یک رابطه عاشقانه پنهانی می‌شوند. همانطور که درگیری‌ها در اطراف آن‌ها افزایش می‌یابد، آن‌ها به دنبال یک راه خروج خطرناک هستند. بخش اصلی موفقیت حمید در این کتاب نشان دادن این است که چطور آسیب‌های اجتماعی عمیق به زندگی شخصی هم صدمه می‌زند، نه تنها از راه‌های آشکار مثل صدمات فیزیکی و بی خانمان شدن، بلکه تضعیف توانایی‌های ساخت هرنوع زندگی بیرون از حوزه نفوذشان.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«استخوان‌های خورشیدی» اثر مایک مک کورمک (ایرلند)
رمان مک کورمک، بازگشت روح مردی که در یک جمله نوشته شده، اولین بار توسط ترامپ پرس ایرلند در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، اما طبق قوانین مک بوکر کتاب‌ها باید در انگلستان منتشر شده باشند. اما اکنون این کتاب واجد شرایط شده و برنده جایزه گلداسمیت به خاطر داستان چالش برانگیزش شده است. این کتاب با لکنت درباره زندگی حرف می‌زند، مثل کلمات طلسم یا شعر منثور و از زبان اول شخص بیان می‌شود.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«مخزن ۱۳» اثر جان مک گرگور (انگلستان)
ربکای ۱۳ ساله درحال گذران تعطیلات با خانواده اش در پیک دیستریکت گم می‌شود. رمان مک گرگور روستاییان را در حالی که به دنبال او هستند بررسی می‌کند. مک گرگور نویسنده‌ای با کنترل فوق العاده است و از قدرت طرح اولیه و همچنین انتظارات ما برای هدفش استفاده می‌کند. جملات او ناگهانی، مینیمال، به سادگی قابل تفکیک و تنش زا هستند. او زمان روایت را هدر نمی‌دهد.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«المت» اثر فیونا موزلی (انگلستان)
اولین رمان موزلی در ماه نوامبر منتشر خواهد شد و خانواده پر مشکلی را توصیف می‌کند که در منطقه دورافتاده المت (نام باستانی بریتون) زندگی می‌کنند. خواهر و برادر، دانیل و کتی در خانه‌ای بزرگ شدند که پدرشان ساخته بود، اما مشکلات وقتی شروع می‌شوند که فضای بین پدر و برخی مردان محلی خشونت آمیز می‌شود.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«وزارتخانه شادی بی کران» اثر آرونداتی روی (هند)
روی بیست سال بعد از اینکه جایزه بوکر را برای اولین کتابش «خدای چیزهای کوچک» برد، با رمان جدیدی درباره پیچیدگی‌های اختلاف بین هند و پاکستان بر سر کشمیر برگشته است. این رمان نبرد دائمی با خودکشی را در جامعه‌ای به تصویر می‌کشد که هنوز درگیر طبقه بندی قبیله‌ای و دسته هستند.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«لینکلن در باردو» اثر جرج ساندرز (آمریکا)
ساندرز که همه او را برای داستان‌های کوتاهش تحسین می‌کنند، در اولین رمان خود داستان ویلی، پسر رئیس جمهور آمریکا، آبراهام لینکلن را بیان می‌کنند که در سن ۱۱ سالگی درگذشت. تعامل ویلی با پدر عزادارش باعث ناراحتی ارواح دیگر می‌شود. این رمان شاید برای همه جالب نباشد، اما جدا از اشتباهات جزئی، این کتاب یک سر و گردن بالاتر از داستان‌های معاصر است.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«آتش خانگی» اثر کاملیا شمسی (پاکستان)
این کتاب از مجموعه بازجویی‌های هیترو آغاز می‌شود، از آنجا که اسما برای ادامه تحصیلاتش که بعد زا مرگ مادرش ر‌ها کرده بود، به آمریکا آمده است. اما زنجیره‌ای از وقایع برای او اتفاق می‌افتد که با یک تراژدی به پایان می‌رسد.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«پاییز» اثر الی اسمیت (انگلستان)
پاییز، اولین بخش از یک پروژه چهار قسمتی، اسمیت را در حال کاوش در تجربه ما از زمان در یک پرتره از بریتانیای پس از رفراندوم می‌بیند. این یک کتاب زیبا و سمفونی غم انگیزی از خاطرات، رویا‌ها و واقعیات گذرا و شکنندگی غم انگیز زندگی فانی است. یک سوال درباره این که از نظر فرهنگی چه اتفاقی می‌افتد وقتی چیزی بر پایه دروغ ساخته می‌شود.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017


«زمان تاب خوردن» اثر زادی اسمیت (انگلستان)
اسمیت شرمساری، مادری و نابرابری جهانی را در این داستان بیان می‌کند. امیناتا فورنا پرتره پایدار او از دوستی را که با رقابت و حسادت و به همان اندازه عشق و وفاداری هدایت می‌شود را تحسین می‌کند. شاید آنچه در قلب این کتاب قرار دارد این ایده است که همه روابط معامله گرانه هستند، حتی آن هایی که با افرادی هستند که بیش از همه ما را دوست دارند و به ویژه آن هایی که بین افرادی با ثروت نابرابر هستند.

برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017

«راه آهن زیرزمینی» اثر کولسون وایتهد (آمریکا)
این کتاب وایتهد که برنده جایزه پولیتزر شد داستان دو برده را بیان می‌کند که با یک قطار زیرزمینی اسرارآمیز به سوی آزادی فرار می‌کنند. سینتیا بوند این کتاب را بی نظیر توصیف می‌کند و می‌گوید: من مادر مادر مادر مادربزرگم را شاید هرگز نشناسم، اما بعد از خواندن این رمان از راه هایی که قبلا هرگز نداشتم، می‌دانم که او کجا بوده است.
برگزیدگان جایزه‌ی ادبی «مَن بوکر» 2017
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید