درمان خانگی عرق دست و پا

درمان خانگی عرق دست و پا

تعریق زیاد زمانی روی می‌دهد که به دلیل دمای محیط یا میزان فعالیت یا استرس‌تان، بیش از حد انتظار عرق می‌کنید. در علم پزشکی، به تعریق زیاد هایپر هیدروسیس گفته می‌شود.

کد خبر : ۴۲۵۶۸
بازدید : ۱۸۸۶
درمان خانگی عرق دست و پا

تعریق زیاد زمانی روی می‌دهد که به دلیل دمای محیط یا میزان فعالیت یا استرس‌تان، بیش از حد انتظار عرق می‌کنید. در علم پزشکی، به تعریق زیاد هایپر هیدروسیس گفته می‌شود.

به گزارش برترین‌ها، آیا از دست دادن به دیگران واهمه دارید چون کف‌ دست‌های‌تان خیس عرق است؟ آیا بابت بوی بد پاهای‌تان که ناشی از زیاد عرق کردن است خجالت زده هستید؟ خب شما تنها نیستید. خیلی از افراد از تعریق دست‌ها و پاهای‌شان رنج می‌برند.
تعریق زیاد زمانی روی می‌دهد که به دلیل دمای محیط یا میزان فعالیت یا استرس‌تان، بیش از حد انتظار عرق می‌کنید. در علم پزشکی، به تعریق زیاد هایپر هیدروسیس گفته می‌شود.
این بیماری می‌تواند هر بخش از بدن را تحت تاثیر قرار بدهد، اما معمولا کف دست و پا، زیر بغل و صورت بیشتر از همه متاثر می‌شوند. این بیماری اغلب به یک تمایل ژنتیکی مرتبط است چون بیشتر بیماران، خواهر یا بردار و یا والدینی دارند که آنها نیز از همین بیماری رنج می‌برند.
دلیل تعریق زیاد، فعالیت بیش از حد عصب‌هایی است که غدد تعریق را فعال می‌کنند.

یک سری داروهای خاص، گُرگرفتگی‌های یائسگی، چاقی، اعتیاد به مواد مخدر، پایین بودن قند خون، پُرکاری تیروئید، حمله‌ی قلبی و یا یک بیماری عفونی مانند مالاریا یا سل ریوی می‌تواند از علت‌های موثر در این بیماری باشد. حتی کمبودهای غذایی همراه با داشتن رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی غیربهداشتی هم می‌تواند موجب تعریق بیش از حد شود.

هایپر هیدروسیس، برای فرد پیامدهای ناخوشایندی دارد چون معمولا فعالیت‌های روزمره را دچار مشکل کرده و باعث اضطراب یا خجالت می‌شود. اما، چند راهکار طبیعی و خانگی ساده وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا حدودی این علائم تخفیف پیدا کنند.

۱. سرکه سیب
یکی از موثرترین راهکارهای خانگی برای تخفیف عرق دست و پا، سرکه سیب است. سرکه سیب، قابض بوده که با تنگ کردن منافذ پوست، تعریق زیاد را کنترل می‌کند. همچنین اگر سرکه‌ سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید، برای تعدیل pH بدن مفید است. سرکه سیب، متابلویسم بدن را تقویت کرده و با چاقی مبارزه می‌کند، چاقی هم یکی از دلایل پنهان هایپر هیدروسیس است.

قسمتی از بدن را که زیاد عرق می‌کند با آب ولرم بشویید و سپس با استفاده از یک پنبه توپی، سرکه سیب تصفیه نشده و خام را به این قسمت بمالید. اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و سپس صبح، دوش بگیرید و بعد از دوش گرفتن، کمی پودر بزنید.
اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. همچنین می‌توانید با ترکیب مقادیر مساوی سرکه سیب و گلاب، محلولی درست کنید و آن را روزی ۲ تا ۳ بار به قسمت مورد نظر بمالید. می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با کمی عسل به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و روزی دو بار بنوشید.

۲. نشاسته ذرت
یک روش خانگی دیگر برای درمان عرق دست و پا، نشاسته ذرت است. نشاسته ذرت مانند یک ضدعرق طبیعی عمل کرده که به جذب رطوبت و برطرف کردن هر بوی ناخوشایندی کمک می‌کند. ضمنا، نشاسته ذرت را می‌توانید به راحتی همه جا همراه خود داشته باشید، بنابراین انتخاب خوبی برای کسانی است که زیاد این طرف و آن طرف می‌روند.

مقادیر مساوی نشاسته ذرت و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و آن را در یک قوطی پودر نگهداری کنید. عرق و رطوبت را از ناحیه‌‌ای که زیاد عرق می‌کند با یک دستمال کاغذی پاک کنید. کمی از این ترکیبی که درست کرده‌اید را به این قسمت بپاشید. هر وقت لازم بود از این راهکار استفاده کنید.

۳. آبلیمو
لیمو ترش هم یک راه ساده و طبیعی دیگر برای کاهش تعریق است که به عنوان یک دئودورانت طبیعی نیز عمل می‌کند. ضمنا لیمو ترش، باکتری‌ها را نابود کرده و بوی خوب و مطبوعی به شما می‌دهد.

آب یک عدد لیمو ترش تازه را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کرده و به شکل خمیری یکدست دربیاورید. از این خمیر برای قسمتی از بدن‌تان که خیلی عرق می‌کند استفاده کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. روزی یک بار این کار را انجام دهید.
می توانید آبلیموی تازه را در یک فنجان آب مخلوط کرده و یک لیف یا حوله‌ی کوچک را به آن آغشته کرده و آن را به تمام بدن‌تان بزنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و بعد دوش بگیرید. این کار را هر روز انجام دهید. یک راه دیگر هم این است که روی یک برش لیمو ترش، کمی نمک بپاشید و به آرامی آن را روی قسمتی که زیادا عرق می‌کند بمالید. این کار می‌تواند فعالیت غدد تعریق را کاهش بدهد.

نکته: فورا بعد از استفاده از لیمو ترش، زیر آفتاب نروید چون می‌تواند موجب حساس شدن پوست نسبت به پرتوهای مضر آفتاب بشود.

۴. عنبر سائل
خواص قابض و ضد عرقی که در گیاه عنب سائل وجود دارد به کنترل عرق کمک می‌کند. اسید تانیک موجود در این گیاه، منافذ پوست را کوچک کرده و عرق زیاد را مهار می‌کند. عنبر سائل را می‌توانید با خیال راحت به تمام قسمت‌های بدن‌تان که زیاد عرق می‌کند بزنید.

یک پنبه‌ی توپی را به عصاره‌ی عنبر سائل آغشته کنید و آن را به آرامی به قسمت مورد نظر بمالید. این کار را روزی ۲ یا ۳ بار یا هر وقت که لازم شد انجام دهید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر عنبر سائل را با کمی آب مخلوط کرده و خمیر درست کنید. این خمیر را به ناحیه‌ی مورد نظر مالیده و بگذارید یک ساعت بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. این راهکار را هر روز و به مدت یک تا دو هفته انجام دهید.

نکته: بیشتر از دو هفته، از عنبر سائل استفاده نکنید چون باعث خشکی پوست می‌شود.

درمان خانگی عرق دست و پا

۵. گوجه فرنگی
خواص خنک کنندگی و قابض گوجه فرنگی می‌تواند مشکل دست و پاهای همیشه خیس از عرق‌تان را برطرف کند. گوجه فرنگی چون یک قابض طبیعی است، می‌تواند منافذ پوست را کوچک کرده و مجراهای ترشح عرق را مسدود کند. حتی نوشیدن آب گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند که در نتیجه تعریق کمتر می‌شود.

یک برش از گوجه فرنگی را به ناحیه‌ای که خیلی عرق می‌کند بمالید. می‌توانید آب گوجه فرنگی تازه را به ناحیه‌ی مورد نظر بزنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. همچنین می‌توانید به مدت یک هفته، هر روز یک فنجان آب گوجه فرنگی تازه میل کنید و تدریجا آن را به یک فنجان یک روز در میان کاهش دهید.

۶. زغال چوب فعال
شما همچنین می‌توانید از زغال چوب فعال برای برطرف کردن مشکل عرق دست و پای‌تان استفاده کنید. زغال چوب فعال می‌تواند رطوبت بدن را جذب کند و از عرق زیاد جلوگیری کند. خیلی راحت می‌توانید یک قاشق چایخوری زغال چوب فعال را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و صبح با معده‌ی خالی بنوشید. اگر با مصرف این ترکیب با معده‌ی خالی، دچار حالت تهوع یا درد شدید، می‌توانید بعد از شام آن را مصرف کنید.

نکته: اگر مشکلات روده دارید از زغال چوب فعال استفاده نکنید. ضمنا آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

۷. چای سیاه
چای سیاه معمولی که اغلب صبح‌ها می‌نوشید هم یک راهکار موثر دیگر برای درمان هایپر هیدروسیس است. چای سیاه سرشار از تانینس بوده و قابض است. یعنی به خوبی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و مانع تعریق زیاد شود. ضمنا تانینس به خنک نگه داشتن دمای بدن کمک می‌کند، از این رو احتمال عرق بیش از حد کم می‌شود.

چای کیسه‌ای مرطوب را به مدت ۵ دقیقه در کف دست‌های‌تان نگه دارید و این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید. می‌توانید یک کاسه‌ی بزرگ از چای سیاه تهیه کنید و اجازه دهید خنک شود، سپس دست‌ها یا پاهای‌تان را ۳۰ دقیقه در آن نگه دارید. این کار را روزی دو بار انجام دهید. همچنین یادتان نرود هر روز، ۲ تا ۳ فنجان چای سیاه بنوشید.

۸. روغن درخت چای
روغن درخت چای نیز یک درمان موثر دیگر برای هایپر هیدورسیس است که به کنترل عرق زیاد کمک می‌کند چون خواص قابض دارد. ضمنا خواص ضد قارچ روغن درخت چای می‌تواند احتمال عفونت‌های قارچی ناشی از رطوبت زیاد را کاهش دهد.

۴ یا ۵ قطره روغن درخت چای را به یک کاسه آب ولرم اضافه کنید. یک پنبه‌ی توپی را در به این محلول آغشته کرده و آن را به قسمت مورد نظر بمالید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

نکته: قبل از استفاده از روغن درخت چای برای پوست، همیشه آن را روی قسمت کوچکی از پوست‌تان تست کنید. چون برخی از افراد ممکن است به این عصاره حساسیت داشته باشند.

۹. مریم گلی
یک راهکار طبیعی دیگر که خواص قابض دارد، گیاه مریم گلی است. مریم گلی یک درمان قدیمی برای عرق دست و پاست. این گیاه کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی خشک شده و از تعریق زیاد جلوگیری شود. ضمنا، مریم گلی سرشار از ویتامین‌های گروه B و منیزیم است که از فعالیت زیاد غدد تعریق، می‌کاهد.

۲ یا ۳ عدد چای کیسه‌ای مریم گلی را در یک کاسه‌ی بزرگ آب قرار دهید. روی ظرف را بپوشانید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد. دست‌ها و پاهای خود را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید، و این کار را روزی یک تا دو بار انجام دهید. همچنین می‌توانید هر روز صبح، با معده‌ی خالی یک فنجان چای گرم مریم گلی بنوشید. برای درست کردن این چای، یک قاشق چایخوری مریم گلی تازه یا خشک شده را در یک فنجان آب جوش دم کنید.
می‌توانید کمی لیموترش و عسل هم به چای‌تان اضافه کنید. می‌توانید گیاه مریم گلی را در پخت و پز روزانه‌تان هم به کار ببرید.

نکته: نوشیدن مقدار زیاد چای مریم گلی می‌تواند باعث سردرد شود.
۱۰. غذاهای سرشار از منیزیم میل کنید
یکی از دلایل تعریق دست و پا می‌تواند کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم به کنترل فعالیت غدد تعریق کمک کرده و مانع عرق زیاد می‌شود. همچنین منیزیم می‌تواند مواد شیمیایی عامل بوی بد بدن را خنثی کند. برای کنترل تعریق‌تان، به پزشک مراجعه کنید تا او سطح منیزیم بدن‌تان را بررسی کند.

اگر کمبود منیزیم داشتید، غذاهای غنی از منیزیم بیشتر مصرف کنید. برخی از این غذاها شامل بادام، آوکادو، موز، لوبیا، تخم کدو، شیره‌ی چغندر، توفو، شیرسویا، پسته، سیب زمینی با پوست، ماست، غلات سبوسدار و سبزیجات برگدار تیره می‌شود. می‌توانید مکمل منیزیم سیترات (۴۰۰ میلی گرم) استفاده کنید. اما حتما قبل از این کار با پزشک مشورت کنید.

چند نکته
. گذاشتن دست‌ها و پاها در آب خنک برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌تواند تا چند ساعت شما را از تعریق زیاد دور نگه دارد.

. استفاده‌ی مکرر از پودر تالک می‌تواند مانع تعریق زیاد شود.

. مرتبا دوش گرفتن و حمام کردن، باکتری‌ها را نابود می‌کند. یادتان باشد پاهای‌تان را سنگ پا بزنید و تمیز کنید نه اینکه فقط به آنها آب بزنید.

. از ضد عرق‌های موجود در داروخانه‌ها برای قسمت‌هایی که زیاد عرق می‌کند استفاده کنید.

. حتما بعد از حمام کردن، پاهای‌تان را کاملا خشک کنید؛ مخصوصا بین انگشتان.

. کفش‌ها و جوراب‌هایی بپوشید که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند.

. هرازگاهی پاهای‌تان را از کفش و جوراب خارج کنید تا پاهای‌تان نفس بکشند.

. جوراب‌های‌تان را هر روز عوض کنید.

. همیشه با خود دستمال کاغذی داشته باشید تا بتوانید هر وقت لازم شد دست‌های‌تان را خشک کنید.

. سعی کنید دمای بدن‌تان زیاد بالا نرود.

. در طول روز زیاد آب بنوشید تا بدن‌تان خنک بماند و دچار کم آبی نشود.

. از چیزهایی که عرق کردن را تشدید می‌کنند استفاده نکنید، مثلا دستکش یا هر چیزی که دست‌های‌تان را می‌پوشاند.

. از محصولات پوستی و لوسیون‌های حاوی نفت خام استفاده نکنید.

. سعی کنید همیشه خونسرد و آرام باشید چون تعرق معمولا با استرس و اضطراب، تشدید می‌شود.

. غذاهای تند و پرادویه باعث فعالیت زیاد غدد تعریق می‌شوند، پس از این غذاها اجتناب کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید