آریزو5 توربو، سریعتر و گرانتر از همیشه
علیرغم افزایش قدرت موتور، متاسفانه فاکتورهای بد این خودرو همچنان وجود داشته و اجازه عرض اندام به آریزو5 را نمیدهند. برای نمونه وزن بالای آریزو5 باعث شده تا قدرت بیشتر این خودرو به کارش نیاید و شتابی نه چندان مناسب را نصیبش کند. در عین حال قیمت رویایی این سدان کوچک چینی بدترین اتفاقی است که به گسترش بازار آریزو5 انجامیده است.
فرادید | چری آریزو5 قریب به دو سال است که مهمان جادههای ایران است و در این مدت گرچه فروش خوبی را عاید سازنده خود کرده اما هرگز به ترند بازار یا محصولی برجسته تبدیل نشده است. این خودرو اخیرا در نمونه توربو با قیمتی 80 میلیونی عرضه شده تا مگر بتواند سهمی از بازار انبوه خودروهایی مثل مزدا3، کیا سراتو، فاو بستری بی50اف و ... را به دست آورد.
به گزارش فرادید، چینیها دست بردار نیستند و پس از سه فصل پیاپی رشد، در تلاشاند تا در کنار ارائه محصولات جدید، تنوع بیشتری را به مدلهای قدیمی خود داده و از این طریق به فروشی بیشتر و بهتر دست یابند. این میان برند چری که نسبت به باقی خودروسازان سرزمین اژدها با دقت و سرعت بیشتری در ایران فعالیت میکند، با بکارگیری یک استراتژی مناسب درصدد است تا باز هم سهم بیشتری را از بازار رو به گسترش خودروهای زیر 100 میلیون تومان کشور به دست آورد. این شرکت روز گذشته در آخرین اقدام خود دست به رونمایی سدان آریزو 5 با موتور توربو زده که قدرت و گشتاوری بیشتر را در کنار شتابی بالاتر به راننده هدیه میکند.
پیشرانه مورد استفاده در آریزو 5 توربو، دقیقا همان قلب تپنده چری تیگو 7 است. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو، قادر است حداکثر قدرتی معادل 147 اسب بخار را در دور5500 و حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر را در دور 3500 تولید نموده و نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته سیویتی به چرخهای جلوی خودرو منتقل کند. دریافت این میزان نیرو در دور بالای 5هزار نشانه فشار بالایی است که موتور باید برای شتابگیری سریع و رسیدن به سرعت های بالا تحمل کند. آریزو 5 توربو با این مشخصات، قادر است تا در زمان 9.5 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر در ساعت برساند که گرچه چندان شگفتانگیز نیست اما برای یک سدان 1372 کیلوگرمی رقم متعادلی است. استفاده از پیشرانه توربو در این خودرو باعث شده قدرت پیشرانه 35 درصد افزایش و همچنین مصرف سوخت نیز به میزان 10 درصد نسبت به آریزو 5 معمولی کاهش یابد. آریزو 5 توربو در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی نیاز به 6 لیتر بنزین دارد.
اما ظاهر مناسب و مدرن آریزو5 مهمترین فاکتوری است که کمک نموده تا این سدان کامپکت چینی در بازار ایران دیده شود. فرم جالب چراغها و جلوپنجره که یادآور خودروهای خوبی مثل فورد فوکوس سدان و برخی محصولات هیوندای است، به خوبی ساخته و پرداخته شده تا نسبت به دیگر محصولات چینی بازار سرآمد باشد. در واقع استایل کلی خودرو به واسطه سرمایهگذاری گسترده چری روی مقوله طراحی است که خوب از کار درآمده و توی چشم نمیزند. خبر بد درباره نمونه توربوی آریزو 5 این است که چیز زیادی به آپشنهای ان اضافه نشده و در سطح قبلی ثابت مانده است. مهمترین امکانات خودرو در نمونه لاکچری شامل 6کیسه هوا، کروز کنترل، هستند که واقعا برای خودرویی در این قیمت زیاد نبوده و یک مزیت محسوب نمیشود.
با اینحال متاسفانه فاکتورهای بد این خودرو همچنان وجود داشته و اجازه عرض اندام به آریزو5 را نمیدهند. برای نمونه وزن بالای آریزو5 باعث شده تا قدرت بیشتر این خودرو به کارش نیاید و شتابی نه چندان مناسب را نصیبش کند. در عین حال قیمت رویایی این سدان کوچک چینی بدترین اتفاقی است که به گسترش بازار آریزو5 انجامیده است. کیفیت مواد بهکار رفته مخصوصا در فضای داخل این خودرو چندان مناسب نیست و تجربه سواری با آریزو5 نشان میدهد علیرغم قیمت 75 تا 90 میلیونی، این خودروساز چینی هنوز هم از رقابت با سازندگان کرهای و ژاپنی ناتوان است.