بخت کره‌ای‌ها برگشته!

بخت کره‌ای‌ها برگشته!

بنابر آمار انجمن واردکنندگان خودرو از گمرک جمهوری اسلامی ایران، از کل 44 هزار و 500 دستگاه اتومبیلی که در 6ماهه نخست سال وارد کشور شده، تعداد 31 هزار و 506 دستگاه از این خودروها توسط امارات‌متحده عربی به کشور صادر شده که نشان می‌دهد تجار اماراتی چیزی نزدیک 800 میلیون دلار اتومبیل به ایران صادر کرده‌اند بدون اینکه حتی در ساخت یک پیچ هم مشارکت فنی داشته باشند!

کد خبر : ۴۴۶۵۰
بازدید : ۳۳۴۹
کوچ کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

فرادید‌ | نگاهی به آمار واردات خودرو در شش ماهه نخست سال نشان می‌دهد رنوی فرانسه توانسته رگ خواب بازار ایران را پیدا کرده و با غلبه بر رقبای شرقی خود، به سلطه 5 ساله کیا هیوندای در بازار ایران پایان دهد. این شرکت که اخیرا قرارداد بزرگی به ارزش 660 میلیون دلر برای توسعه خطوط تولید خود در ایران به امضا رسانده، با کسب 31 درصد از کل بازار، علاوه بر کسب حدود یک سوم کل بازار ایران، بیش از 13 هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته است.

به گزارش فرادید، جالب است که این شرکت در مقایسه با سال‌های قبل یعنی 95 و 94 به لحاظ آماری به ترتیب 26 و 20 درصد رشد داشته در حالی که به لحاظ جایگاه نسبت به سال‌های 94 و 95 یک رشد بزرگ را سپری کرده و از مقام نازل 8ام به رتبه نسخت بازار ایران دست یافته است. البته این شرکت هنوز تا کسب سهم 43 درصدی از بازار ایران که هیوندای در سال‌های 93 و 94 آن را کسب کرد فاصله دارد .

کوچ کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

اما نگاهی به سایر برندهای حاضر در رده‌بندی اخیر گمرک نشان می‌دهد جایگاه هیوندای به شدت نسبت به گذشته تنزل یافته و این برند با کاهشی چشمگیر، هم‌اینک حدود 16 درصد کل بازار خودروهای وارداتی ایران را به دست آورده است. تویوتا نیز با رشدی محسوس توانسته 11 درصد بازار را از آن خود کند. نیسان نیز از نرخ 5 درصدی قبلی بسیار بالا آمده و هم اینک در جایگاهی بالاتر از کیا، 10 درصد کل بازار ایران را از آن خود کرده است. این شرکت ژاپنی که فعلا با دو محصول جوک و ایکس‌تریل در ایران حاضر شده، در 6 ماهه نخست سال بیش از 4 هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته است. در عین حال کیا با نزولی 8 درصدی نسبت به سال 94، تنها 8 درصد بازار را توانسته به دست آورد و رتبه پنجم بازار ایران را به خود اختصاص داده است. میتسوبیشی، سانگ‌یانگ و ب.ام.و نیز هریک با کسب 5 درصد از کل بازار ایران، عملکرد خوبی را از خود ب جای گذشاته‌اند که در این بین جایجایگاه ب.ام.و قطعا با توجه به گران بودن محصولاتش، برجسته‌تر است.

کوچ کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

اما در این بین دو نکته جالب دیگر هم درباره آمار واردات خودرو در 6 ماهه اول سال وجود داشت. نخست اعلام دو خودروی پورشه ماکان توربو و چانگان بنی به عنوان گران‌ترین و ارزان‌ترین محصولات وارد شده به ایران بود که به ترتیب 110 و 5 هزار و 500 دلار قیمت داشتند. در عین حال بنابر آمار انجمن واردکنندگان خودرو از گمرک جمهوری اسلامی ایران، از کل 44 هزار و 500 دستگاه اتومبیلی که در 6ماهه نخست سال وارد کشور شده، تعداد 31 هزار و 506 دستگاه از این خودروها توسط امارات‌متحده عربی به کشور صادر شده که نشان می‌دهد تجار اماراتی چیزی نزدیک 800 میلیون دلار اتومبیل به ایران صادر کرده‌اند بدون اینکه حتی در ساخت یک پیچ هم مشارکت فنی داشته باشند!

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید