زنگ خطر برای آقای وزیر!

زنگ خطر برای آقای وزیر!

بسته بودن ثبت سفارش، مشاغل وابسته را به خطر انداخته است.

کد خبر : ۴۵۱۴۵
بازدید : ۱۶۴۷
چند هفته ای می گذرد که ثبت سفارش خودروهای وارداتی متوقف شده و شرکت های خودرویی نمی توانند فروش جدیدی را آغاز کنند. همچنین بسیاری از شرکت ها هم نسبت به مشتریان تعهد دارند و عدم ثبت سفارش باعث شده تا مجبور به پرداخت خسارت تاخیر شوند.

زنگ خطر برای آقای وزیر!

جالب است که تعداد قابل توجهی خودرو وارداتی در گمرک جنوب کشور وجود دارد و تنها به خاطر بسته بودن ثبت سفارش، امکان آزادسازی آن خودروها وجود ندارد. هفته های پیش بود که اعلام شد، بسته بودن ثبت سفارش باعث متضرر شدن مشتریان شده و قیمت اکثر خودروهای وارداتی به شکل نا معقولی افزایش یافته است.

همچنین این موج گرانی به بازار خودروهای داخلی هم نفوذ کرده و برخی شرکت ها، قیمت محصولات بالای ۵۰ میلیون تومان خود را افزایش داده اند. بعد از آن توسط شرکت ها و رسانه ها بارها اعلام شد که بسته بودن ثبت سفارش ضررهای میلیاردی به برای واردکننده ها پدید آورده است و در آینده اگر شرکتی بخواهد این ضرر را جبران کند، بدیهی است که با گران کردن خودرو این کار را انجام می دهد. حال با گذشت چند هفته، امروز به جایی رسیدیم که وضعیت اشتغال هزاران نفر در بحث واردات خودرو و مشاغل وابسته نیز به خطر افتاده است.

از دور و نزدیک خبرهای تایید نشده ای به گوش می رسد که در صورت بسته بودن ثبت سفارش تا چند روز دیگر، برخی شرکت ها مجبور به تعدیل نیرو می شوند. همچنین تعداد قابل توجهی از نمایندگی ها و عاملیت های فروش خودروهای وارداتی به خاطر نبود امکان فروش، مجبور شده اند که برخی نیروها خود را به مرخصی اجباری بفرستند و یا در پرداخت حقوق آن ها درجا بزنند. وضعیت کار خودروبرها، تریلی های حمل خودرو از گمرک تا شهرها، مشاغل بازاریابی مربوط به خودرو و… نیز هم از داستان بسته بودن ثبت سفارش متضرر شده اند و کارشان نسبت به ماه های قبل به شدت کاهش پیدا کرده و برخی حقوق و درآمدشان نصف شده است.

برخی از کارشناسان صنعت خودرو می گویند که دولت به خاطر حمایت از خودروسازان، مخصوصا خودروسازان دولتی و از طرفی سوق دادن مردم به خرید از این شرکت ها، از باز کردن ثبت سفارش خودروها خودداری می کند. اگر در نظر بگیریم که تنها یک درصد، داستان بسته بودن ثبت سفارش به بحث حمایت دولت از خودروسازان ربط داشته باشد، باید گفت که این ایده خام باعث شده تا امروز هزاران نفر در بحث درآمد به مشکل بخورند و هر لحظه امکان دارد که از کار بی کار شوند. این شیوه نه تنها باعث نشده تا فروش خودروسازان داخلی بیشتر شود، بلکه افزایش قیمت خودروها را به دنبال داشته و عملا خرید را برای تمام مردم سخت کرده است.

شاید بهتر باشد که حمایت های دولت از برخی خودروسازان به شکلی باشد تا ارتقا و جو رقابتی را برای آن ها ایجاد کند و در آینده شاهد آن باشیم که تصمیمی درست در این روزها، باعث پیشرفت صنعت خودرو کشور شده است.

امروز نه تنها واردکنندگان خودرو، بلکه هزاران نفر چشم انتظار اعلام نظر وزیر صنعت معدن و تجارت هستند. امروز امرار معاش و بازگشت به روند عادی اقتصادی بسیاری از خانواده ها به تصمیمات محمد شریعتمداری بستگی دارد. شاید تنها چند روز تا بی کار شدن بسیاری افراد شاغل مانده باشد و باز شدن ثبت سفارش بتواند تا حد زیادی وضعیت را بهبود ببخشد.

منبع: دنیای خودرو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید