٢ حاشیه قرعه‌کشی

٢ حاشیه قرعه‌کشی

اگر به تفاوت شغلی دو مجری و نیز تفاوت روسیه با برزیل توجه می‌شد، دیگر نه چنان نگرانی‌هایی ایجاد می‌شد که فردوسی‌پور با مشاهده این خانم مجری، آن نفس راحت را بکشد و نه نیازی به وساطت سردار آزمون می‌بود!

کد خبر : ۴۶۸۵۴
بازدید : ۴۷۴۹
٢ حاشیه قرعه‌کشی

محمدحسین آهویی، دیپلمات بازنشسته | بالاخره پس از مدتی انتظار، قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال انجام شد و ایران هم به گفته کارشناسان، در گروه مرگ با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه شد که شاید رخداد مبارکی هم باشد.

البته دراین‌راستا آقای کافو که نام ایران را از گوی قرعه‌کشی درآورد و ما را در این گروه قرار داد، بلافاصله مانند حضرت مسی، بازیکن آرژانتینی، در دوره گذشته مورد نوازش جانانه کاربران ایرانی قرار گرفت که این هم خود داستان مکرری است. اما دراین‌میان دو رخداد دیگر هم حادث شد که شاید پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نباشد:

اول: ماجرای لباس خانم مجری که از مدت‌ها قبل با پیش‌بینی‌هایی همراه بود و همه نگران آن بودند که اگر لباس ایشان مانند لباس خانم مجری قرعه‌کشی دوره قبل باشد و سیمای ما نتواند مراسم را به‌طور زنده نشان دهد، چه خسران عظیمی متوجه بینندگان ایرانی خواهد شد تا جایی که بالاخره یکی از فوتبالیست‌های صاحب‌نام ایران پا پیش گذاشت و واسطه شد و با ارسال پیامی به این بانوی بزرگوار ملتمسانه از او خواست که در این مراسم لباسی مناسب و منطبق با معیارهای سیمای ملی ما بپوشد تا نکند ایرانیان مشتاق فوتبال خدای‌ناکرده از مشاهده زنده این رخداد بزرگ ورزشی محروم شوند.

ظاهرا این خانم مجری در پاسخ به مرد یکه‌تاز فوتبال ما قول داد که حتما چنین خواهد کرد و به قول خودش هم عمل کرد به نحوی که وقتی روی صحنه ظاهر شد بیش از هرکس دیگری در ایران گل از گل فردوسی‌پور شکفته شد که با خنده‌های آنچنانی به بینندگان مژده داد همه برنامه به‌طور زنده پخش خواهد شد.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، علت اصلی این نگرانی‌ها در پوشش بانوی مجری برنامه قرعه‌کشی دوره قبلی در برزیل ریشه داشت که سیمای ما با این بهانه نتوانست آن را به‌طور زنده پوشش دهد.

نکته‌ای که از دید همه دست‌اندرکاران پنهان ماند یا بهتر گفته شود اصلا به آن توجه نشد و همین بی‌توجهی به نگرانی‌ها بیشتر دامن زد، آن بود که هر کشور و هر مجری‌ای مقتضیات خود را دارد. هیچ‌کس از خود نپرسید مگر قانون نانوشته‌ای وجود دارد که مجریان زن در چنین برنامه‌هایی حتما باید لباس‌های آنچنانی بپوشند؟

خانم مجری دوره قبل یک بانوی هنرپیشه صاحب‌نام برزیل بود و پوشش او-البته اگر می‌شد آن را پوشش نامید- منطبق با معیارهای بانوان هنرپیشه غربی بود و در طول برنامه هم حضار و بینندگان را از قر و اطوارهای هنرپیشگان غربی بی‌نصیب نگذاشت.

محل اجرای برنامه هم برزیل بود که همگان می‌دانند در سواحل آن و در کارناوال‌های متعدد آن چه می‌گذرد و بانوان چه پوششی دارند.

اما خانم مجری این دوره که نام او از مدت‌ها قبل اعلام شده بود، یک خانم خبرنگار ورزشی مشهور روس بود که حتی اگر هم می‌خواست، نمی‌توانست چنان پوششی داشته باشد.

حضور این خانم در صحنه آن‌چنان نامحسوس بود و دوربین اصلا روی او زوم نکرد که با اطمینان می‌توانم بگویم اگر از بینندگان میلیونی برنامه ٩٠ در شامگاه جمعه پرسیده شود خانم مجری برنامه قرعه‌کشی چه پوششی داشت و کجا ایستاده بود، شاید همه آن‌ها بگویند نمی‌دانم!

اگر به همین یک نکته ساده یعنی تفاوت شغلی دو مجری و نیز تفاوت روسیه با برزیل توجه می‌شد، دیگر نه چنان نگرانی‌هایی ایجاد می‌شد که فردوسی‌پور با مشاهده این خانم مجری، آن نفس راحت را بکشد و نه نیازی به وساطت سردار آزمون می‌بود!

دوم: اما نکته دومی که لازم است به آن پرداخته شود، حضور لوییز فیگو، فوتبالیست مشهور و سابق پرتغالی، در برنامه ٩٠ ویژه قرعه‌کشی جام جهانی است.

آن‌چنان که در رسانه‌ها آمده، صداوسیما بابت این حضور صد هزار یورو معادل ٥٠٠ میلیون تومان به‌عنوان دستمزد به وی پرداخت کرده است که اگر با هزینه سفر، اقامت و هزینه‌های مقدماتی انجام این سفر و خرده‌ریز‌ها جمع شود، بالغ بر ٦٠٠ میلیون تومان خواهد شد.

با یک حساب سرانگشتی می‌شود دریافت که با این مبلغ می‌توان تعداد زیادی از منازل مسکونی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه را باز‌سازی کرد که البته از سوی آقای فردوسی‌پور چنین رقمی تکذیب شد.

سؤال مهم‌تر آنکه آیا حضور فیگو در این برنامه دستاوردی داشت؟ او جز نقل خاطرات کهنه هیچ مطلبی را عنوان نکرد که اندکی به آگاهی فوتبال‌دوستان اضافه کند.

صداوسیما می‌توانست با یک‌هزارم این مبلغ مانند همیشه دو نفر از کارشناسان برجسته فوتبال کشورمان را که تعدادشان هم کم نیست به این برنامه دعوت کند تا بینندگان بتوانند نکات بسیار آموزنده‌ای را از آنان بشنوند.

نکته جالب‌تر اینکه یکی از تلویزیون‌های خارجی که به همین مناسبت برنامه زنده داشت، دو کارشناس ایرانی را به برنامه خود آورده بود که به‌مراتب بهتر از فیگو نکات فنی را درباره تیم فوتبال ایران و حریفانش در جام جهانی تجزیه و تحلیل کردند.

البته انتظار نداریم صداوسیما طبق روش معمول خود به این نقد پاسخ دهد، اما شاید این بار با توپ پر پاسخ دهد که این مبلغ نه از بودجه صداوسیما که مثلا از سوی فلان اسپانسر پرداخت شده است.

در جواب باید گفت: درهرصورت پول این مملکت بوده که بدون کوچک‌ترین بازدهی، از کشور خارج شده است است؛ آن هم در زمانی که می‌شود با چنین پولی نیاز بسیاری از زلزله‌زدگان را برطرف کرد. اگر اندک انصافی در کار باشد صداوسیما و به‌ویژه شخص فردوسی‌پور باید برای این اشتباه بزرگ از مردم عذرخواهی کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید