ایران، قلمرو توربوها

ایران، قلمرو توربوها

تمرکز قانون جدید واردات روی حجم کمتر موتور است ازینرو باید بازهم شاهد گشترش این خودروها در بازار ایران باشیم. قانون واردات جدید و افزایش روزافزون بهای بنزین در جهان باعث می‌شود استفاده از این نوع پیشرانه‌ها هر روز بیشتر رواج یابد

کد خبر : ۴۸۱۷۲
بازدید : ۲۸۰۸

فرادید | نگاهی به 25 مدل خودروی مشهور بازار ایران که در بخش پیشرانه از سامانه توربوشارژر استفاده می کنند و در عین مصرف سوخت مناسب، قدرت بالایی در مقایسه با موتورهای فاقد توربوشارژ تولید می‌کنند، خودروهای توربو روز به روز شرایط بهتر و فروش بیشتری را برای خودروسازان به ارمغان می‌آورند و به لطف تکنولوژی خود هم مصرف کمتر و هم توان بیشتری را عاید خریداران جدید در بازارهای مختلف می‌کند. در این گزارش به 25 مدل خودروی مختلف پرداخته‌ایم که به در دل پیشرانه خود به سامانه توربوشارژر مجهزند.

ایران، قلمرو توربوها

به گزارش فرادید، این خودروها از این به بعد فروش بیشتری را عاید واردکنندگان خود می‌کنند چرا که تمرکز قانون جدید واردات روی حجم کمتر موتور است ازینرو باید بازهم شاهد گشترش این خودروها در بازار ایران باشیم. قانون واردات جدید و افزایش روزافزون بهای بنزین در جهان باعث می‌شود استفاده از این نوع پیشرانه‌ها هر روز بیشتر رواج یابد

دو برادر ایرانی، سورن و دنا
برادران جسور ساخت ایران‌خودرو به لطف یک موتور 1700سی‌سی توربو که از تکنولوژی آلمانی سود می‌برد راننده را قادر می‌سازد تا با داشتن نیرویی معادل 150 اسب بخار، هم هندلینگ بهتری را عاید خریدارانش کند و هم مصرف سوختی کمتر از نمونه‌های مشابه غیرتوربو را می‌سوزانند.

ایران، قلمرو توربوها

گروه چینی‌ها
در اینجا ما با یک بسته 6 تایی مواجهیم که اقسامی از خودروهای توربوی چینی را از برندهای گمنام یا مشهور در خود دارد. مهمترین خودروی توربوی چینی بدون شک ام‌جی جی‌اس مدل 2017 است که از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 217 اسب بخار سود می‌برد. مصرف سوخت این خودرو کمتر از لیتر است و شتاب صفر تا 100 حی‌اس حدود ثانیه است. به غیر از این خودرو اما دوقلوهای چری یعنی تیگو 7 و آریزو 5 از یک موتور توربوی 1.5لیتری 147 اسبی استفاده می کنند که ضمن مصرف سوخت مناسب، کشش خوبی را برای این دو خودرو به ارمغان می‌آورد. هایما اس7 محصول ایران‌خودرو هم از یک موتور توربوی 1.8 لیتری 187 اسب بخاری استفاده می‌کند که در عین بخشیدن شتاب بهتر با هایما، مصرف خوبی را عاید این اس‌یووی جینی می‌کند. پایان‌بخش این دسته هم کراس‌اوور محبوب جی5 ساخته برند جک است که با موتوری توربو و 2 لیتری توانسته از بدو ورود به ایران موفقیت بالایی را کسب کند.

ایران، قلمرو توربوها

یک دی‌اس خاص و تنها
هاچ‌بک دو درب و کوپه دی‌اس که رانندگی با آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است با داشتن یک موتور 1.2 لیتری توربو که با نام پیور تِک (Pure Tech) از بهترین پیشرانه‌های توربو و کم‌حجم جهان است که ضمن تولید 110 اسب بخار قدرت، از مصرف سوخت اندکی به میزان 5.4لیتر سود می‌برد ضمن اینکه در کمتر از 10 ثانیه دی‌اس3 را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

ایران، قلمرو توربوها

کپچر فقط با موتور تی‌سی‌ای
کراس‌اوور کامپکت و رنگارنگ رنو که توانسته در کمتر از 3 سال حدود 8 هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد، با کمک موتور 1200سی‌سی و توربوی خود با کد تی‌سی‌ای (Tce) که 120 اسب بخار نیرو دارد، ضمن ارائه یک کشش متوسط راننده را به سمت تجربه سفر اقتصادی با مصرف سوخت کمتر از 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر هدایت می‌کند.

ایران، قلمرو توربوها

گروه تی‌اچ‌پی‌
موتور این گروه که در مجموعه‌ای از خودروهای خاص و فرانسوی بازار ایران به کار گرفته شده، یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های موتور توربوشارژر در ایران است. مجموعه‌ای متفاوت از اتومبیل‌های برند پژو، دی‌اس و سیتروئن را شامل شده و در همه انها به کار رفته است. از دی‌اس5 که یک هاچ‌بک لوکس است تا دی‌اس5 ال‌اس و تا دی‌اس7 کراس‌بک که اخیرا در ایران رونمایی شده همه از موتور تی‌اچ‌پی 165 که پیشرانه‌ای 1600سی‌سی است سود می‌برند. پژو 508، پژو 2008 و سیتروئن سی4 و سی3 نیز از همین موتور استفاده کرده و به مصرف پایین، قدرت مناسب و استهلاک پایین آن می‌نازند.

ایران، قلمرو توربوها

تویوتای توربو، خشن و گران
کراس‌اوور اسپورتی و جذاب تویوتا با نام سی‌اچ-آر از بدو ورود به ایران با حواشی بسیاری همراه بوده از قیمت گزاف 240 تا 265 میلیونی که 2 برابر رقبا است تا موتور توربوی ضعیف و کوچکی که با حجم 1.2 لیتر تنها 118 اسب بخار قدرت دارد و به عامل اصلی فروش اندک تویوتا سی‌اچ-آر تبدیل شده است.

ایران، قلمرو توربوها

اتحاد رنو نیسان در دو گانه جوک- تالیسمان
موتوری که اینهمه تالیسمان را مشهور کرده و جوک اسپورت را به گزینه اول بسیاری از خریداران جوان‌تر بدل ساخته یک نمونه 1600سی‌سی مشترک بین رنو و نیسان است که با قدرتی بین 188 تا 192 اسب بخار قدرت، گشتاور عظیمی به میزان 265 نیوتن‌متر را در یک دور مناسب در اختیار راننده قرار می‌دهد و هندلینگی کم‌نظیر را برای خریداران هر یک از این 2 خودرو به ارمغان می‌آورد.

ایران، قلمرو توربوها

آقای لیموزین توربو
پرفروش‌ترین لیموزین ب.ام.و یک دهه اخیر بازار ایران هم به یک موتور توربوی 320 اسبی مجهز است. ب.ام.وکه توانسته بالغ بر 1200 دستگاه از این خودرو را به خریداران ایرانی تحویل دهد، بالاترین سطوح مهندسی و تکنولوژی خود را در ساخت موتور سری7 به کار برده است.

ایران، قلمرو توربوها

پورشه ماکان، کوچک و خشن
این کراس‌اوور آلمانی که امسال حدود 500 دستگاه در ایران فروش داشته با استفاده از یک موتور توربوی 2 لیتری 252 اسبی سود می برد که گرچه شتاب خوبی به ماکان می‌دهد اما در مجموع توان بالایی برای کشیدن وزن سنگین این هیولای آلمانی ندارد.

ایران، قلمرو توربوها

سوئدی‌ها؛ تلفیق توربوشارژر و سوپرشارژر
کار عجیب اندر عجیب ولوو در خودروی مستحکم و جذاب ایکس‌سی90 این بوده که با تلفیق موتوری 2لیتری با دو سامانه توربوشارژر و سوپرشارژر، یک نیروگاه واقعی با قدرت 320 اسب بخار و گشتاور 400نیوتن‌متر را پدید آورده است. همین پیشرانه با اندکی تغییر روی سدان زیبای ولوو اس 90 میهمان جدید بازار خودروی ایران هم سوار شده است.

ایران، قلمرو توربوها

2 بنز کمیاب و توربو
مرسدس بنز سی‌ال‌ای تیونینگ ای‌ام‌جی که با کد 45 مِک وارد بازار ایران شده یکی از سریع‌ترین خودروهای سدان موجود در بازار است که در کلاس اتومبیل‌های کامپکت لوکس قرار دارد. بنز در این خودرو کاری اعجاب‌انگیز انجام داده و از موتور 2 لیتری کوچک این بنز زیبا بیش از 380 اسب بخار نیرو و 475 نیوتن‌متر گشتاور را بیرون کشیده و زیر پای راننده قرار داده است تا در زمانی کمتر از 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. نمونه کراس‌اوور این خودرو هم با کد جی ال ای 45 ای‌ام‌جی از جمله خودروهای بسیار سریع و گران بازار بوده که به موتوری توربو و 2000 سی‌سی مجهز شده است.

ایران، قلمرو توربوها

لکسوس محبوب ایرانی‌ها
پرفروش‌ترین خودروی لکسوس از بدو ورود به ایران به لطف یک موتور توربوی 2 لیتری قدرتی معادل 325 اسب بخار دارد و ضمن مصرف سوخت مناسب از کیفیت ساخت بالا و استهلاک اندکی برخوردار است. این پیشرانه با اندکی تغییر روی لکسوس آر.ایکس 200 2017 هم نصب شده است.

ایران، قلمرو توربوها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید