شعله‌ور شدن نفتکش و سرنوشت مبهم خدمه‌ها

شعله‌ور شدن نفتکش و سرنوشت مبهم خدمه‌ها

13 کشتی نجات و امداد در حال تحقیق و جست‌و‌جو هستند تا شاید نشانه‌ای از31 گمشده پیدا شود.دراین بیانیه با اشاره به عملیات بزرگ امداد ونجات تأکید شده بارش باران و وزش باد شدید هم مانع اجرای عملیات جست‌و‌جو نشده است.

کد خبر : ۴۸۴۹۴
بازدید : ۱۶۳۳
نفتکش شعله ور درحال غرق شدن و سرنوشت مبهم خدمه ها
وزارت حمل و نقل چین دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید کشف یک جسد در نزدیکی محل برخورد نفتکش ایران با کشتی باربری هنگ کنگی، اعلام کرد دایره جست‌و‌جوها برای روشن شدن وضعیت زنده بودن یا نبودن ملوانان این کشتی شامل30 ایرانی و دو بنگلادشی گسترش یافته است.
این وزارتخانه دیروز خاطرنشان کرد: 13 کشتی نجات و امداد در حال تحقیق و جست‌و‌جو هستند تــــــــــــا شاید نشانه‌ای از31 گمشده پیدا شود.دراین بیانیه با اشاره به عملیات بزرگ امداد ونجات تأکید شده بارش باران و وزش باد شدید هم مانع اجرای عملیات جست‌و‌جو نشده است.

نفتکش شعله ور درحال غرق شدن و انفجار
تلویزیون مرکزی چین نیزدیروز در گزارشی ازغرق شدن آرام و خطر انفجارنفتکش ایرانی خبرداد.دراین گزارش اعلام شد، سه کشورچین، کره جنوبی وامریکا، کشتی‌ها، هواپیماها و بالگردهای خود را برای امداد و نجات و عملیات جست‌و‌جو به منطقه اعزام کرده‌اند.
یک فروند هواپیمای پی ـ 8 امریکا نیز از پایگاه «اوکیناوا»ی ژاپن به این منطقه اعزام شده و در عملیات شرکت دارد.«کوان یون دوک» از مسئولان گشت ساحلی کره جنوبی نیزگفت: دود سیاهی که از آتش‌سوزی نفتکش به هوا بلند شده است تا بعد از ظهر دوشنبه نیز ادامه داشته و به‌دلیل کاهش دید و افزایش شعاع آتش‌سوزی، کار جست‌و‌جو و پاکسازی بسیار سخت انجام می‌شود.
همچنین به گفته مسئولان تیم عملیاتی، تانکر حادثه دیده ایرانی صبح سه‌شنبه نیزهمچنان در آتش می‌سوزد. با این حال ده‌ها قایق نجات برای سومین روز متوالی به مهارآتش ادامه دادند.آنها تأکید کرده‌اند شرایط نامساعد جوی، وزش باد شدید، بارش باران و موج‌های خروشان دریا مانع تلاش‌ها برای مهار شعله‌های آتش و جست‌و‌جو برای یافتن 31 خدمه مفقود تانکر ایرانی شده است.

سختی عملیات اطفای حریق
سرکنسول ایران در شانگهای چین نیزدیروز با بیان اینکه اطفای حریق همچنان با سختی و مشکل مواجه است و کشتی نفتکش در آتش می‌سوزد، افزود: عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن مفقودشدگان با قوت ادامه دارد.
علی رضا ایروش گفت: تنها جسد پیدا شده از نفتکش ایرانی به شانگهای منتقل شده و تلاش برای شناسایی و تشخیص هویتش آغازشده است.

وی همچنین گفت: کشتی باری که با نفتکش ایرانی برخورد کرده، به یکی از جزایر نزدیک شانگهای منتقل خواهد شد و قرار است دو کارشناس شرکت ملی نفتکش ایران برای بررسی موضوع و صحبت با خدمه این کشتی باری درباره چگونگی برخورد، به محل اعزام شوند.

سرکنسول ایران در شانگهای با بیان اینکه اطفای حریق همچنان با سختی و مشکل مواجه است و کشتی نفتکش در آتش می‌سوزد، افزود: کار امداد و نجات برای پیدا کردن مفقودشدگان با قوت ادامه دارد.تحقیقات درباره علت حادثه نیز در حال انجام است تا به طور دقیق علت تصادف مهیب وفاجعه بار مشخص شود.

ساعت حدود 20 جمعه شب به وقت چین، یک کشتی فله بر هنگ کنگی به نام کریستال با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله که از امریکا بارگیری شده بود به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین در حرکت بود که در بین راه به یک کشتی نفتکش با نام «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.
این حادثه سبب انفجار و آتش‌سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 ایرانی و 2 بنگلادشی خبری نیست. روز دوشنبه یک جسد که لباس ضد حریق به تن داشت درچند کیلومتری نفتکش کشف شد.تانکر سانچی با پرچم پاناما در حال حمل 136 هزار تن میعانات ایران به کره جنوبی بود این رقم معادل حدود یک میلیون بشکه میــــــــــعانات به ارزش حدود 60 میلیون دلار است.

احتمال حبــــــــس شدن خدمه نفتکش در موتورخانه
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» با بیان اینکه پیکر کشف شده درچند کیلومتری نفتکش، ایرانی است، گفت: احتمال محبوس شدن خدمه در موتورخانه نفتکش وجود دارد که برای دسترسی به آنها باید آتش سریع‌تر خاموش شود.

«محسن بهرامی» دیروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: از ژاپنی‌ها برای کمک به نفتکش سانچی کمک خواستیم و قرار است آنها وارد عملیات شوند.البته چینی‌ها در این حادثه بسیار بااحتیاط و دست به عصا حرکت می‌کنند. یک شرکت امریکایی هم برای کمک به حادثه نفتکش ایرانی اعلام آمادگی کرده اما تجهیزات لازم را برای این اطفای حریق در منطقه نداشته است بنابراین نمی‌توانسته بسرعت کمک کند.

وی ادامه داد: هویت جسد یافت شده که به بندر شانگهای چین منتقل شده، مشخص و ایرانی بودن آن محرز شد اما هنوز هویت دقیق و نامش مشخص نشده است.سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهوری به وزیران نفت و امور خارجه برای تسریع در پیگیری این مسأله خبر داد.
بهرامی در ادامه گفت: خاموش کردن آتش نفتکش «سانچی» به‌دلیل اینکه حامل میعانات گازی بوده، زمانبر است، چراکه میعانات گازی حتی از بنزین فرارتر هستند.وی افزود: کشتی‌ها دارای 2 جعبه سیاه هستند که جزئیاتی مانند صحبت‌های اتاق فرماندهی و مسیر را ثبت می‌کند.
علت این حادثه نیز بررسی شده و ابعاد آن مخفی نخواهد ماند، زیرا شرکت‌های بیمه گر بین‌المللی به‌دلیل مسائل مالی چند 10 میلیون دلاری خود، جزئیات این مسأله را به طور کامل بررسی خواهند کرد اما اکنون نمی‌توان علت حادثه را اعلام کرد.بهرامی اضافه کرد: کشتی سانچی از مجهزترین نفتکش‌ها بود که توسط شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه حضور دانشجویان دریایی در نفتکش در دنیا مرسوم است، خاطرنشان کرد: این دانشجویان در حال آموزش بوده‌اند و تیم حاضر در این نفتکش افرادی متخصص بودند.سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره پوشش بیمه‌ای نفتکش گفت: همه 32 سرنشین نفتکش سانچی تحت پوشش بیمه بودند و مشکلی از این بابت وجود ندارد ضمن آنکه بدنه، مسائل زیست محیطی و محموله کشتی نیز بیمه بوده است.

وی گفت: ارزش محموله روی این نفتکش حدود 60 میلیون دلار و ارزش نفتکش سانچی با توجه به قدمت 10 ساله آن حدود 60 میلیون دلار برآورد شده است.سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره آلودگی ناشی از این حادثه نیز گفت: به‌دلیل اینکه میعانات گازی بسیار فرار است آلودگی و لکه نفتی ایجاد نمی‌کند.
خدمه، فرصت ترک کشتی را نداشتند .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از احتمال دریافت آزمایش «دی. ان .ای» از پیکر ملوان نفتکش ایرانی به‌دلیل فقدان امکان شناسایی این پیکر خبر داد.هادی حق شناس دیروز با اشاره به شناسایی جسد یکی از خدمه پیدا شده نفتکش سانحه دیده ایرانی در آب‌های چین اظهار داشت: جسد این سرنشین کشتی به بندر شانگهای منتقل شده است اما به‌دلیل برخی مسائل قابل شناسایی نیست و باید آزمایش «دی. ان. ای» از پیکر این ملوان ایرانی گرفته شود.

وی با بیان اینکه اطفای نفتکش «سانچی» دیروزهم ادامه داشت، افزود: خوشبختانه از حجم آتش این نفتکش کاسته شده و عملیات اطفای حریق با سرعت بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه کشتی تاکنون غرق نشده و روی آب شناور است؛ بعید می‌دانیم که در ساعات آتی هم غرق شود.
امیدواریم کشتی همچنان روی آب باقی بماند.معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش «مهر» در خصوص جدا شدن یکی از قایق‌های نجات این نفتکش تصریح کرد: در لحظه‌ای که این شناور دچار سانحه شد، انفجار صورت گرفته و یکی از قایق‌های نجات از آن کنده شده است. بنابراین آنچه گفته می‌شود که خدمه امکان فرار داشتند، صحت ندارد. این اظهارات به خاطر بی‌اطلاعی افراد اعلام می‌شود.

به گفته حق شناس، ایــــــــــــــــــن نفتکش ۵ مخزن داشته و هر یک حاوی ۲۰ هزار تن میعانات گازی بوده‌اند که اشتعال‌پذیری آن از بنزین هم بیشتر است بنابراین در لحظه انفجار اولیه هیچ یک از خدمه امکان فرار نداشته‌اند. با این حال امیدواریم بتوانیم ردی از خدمه مفقود شده بیابیم.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: هیأت اعزامی ایرانی وارد بندر شانگهای شده و در صحنه سانحه حضور دارند و در حال ارسال لحظه به لحظه گزارش از وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن به سازمان بنادر هستند.

برش
پیام دبیر کل «آیمو»
دبیر کل آیمو (سازمان بین‌المللی دریانوردی) در پی سانحه نفتکش ایرانی و مفقود شدن خدمه آن پیام داد و برای ارائه کمک‌های فنی اعلام آمادگی کرد.به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، ماندانا منصوریان، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در آیمو گفت: دبیر کل آیمو؛ کی تک لیم در پی سانحه تانکر سانچی و مفقود شدن خدمه آن متن پیامی به این شرح ارسال کرد:«فکر و دعای ما همراه دریانوردانی است که در پی سانحه تانکر سانچی و تصادم آن در آب های چین همچنان مفقود هستند.
مراتب همدردی عمیق خود را به خانواده و دوستداران آنها ابراز می‌کنیم.همچنین لازم می‌دانم از همه کسانی که در عملیات جست‌و‌جو و نجات در سطح بین‌المللی شرکت داشته‌اند و از تلاش‌هایشان برای اطفای حریق و پاکسازی آلودگی تشکر کنیم.ما لحظه به لحظه این سانحه را دنبال و رصد می‌کنیم.
آیمو آمادگی دارد تا هرگونه کمک فنی را که نیاز باشد در اختیار بگذارد. در بلند مدت انتظار می‌رود بررسی کاملی از سانحه به عمل آید و نتایج آن و یافته‌های مربوط به آن به اطلاع آیمو برسد تا ما بتوانیم هر چه در اختیار داریم به‌کار بگیریم و وقوع سوانح مجدد را به حداقل برسانیم.»

منبع : روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید