سکوهای تاريخی زنان عربستان

سکوهای تاريخی زنان عربستان

زنان عربستاني روز جمعه براي اولين بار در تاريخ توانستند براي تماشاي يک بازي فوتبال به ورزشگاه بروند؛ آنها که پيش‌تر اميد زيادي داشتند اصلاحات جديد وليعهد اين کشور به نتيجه برسد، بالاخره پايشان به ورزشگاه باز شد و ديدار تيم‌هاي الاهلي و الباطن را چارچوب رقابت‌هاي ليگ عربستان از نزديک تماشا کردند. «به‌همراه پدر و برادرم به ورزشگاه آمده‌ام.

کد خبر : ۴۸۷۱۷
بازدید : ۱۸۶۸
سکوهاي تاريخي
زنان عربستاني روز جمعه براي اولين بار در تاريخ توانستند براي تماشاي يک بازي فوتبال به ورزشگاه بروند؛ آنها که پيش‌تر اميد زيادي داشتند اصلاحات جديد وليعهد اين کشور به نتيجه برسد، بالاخره پايشان به ورزشگاه باز شد و ديدار تيم‌هاي الاهلي و الباطن را چارچوب رقابت‌هاي ليگ عربستان از نزديک تماشا کردند. «به‌همراه پدر و برادرم به ورزشگاه آمده‌ام. همه ما طرفدار تيم الاهلي هستيم».
اين بخشي از صحبت‌هاي اريج، دانشجوي دختر عربستاني با خبرگزاري فرانسه است. او که با شال سبزرنگي به دور گردن، به نشانه حمايت از تيم الاهلي به ورزشگاه آمده، مي‌گويد: «امروز براي اولين بار توانسته‌ام در زندگي جو ورزشگاه را حين مسابقه فوتبال تجربه کنم؛ آن‌هم دور از تلويزيون که آدم اصلا نمي‌تواند تب واقعي موجود در ورزشگاه را حس کند».
عربستاني‌ها پيش‌تر عنوان کرده بودند در سال ٢٠١٨ اجازه ورود زنان به ورزشگاه را براي تماشاي فوتبال مي‌دهند. البته از همان موقع هم مشخص شده که سه ورزشگاه در کل کشور مي‌توانند پذيراي زنان به‌عنوان تماشاگر باشند؛ يکي همين ورزشگاه جده، ديگري ورزشگاه رياض و سومي هم ورزشگاه دمام.

براي تماشاي بازي الاهلي و الباطن، تماشاگران زن به‌همراه اعضاي خانواده‌شان تقريبا دو ساعت مانده به شروع مسابقه خودشان را به ورزشگاه رساندند؛ در جايگاه‌هاي ويژه‌اي که براي خانواده‌ها در نظر گرفته شده بود، نزديک به چهار هزار و ٤١١ نفر به‌صورت خانوادگي نشسته بودند که از اين تعداد طبق گزارش رسانه‌هاي فرانسوي چيزي بيش از ٣٠٠ نفر از آنها را زنان تشکيل مي‌دادند. صالح زيادي، يکي از پدرهاي خانواده که با دخترانشان به ورزشگاه رفته جو را بسيار خوب توصيف کرده و مي‌گويد: «دخترانم نمي‌توانستند باور کنند. آنها هرگز فکرش را نمي‌کردند روزي بشود بروند در ورزشگاه بنشينند و بازي تيم مورد علاقه‌شان را از نزديک تماشا کنند».

پايان ماه اکتبر سال گذشته ميلادي بود که مسئولان عالي‌رتبه عربستاني اعلام کردند سه ورزشگاه را مهيا مي‌کنند تا زنان اين کشور بتوانند در آنها بازي تيم‌هاي مورد علاقه‌شان را از نزديک ببينند. جمعه که هواداران الاهلي به ورزشگاه رفتند و تيمشان را تشويق کردند. شب گذشته هم بازي تيم‌هاي الهلال و الاتحاد با حضور تماشاگران زن برگزار شد و سومين ديداري هم که قرار است زنان روي سکو باشند، روز ١٨ ژانويه برگزار می‌شود؛ بازي‌اي که تيم‌هاي الاتفاق و الفيصلي قرار است انجامش دهند.

نورا، ديگر دختر عربستاني است که روز جمعه به ورزشگاه رفته و بازي الاهلي و الباطن را ديده است. او مي‌گويد: «هميشه بازي‌ها را در خانه از تلويزيون مي‌ديدم؛ در‌حالي‌که برادرانم براي تماشاي بازي به ورزشگاه مي‌رفتند. واقعا هر بار که از ورزشگاه برمي‌گشتند و از جو آنجا برايم صحبت مي‌کردند، قلبم مي‌شکست.
من بارها از خودم مي‌پرسيدم چرا من نبايد بتوانم به ورزشگاه بروم؛ ولي حالا همه چيز درست شده و من هم مي‌توانم بازي تيمم را از نزديک تماشا کنم». الاهلي در اين مسابقه که در مجموع در حضور ٢٣هزارو ٨٩٨ تماشاگر برگزار شد، جشنواره گل به راه انداخت و توانست با پنج گل از سد الباطن بگذرد. منيره که حالا شاهد درخشش تيمش از نزديک بوده هم مي‌گويد: «از اين تاريخ به بعد، مي‌خواهم همه بازي‌ها را در ورزشگاه تماشا کنم».

اولين حضور زنان در ورزشگاه در تاريخ عربستان با استقبال بسيار خوبي از سوي جوانان اين کشور در شبکه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد و در توييتر بسياري از آنها از مسئولاني که چنين فرصتي را براي خانواده‌ها به وجود آوردند، تشکر کردند. البته حضور زنان در ورزشگاه‌هاي عربستان انعکاس بسيار گسترده‌اي هم در رسانه‌هاي معتبر خارجي داشت و همگي از روند اصلاحاتي که در اين کشور صورت گرفته تعريف و تمجيد کرده‌اند.
هرچند البته تعدادي از آنها اطلاعات کافي نسبت به اتفاقات منطقه نداشتند؛ برای مثال، چندين رسانه خارجي از عربستان به‌عنوان «تنها کشوري که اجازه ورود زنان به ورزشگاه را نمي‌دهد» نام برده‌‌اند؛ در‌حالي‌که بسياري مي‌دانند زنان ايراني هنوز هم از ورود به ورزشگاه محروم هستند. همين چند وقت پيش بود که مسعود شجاعي، کاپيتان تيم ملي ايران در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني در گفت‌وگو با روزنامه «ال پائيس» اسپانيا اين موضوع را به‌صورت علني بيان کرد. مسعود گفت: «در جلسه با رئيس‌جمهور به آقاي روحاني گفتم من سال‌هاست براي تيم ملي بازي مي‌کنم ولي واقعا از اين ناراحت هستم که مادرم حتي يک بار هم نتوانسته به ورزشگاه بيايد و بازي من را ببيند. ايران تنها کشوري است که زنان اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند».
پيش از اين، ايران و عربستان دو قدرت فوتبالي غرب آسيا بودند که اجازه ورود زنان به ورزشگاه در اين کشورها داده نمي‌شد ولي حالا که عربستاني‌ها چنين اجازه‌اي را صادر کرده‌‌اند، ايران در اين زمينه هم عنوان «تنها» را به خود اختصاص داده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید