آغاز سلطه چینی‌ها

آغاز سلطه چینی‌ها

اگر کمی‌ روی جدول فروش 75 برند برتر بازار چین متمرکز شویم، با کمال تعجب می‌بینیم که در فهرست 20 برند برتر بازار، 10 خودروساز چینی حضور دارند. البته این تنها حقیقت جذاب بازار چین در سال 2017 نبوده و 6 برند هاوال، فولکس، بائوجون، جیلی، هوندا و نیسان توانسته‌اند رکوردهای جدیدی را در زمینه فروش کسب کنند.

کد خبر : ۴۹۷۲۶
بازدید : ۲۶۵۶

فرادید | این گزارشی از 10 برند برتر بازار چین در سال 2017 در زمینه فروش است که به خوبی توانسته‌اند نظر خریداران متوقع و سخت‌پسند چینی را جلب کنند. می‌دانیم که درباره خودروسازان چینی آنقدر بد گفته شده که کمتر کسی باور می‌کند آنها قادرند تا چند سال آینده وضعیتی مشابه خودروسازان فرانسوی و کره‌ای داشته باشند اما حالا و در یک جمع‌بندی دقیق از سال 2017 باید حقیقی تلخ یا شیرین را پذیرفت، اینکه عالیجنابان جدید صنعت خودرو برندهایی نظیر هاوال، چانگان، جیلی و بائوجون هستند که در یکی از پرفشارترین بازارهای جهان موفق شده‌اند پابه‌پای تویوتا، فولکس‌واگن، نیسان و هوندا حرکت کرده و به راحتی از سد کیا، هیوندای و پژو بگذرند.

آغاز سلطه چینی‌ها

به گزارش فرادید، اگر کمی‌ روی جدول فروش 75 برند برتر بازار چین متمرکز شویم، با کمال تعجب می‌بینیم که در فهرست 20 برند برتر بازار، 10 خودروساز چینی حضور دارند. البته این تنها حقیقت جذاب بازار چین در سال 2017 نبوده و 6 برند هاوال، فولکس، بائوجون، جیلی، هوندا و نیسان توانسته‌اند رکوردهای جدیدی را در زمینه فروش کسب کنند. جالب است که برندهایی نظیر فیات، دی‌اس، فوتون و لوکسژن که در ایران هم کم‌وبیش حضور دارند با کسب بدترین عملکرد ممکن در رده‌های 60 تا 75 جدول‌ پرفروش‌ترین خودروسازان قرار داشته‌اند. اینجا ضمن معرفی 10 برند نخست و پرفروش بازار چین، به عملکرد برخی از برندهای تازه وارد به این بازار که قصد دارند در ایران هم خودرو بفروشند می‌پردازیم.

آغاز سلطه چینی‌ها
فولکس‌واگن‌ : بزرگترین خودروساز جهان پس از فتح بازار اروپا به عنوان بازیگر اول و نیز موفقیت در آمریکا، در چین نیز با قدرت عمل کرده و سال 2017 را با بهترین شکل ممکن پشت سر گذاشته است. این شرکت با فروش 139/3 میلیون دستگاه خودرو در چین، ضمن کشب سهم 95/12 درصدی، رشدی معادل 4/4 درصد را در مقایسه با سال 2016 تجربه کرده است.

هوندا : سازنده خودروهای بی‌دردسر، نرم و کم مصرف ژاپنی توانسته در یک تجربه کم‌نظیر سال 2017 را با بهترین شرایط ممکن به پایان رسانده و با فروش 417/1 میلیون دستگاه خودرو به خریداران چینی، هم رشدی 18 درصدی را تجربه کرده و هم سهمی 85/5 درصدی را از بزرگترین بازار خودرو جهان به دست آورده است.

جیلی : خودروساز بزرگ چینی به عنوان یک قطب بلامنازع و جدید در تجارت اتومبیل در جهان، ضمن جا گذاشتن بیوک، تویوتا و نیسان در سال 2017 موفق شده ضمن تجربه یک رشد عجیب 60 درصدی در بازار، سهمی معادل 05/5 درصد را کسب کند و بیش از 251/1 میلیون دستگاه خودرو بفروشد.

بیوک : برای شاخه پریمیوم (نیمه لوکس) جنرال‌موتور آمریکا، سال 2017 چندان خوشایند نبوده چرا که با افتی نیم درصدی تنها توانسته 223/1 میلیون دستگاه خودرو به خریداران چینی بفروشد و به سهمی 5 درصدی از بزرگترین بازار خودرو جهان قناعت کند.

تویوتا : سومین خودروساز جهان امسال عملکرد قابل ستایشی در چین داشته و بعد از تجربه رشد 9/6 درصدی، مجموعا 137/1 میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته تا هم هیوندای را به رده یازدهم بفرستد و هم بالاتر از نیسان رقیب دیرینه‌اش بر رتبه پنجم بازار تکیه بزند.

نیسان : شریک رنو تواسنته در سال 2017 با رشدی بیش از 10 درصد، حدود 117/1 میلیون دستگاه خودرو بفروشد و رتبه ششم بزرگترین بازار چین را به دست آورد.

چانگان : همکار و دوست دیرین سایپا هم با یک افت بزرگ، ضمن کسب رتبه هفتم موفق شده بیش از 055/1 میلیون دستگاه خودرو در چین بفروشد.

بائوجون : خودروساز سمندنشان چینی که توسط جنرال موتور آمریکا خلق شده سال 2017 را با کسب یک رشد 34 درصدی به پایان برده و ضمن تکیه زده به رده هشتم بازار، 021/1 میلیون دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده است.

هاوال : شاخه اس‌یووی‌ساز گریت وال نیز با پیشی گرفتن از فورد آمریکا موفق شده بیش از 849 هزار دستگاه خودرو در سال 2017 بفروشد و جایگاه نهم را در جدول پرفروش‌ترین خودروسازان سال به خود اختصاص دهد.

فورد : پدر صنعت خودروی مدرن وضعیت بدی در بازار چین دارد. این شرکت امسال علاوه بر نزول 11 درصدی، 2 پله سقوط کرده و تنها 839 هزار دستگاه اتومبیل تحویل خریداران چینی داده است.

اما از جمله نکات مهم دیگر این جدول حضور برندهای نام آشنای دانگ فنگ، چری و بی‌وای‌دی در جایگاه‌های 12، 18 و 20 بازار چین است. این 3 خودروساز به ترتیب با نزول 6، 10 و 18 درصدی در سال 2017 موفق به فروش 639، 455 و 403 هزار دستگاه خودرو شده‌اند.

آغاز سلطه چینی‌ها

پژو در بزرگترین بازار جهان موفق شده تنها 249 هزار دستگاه خودرو بفروشد. فاو سازنده خودروهای بسترن در ایران هم فروشی معادل 191 هزار دستگاه داشته تا به افول چشمگیر خود ادامه دهد. هایما شریک ایران خودرو هم 138 هزار دستگاه فروش داشته تا بالاتر از لیفان که موفق شده تنها 108 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد، به رتبه سی و پنجم رضایت دهد. جالب است که برلیانس هم که سالانه بیش از 40 هزار دستگاه خودرو در ایران می‌فروشد امسال در چین تنها 101 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریانش داده است. در واقع در یک برداشت دقیق‌تر از تحولات امسال بازار خودروی چین، می‌توان این‌گونه بیان داشت که بزرگان صنعت خودروی چین کمتر تمایل دارند به باازر ایران ورود کنند و بیشتر بازیگران چینی حاضر در ایران را سازندگان درجه 2 و 3 تشکیل می‌دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید