رشد منحنی قیمت در بازار خودرو
بازار ارز اگرچه این روزها نسبتا آرام شده، با این حال جهشهایش در هفتههای گذشته بالاخره اثر خود را روی خودروهای داخلی گذاشت و منحنی قیمت آنها را صعودی کرد.
کد خبر :
۵۱۰۷۶
بازدید :
۱۲۹۶
بازار ارز اگرچه این روزها نسبتا آرام شده، با این حال جهشهایش در هفتههای گذشته بالاخره اثر خود را روی خودروهای داخلی گذاشت و منحنی قیمت آنها را صعودی کرد.
آن طور که نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگویند، افزایش نرخ ارز هرچند بیشتر بازار وارداتیها را در تب گرانی فرو برد، اما خودروهای داخلی را هم بینصیب نگذاشت، چه آنکه طی یکی دو هفته گذشته، قیمتها در این بازار نیز رشدی کم سابقه را طی سالجاری، به خود دید.
این البته در حالی است که طی هفته جاری، رکود بر بازار خودرو مستولی شده و چندان خبری از مشتریان نبود تا بازار رکود و گرانی را توام با یکدیگر تجربه کند. فعالان بازار بر این باورند که از هفته آتی بهتدریج شاهد رونق خرید و فروش در بازار خودرو خواهیم بود و «بازار شب عید» رفتهرفته شکل خواهد گرفت.
این البته در حالی است که طی هفته جاری، رکود بر بازار خودرو مستولی شده و چندان خبری از مشتریان نبود تا بازار رکود و گرانی را توام با یکدیگر تجربه کند. فعالان بازار بر این باورند که از هفته آتی بهتدریج شاهد رونق خرید و فروش در بازار خودرو خواهیم بود و «بازار شب عید» رفتهرفته شکل خواهد گرفت.
بازار خودرو معمولا سه هفته طلایی را در اسفند ماه تجربه میکند، به نحوی که در این دوران، تقاضا برای خرید افزایشی قابل توجه یافته و معمولا قیمتها نیز بالا میروند. البته خیز قیمتها بستگی مستقیم به روند عرضه از سوی خودروسازان دارد، به نحوی که اگر خودروسازان محصولات خود را به اندازه کافی تزریق کنند، قیمتها افزایش چندانی نخواهند داشت.
هرچه هست، در حال حاضر قیمتها در بازار خودروهای داخلی صعودی چند میلیون تومانی را تجربه کرده و باید منتظر ماند و دید در آینده که تقاضا برای خرید افزایش مییابد، منحنی قیمتها چه تغییراتی را به خود میبیند. در حال حاضر افزایش نرخ ارز مشکلاتی را نیز برای قطعهسازان و خودروسازان به وجود آورده و آنالیز قیمتی آنها را دچار چالش کرده است.
هرچه هست، در حال حاضر قیمتها در بازار خودروهای داخلی صعودی چند میلیون تومانی را تجربه کرده و باید منتظر ماند و دید در آینده که تقاضا برای خرید افزایش مییابد، منحنی قیمتها چه تغییراتی را به خود میبیند. در حال حاضر افزایش نرخ ارز مشکلاتی را نیز برای قطعهسازان و خودروسازان به وجود آورده و آنالیز قیمتی آنها را دچار چالش کرده است.
بر این اساس پیشبینی میشود قیمت رسمی خودروهای داخلی طی سال آینده و از ناحیه بالا رفتن نرخ ارز، صعود کند و از همین رو بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند در همین هفتههای پایانی سال اقدام به خرید خودرو کنند.
اما اثرات افزایشی نرخ ارز هرچند طی هفتههای گذشته بر بازار خودروهای وارداتی نیز به شدت اثرگذار بوده و به نوبه خود قیمتها را در حدی زیاد بالا برده است، با این حال طی یکی دو هفته اخیر، روند گرانی در این بازار متوقف شد. آن طور که فعالان بازار میگویند، دلیل اصلی توقف افزایش قیمتها در بازار خودروهای وارداتی، مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو ضوابط جدید خودرو بوده است.
اما اثرات افزایشی نرخ ارز هرچند طی هفتههای گذشته بر بازار خودروهای وارداتی نیز به شدت اثرگذار بوده و به نوبه خود قیمتها را در حدی زیاد بالا برده است، با این حال طی یکی دو هفته اخیر، روند گرانی در این بازار متوقف شد. آن طور که فعالان بازار میگویند، دلیل اصلی توقف افزایش قیمتها در بازار خودروهای وارداتی، مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو ضوابط جدید خودرو بوده است.
حدودا سه هفته پیش، دیوان عدالت اداری مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو را لغو کرد و بر همین اساس گفته شد تعرفهها به حال قبل برخواهند گشت. بنابراین جو روانی حاصل از این ماجرا، سبب توقف روند افزایش قیمت خودروهای وارداتی شد و حال باید منتظر ماند و دید طی هفتههای پایانی سال چه اتفاقاتی در این بازار رخ خواهد داد. بازار خودروهای وارداتی مدتهاست با صعود شدید قیمتی مواجه و این اواخر نیز با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین بالا رفتن تعرفه، روند صعودی آن تشدید شد.
طبق اخبار رسیده از بازار، بخشی از مشتریان عملا قدرت خرید خود را در این بازار از دست داده و توان جبران مابهالتفاوت چند ده میلیونی قیمت وارداتیها را در مقایسه با هفت ماه پیش ندارند. همچنین نمایندگیهای واردکننده نیز قیمت خودروهای پیش فروش شده در گذشته را با توجه به نرخ جدید تعرفه و همچنین افزایش قیمت ارز، تعیین و این موضوع سبب نارضایتی مشتریان شده است.
البته اعلام شده که در صورت اجرایی شدن مصوبه دیوان عدالت اداری مبنیبر لغو افزایش تعرفه واردات خودرو، قیمتها بر حسب تعرفههای قبلی محاسبه و طبعا کاهش خواهند یافت. این در حالی است که دولت عزمی برای اجرایی کردن مصوبه دیوان عدالت اداری نداشته و همچنان روی تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو، اصرار دارد.
صعود منحنی قیمت خودرو
سری اما به بازار خودروی کشور بزنیم و ببینیم طی یکی دو هفته گذشته چه تغییراتی در نمودار قیمت خودروهای داخلی و خارجی رخ داده است. آن طور که از بازار داخلیها خبر میرسد فعلا رکود میهمان آن است، اما از هفته آینده کمکم رونقی نسبی در آن جریان خواهد گرفت. آن طور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر در بین محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت بیش از دو میلیون تومانی آن حکایت میکند. پژو ۲۰۷ نیز که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، هماکنون ۵۶ میلیون تومان به فروش میرسد.
از سوی دیگر اما تندر ۹۰ مدل۲ E پارسخودرو با قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که نشان از افزایش قیمت این محصول دارد. بر این اساس، خودروی موردنظر حدود دو میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. پارستندر نیز که از افزایش قیمتها در امان نبوده، در حال حاضر ۴۶ میلیون تومان به فروش میرسد و این یعنی حدود دو میلیون تومان جهش در یکی دو هفته گذشته داشته است. تندر اتومات نیز که افزایش قیمتی سه میلیون تومانی را به خود دیده، در حال حاضر ۵۲ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ وی نیز افزایش قیمتی سه میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۶۷ میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. نمایشگاهداران خودروی پایتخت همچنین در مورد رانا از افزایش قیمت آن صحبت به میان میآورند. به گفته آنها، این محصول ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
از سوی دیگر، سمند مدل EF۷ نیز که حدود سه میلیون تومان جهش قیمتی داشته، هماکنون ۳۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود. فعالان بازار همچنین در مورد دنا پلاس نیز عنوان میکنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان میدهد خودروی موردنظر حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد تیبا از تثبیت قیمت این محصول میگویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر قیمت خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش میشود. تیبا ۲ یا همان تیبایهاچبک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند. همچنین از بازار ساینا هم خبر میرسد که این محصول ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در خانواده پراید اما مدل ۱۳۱ با افزایش قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شده و در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
نگاهی هم به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که فعلا آرام گرفته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر هیوندای سوناتا با قیمتی برابر با ۲۵۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود و توسان نیز ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار النترا نیز خبر میرسد این محصول در قیمت ۱۸۳ میلیون تومان خود متوقف شده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است.
نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد تیبا از تثبیت قیمت این محصول میگویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر قیمت خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش میشود. تیبا ۲ یا همان تیبایهاچبک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند. همچنین از بازار ساینا هم خبر میرسد که این محصول ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در خانواده پراید اما مدل ۱۳۱ با افزایش قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شده و در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرود.
نگاهی هم به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که فعلا آرام گرفته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر هیوندای سوناتا با قیمتی برابر با ۲۵۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود و توسان نیز ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار النترا نیز خبر میرسد این محصول در قیمت ۱۸۳ میلیون تومان خود متوقف شده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است.
همچنین اسپورتیج و اپتیما نیز با حفظ قیمتهای اخیر خود، به ترتیب ۱۹۵ و ۲۳۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. به گفته فعالان بازار، تویوتا راو۴ نیز قیمت ۳۳۵ میلیون تومانی خود را حفظ کرده و برای خرید کمری نیز باید ۲۶۰ میلیون تومان هزینه کرد.
۰