تأیید سلامت روانی عامل جنایت خیابان پاسداران

دومین جلسه رسیدگی به پرونده عامل شهادت سه‌نفر از مأموران نیروی انتظامی درآشوب‌های خیابان پاسداران، صبح دوشنبه به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اولیای دم، متهم و وکیل تسخیری‌اش، نماینده حقوقی ناجا و نماینده دادستان برگزار شد.

کد خبر : ۵۲۶۵۰
بازدید : ۱۳۱۰
دومین جلسه رسیدگی به پرونده عامل شهادت سه‌نفر از مأموران نیروی انتظامی درآشوب‌های خیابان پاسداران، صبح دوشنبه به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اولیای دم، متهم و وکیل تسخیری‌اش، نماینده حقوقی ناجا و نماینده دادستان برگزار شد.

در جریان آشوب‌های خیابان پاسداران تهران، فردی با نشستن پشت فرمان یک اتوبوس اقدام به زیر گرفتن تعدادی از مأموران نیروی انتظامی کرد که 3 نفر آنها به علت ایراد صدمه بدنی به شهادت رسیدند و نخستین جلسه محاکمه علنی روز یکشنبه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

درابتدای این جلسه، رئیس دادگاه با بیان اینکه وضعیت جدیدی در پرونده ایجاد شده است، اظهار کرد: متهم، آقای اشرف‌زاده را به‌عنوان وکیل تعیینی معرفی کرده است. دادگاه نیزبا این تقاضاموافقت کرده است .بعدهم از وکیل تعیینی متهم خواست با حضور درجایگاه به دفاع از موکلش بپردازد.

وکیل متهم نیزبا حضور درجایگاه ضمن عرض تسلیت به خانواده شهدای نیروی انتظامی گفت: بر حسب انجام وظیفه انسانی خودم و دفاع از حق و حمایت از حقوق انسانی یک انسان و توجه به موضوع بسیار مهم اجتماعی، در دادگاه حضور دارم و نیاز دارم پرونده را مطالعه کنم.

در این راستا از وکیل تسخیری که از پرونده اطلاع دارند خواستم ادامه دفاعیات را انجام دهند و من پس از مطالعه پرونده در جلسات بعدی حضور یابم. قاضی کشکولی خطاب به متهم گفت: آقای اشرف‌زاده را به‌عنوان وکیل تعیینی معرفی می‌کنید که متهم این نکته را تأیید کرد.

در ادامه، قاضی محمدی کشکولی با بیان اینکه نماینده حقوقی نیروی انتظامی نیز تغییر کرده است، گفت: در مرحله تحقیقات، قانون می‌گوید کسی که متهم به اتهاماتی است، طبق ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری می‌تواند وکیل معرفی کند و حضور در دادگاه با وکیل الزامی است.

درجلسه اول وکیل تسخیری و متهم به دفاعیات پرداختند و در این مرحله نیز که پرونده وارد مرحله جدیدی شده، برای متهم وکیل تعیینی معرفی شده که به دفاع خواهند پرداخت. سپس قاضی پرونده ازمحمد شهریاری-معاون ونماینده دادستان- خواست به بیان مطالب بپردازد.

قاضی شهریاری با حضور در جایگاه اظهارداشت: با توجه به اینکه تشریفات ماده 359 قانون رعایت شده است به ارائه مطالبی می‌پردازم. بسیار ساده لوحانه است که اظهارات متهم مبنی بر عصبانی بودن لحظه‌ای او را بپذیریم. درهمان شب یعنی سی‌ام بهمن و بامداد یکم اسفند، دو دستگاه خودروی سمند و پرشیا به مأموران حمله و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.خودروی سمند در گلستان هفتم نیز تعدادی از مأموران را به صورت حرفه‌ای مجروح کرد. در این رابطه متهمان دستگیر شدند. تمامی شواهد نشان می‌دهد که یک ساماندهی قبلی در این ماجرا وجود داشته است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بیان کرد: اتوبوس به‌مدت 15 شب درمحل پارک بوده است. متهم صندلی‌ها را جمع‌آوری کرده و اینها نشان می‌دهد که ساماندهی دقیقی دراین باره وجود داشته است که در این رابطه تحقیقات انجام و درمرجع دیگری به آن رسیدگی می‌شود. متهم در اظهاراتش عنوان کرده که جلوی خود را نمی‌دیده اما فیلم صحنه حادثه نشان می‌دهد که وی در گلستان هفتم اول به‌سمت راست می‌رود بعد فرمان را به‌سمت چپ می‌چرخاند و سپس مستقیم حرکت می‌کند.
یعنی دقیقاً متوجه بوده که در حال انجام چه عملی است. آ‌ثار موجود در بدن متهم بعد از تهاجم عمدی توسط افراد حاضر در محل بوده است درتحقیقات از او سؤال شد که آیا این سه مأمور را می‌شناسی که گفت خیر من آنها را نمی‌شناسم.
بنابر این تهاجم وی فقط از روی عصبانیت نبوده است. وی در بین متهمان دستگیر شده تنها کسی است که گواهینامه پایه یک دارد و راننده اتوبوس بوده است. متهم گفته که عضو هیچ فرقه‌ای نیست درحالی که از دراویش است و در اعتراف‌هایش بیان کرده که تشکیلاتی دارند و عضویتش محرز است. به همین خاطر پرونده‌ای مجزا در این خصوص در دادسرا تشکیل شده است.وی گفت: متهم از سلامت روانی کامل برخوردار است که به این موضوع هم خودش اذعان دارد و هم پزشکی قانونی تأیید کرده است. پس اولیای دم تقاضای قصاص دارند و بنده هم تقاضای قصاص دارم و همچنین در زمینه اخلال در نظم عمومی نیز تقاضای مجازات دارم.

موافقت با درخواست استمهال وکیل متهم
رئیس شعبه ٩ دادگاه کیفری یک استان تهران درادامه محاکمه، با تقاضای استمهال -مهلت- وکیل تعیینی متهم پرونده خیابان پاسداران موافقت کرد.وی در پایان جلسه دوم دادگاه متهم حادثه خیابان پاسداران با موافقت درخواست استمهال وکیل تعیینی «م.ثلاث» متهم پرونده، گفت: جلسه بعدی رسیدگی، یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود. قاضی کشکولی از نماینده نیروی انتظامی هم خواست اگر شاهدی دارد در جلسه بعد او را به دادگاه بیاورد.

فرجام دوراننده دیگر
معاون دادستان تهران در مورد پرونده دو راننده دیگر حادثه خیابان پاسداران گفت: مدت طول درمان مصدومان آن پرونده هنوز مشخص نشده است.به همین خاطر بعد از مشخص شدن وضعیت آنها، دادسرا طبق قانون به تکلیف خود عمل می‌کند. قاضی محمد شهریاری ظهردیروز پس از پایان دومین جلسه محاکمه عامل شهادت سه مأمور نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران در رابطه با درخواست استمهال وکیل متهم گفت: بعد از تعیین وکیل تعیینی، در جلسه دیروز ایشان تقاضا کردند وقتی برای مطالعه پرونده داده شود که معقولانه بود و این فرصت در اختیار وکیل قرار گرفت.
نماینده دادستان گفت: اینکه دادگاه چقدر برای مطالعه پرونده وقت بدهد به اختیار خودش است. دادگاه می‌توانست کمتر فرصت بدهد اما به هر حال یک هفته مهلت داد و برای رعایت بهتر حقوق متهم قبول درخواست کار خوبی بود.

وی با اشاره به اینکه باید موضوع سازماندهی بودن حمله به مأموران نیروی انتظامی با خودرو مورد بررسی قرار گیرد، گفت: محمد ثلاث تنها کسی بوده که گواهی پایه یک داشته است. راننده اتوبوس اعلام داشته بود که اتوبوس پشت به مأموران پارک شده بوده و این یعنی خودرو را برای حمله به مأموران جا به جا کرده است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید