۴ فروردین، روز جهانی سل

امروز، ۲۴ مارس مطابق با ۴ فروردین، "روز جهانی سل" نامگذاری شده است.

کد خبر : ۵۳۵۰۹
بازدید : ۱۷۳۵
"روز جهانی سل" (World Tuberculosis Day) مصادف با ۲۴ مارس و مطابق با ۴ فروردین، برای آگاهی در مورد شیوع جهانی این بیماری و تلاش برای از بین بردن آن در نظر گرفته شده است.

روز جهانی سل، یکی از هشت جنبش رسمی جهانی بهداشت عمومی است که توسط "سازمان بهداشت جهانی" (WHO) مشخص شده است. دیگر روز‌های مشخص‌شده، عبارتند از: "روز جهانی بهداشت" (World Health Day)، " روز جهانی اهدای خون" (World Blood Donor Day)، "هفته جهانی ایمن‌سازی" (World Immunization Week)، "روز جهانی مالاریا" (World Malaria Day)، " روز جهانی بدون دخانیات" (World No Tobacco Day)، "روز جهانی هپاتیت" (World Hepatitis Day) و "روز جهانی ایدز" (World AIDS Day).

در تاریخ ۲۴ مارس سال ۱۸۸۲ دکتر "رابرت کخ" (Robert Koch)، به گروه کوچکی از دانشمندان "موسسه هایجین" (Institute of Hygiene) در "دانشگاه برلین" (University of Berlin) آلمان اعلام کرد که دلیل بیماری سل یعنی " مایکوباکتریوم توبرکلوزیس " (Mycobacterium tuberculosis) را کشف کرده است. مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مشهور به "باسیل کخ"، گونه‌ای بیماری‌زا در جنس مایکوباکتریوم و عامل بیماری سل است.

همزمان با اعلام این موضوع در برلین، شیوع سل در اروپا و آمریکا بیداد می‌کرد و از هفت نفر موجب مرگ یک نفر می‌شد. این کشف دکتر کخ، راهی برای تشخیص و درمان سل گشود.

در سال گذشته، روز جهانی سل، بر متحد ساختن تلاش‌ها برای بالا بردن آگاهی و از بین بردن این بیماری تمرکز داشت و شعار این روز، "اتحاد برای پایان دادن به سل" بود.

در سال ۲۰۱۸، تمرکز روز جهانی سل، بر ایجاد تعهدی مبنی بر پایان دادن به این بیماری، نه تنها در سطح سیاسی با سران ایالات و وزرای بهداشت بلکه در همه سطوح از جمله شهرداران، فرمانداران، نماینگان مجلس، رهبران جوامع و همچنین، افراد مبتلا به سل، مدافعان جامعه مدنی، کارکنان بهداشت، پزشکان و پرستاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر افراد مرتبط است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید