بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت ۵

سریال تلویزیونی پایتخت که پیشتر و در فصل های گذشته با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جای داد، حالا برای کشور ترکیه تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود.

کد خبر : ۵۳۷۲۹
بازدید : ۱۶۴۷
بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانیسریال تلویزیونی پایتخت که پیشتر و در فصل های گذشته با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جای داد، حالا برای کشور ترکیه تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود.

به گزارش «تابناک»، سریال پر مخاطبی که تا پیش از آغاز فصل پنجمش توانسته بود با پرداختن به بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کشور، در ایام نوروز میهمان بسیاری از خانواده های ایرانی باشد، حالا و در فصل جدیدش به سبک و سیاقی پیش می رود که انتقادهای بسیار زیادی را متوجه محتوای سریال کرده است.

نویسندگان و کارگردان سریال پایتخت 5 که در قسمت های آغازین این مجموعه تلویزیونی از حذف برخی سکانس ها و بخش های طنز سریال از مسئولان صدا و سیما گلایه مند بودند، روند این سریال را به گونه ای تنظیم و طراحی کرده اند که جدا از بخش های طنز و جذاب سریال، یک پیام مشخص را به مخاطب القا می کند.

این سریال که به بهانه قاچاق کالای ترکیه ای به شکل چمدانی توسط یکی از بازیگران، تعدادی از بازیگران اصلی را در قسمت های میانی سریال به ترکیه برد، در این کشور و مشخصاً شهر آدانا با مجموعه اتفاقاتی رو به رو کرد که در پس همه آنها مناظر چشم نواز و دلچسب شهر آدانا دلبری می کند.

پس از آنکه هواپیمای حامل بازیگران سریال پایتخت 5 به دلیل آنچه بمب گذاری در فرودگاه استانبول اعلام شد اجازه فرود در این شهر را پیدا نکرد، مسیرش را به سمت فرودگاه آدانا تغییر داد تا بخش زیادی از ماجراهای سریال نوروزی پایتخت 5 در شهر آدانا تصویر برداری شود.

تأکید بسیار عجیب کارگردان، نویسنده و بازیگران این سریال بر مناظر زیبای شهر، امکانات تفریحی فوق العاده و آزادی هایی که برای آنها فراهم شده است، به قدری زیاد است که هیچ عقل سلیمی نمی تواند منکر این مهم شود که این سریال خواسته و یا ناخواسته به صورت بسیار موثر در حال تبلیغ سفر به ترکیه و مشخصاً استان و شهر آدانای این کشور است.

اصرار بازیگران مرد سریال بر پوشیدن لباس های عجیب و غریب مثل شلوارک، تی شرت و پیراهن و گریم های عیجب تر روی صورت و مو در کنار دیالوگ های قابل تأملی که در بخش های مختلف سریال نمایش داده می شود، همگی به مخاطب ایرانی این پیام را القا می کند که می توانید با سفر به این شهر ترکیه اوقات لذت بخش و سراسر شادی را تجربه کنید.

آنجا بازیگران سریال در قسمت دهم و در جریان یک روند کاملاً غیر قابل باورد با هم رزم سابق «نقی» دیدار می کنند و او این بازیگران را برای تفریح بیشتر و رایگان در شهر سوار بر بالن می کند و مترجم این هم رزم سابق به بازیگران توضیح می دهد که در این شهر امکانات بسیار متنوعی برای تفریح وجود دارد در کنار یکی از دیالوگ های «نقی» که می گوید: «عجب طبیعتی آدم دلش می خواهد زوزه بکشد» همگی بخش هایی هستند که جدا از قشر ثروتمند جامعه، قشر متوسط و ضعیف را نیز ترغیب می کند که حتی برای یک بار هم که شده شخصاً این همه زیبایی و لذت را تجربه کنند.

شاید تهیه کنندگان و سایر مسئولان تولید و پخش این سریال، ادعاهایی که اینجا طرح می شود را قبول نداشته باشند اما این موارد قطعاً در جامعه آثار خود را گذاشته و در ادامه نیز خواهد گذاشت، به ویژه به این خاطر که در جریان تولید سریال ابهام هایی وجود دارد که جدا از انتقادهای گسترده نخبگان به تأیید این ادعا ها کمک می کند.

همانطور که آمد مقصد اولیه سفر بازیگران سریال پایتخت 5 شهر استانبول اعلام شد، اما به دلیل آنچه که بمب گذاری در فرودگاه این شهر اعلام شد، هواپیما مجبور به فرود در شهر آدانای ترکیه با فاصله چند صد کیلومتری نسبت به شهر استانبول شد. این موضوع در حالی است که به لحاظ عقلی و منطقی چنین رخدادی در عالم واقع رخ نمی دهد و بسیاری از فرودگاه های نزدیک تر به شهر استانبول را می توان روی نقشه شناسایی کرد.

بفرمایید ترکیه، تنها پیام سریال نوروزی پایتخت 5 برای 80 میلیون ایرانی

در بخش تیتراژ پایانی سریال نیز چندین بار از بسیاری از موسسه و شخصیت های ترکیه ای تشکر شده است که این موضوع موید وجود مناسبات مالی و کاری میان عوامل سریال با این افراد است.

تنها یکی از نام هایی که در تیتراژ پایانی به آن اشاره شده است، موسسه یونس امره ترکیه است. این موسسه بزرگ ترکیه در حال حاضر به ریاست فردی به عنوان شرف آتش در بسیاری از شهرهای جهان از جمله تهران نمایندگی و دفتر تبلیغاتی راه اندازی کرده است و در تعامل نزدیک با وزارت خارجه ترکیه رسالت تبلیغ سفر به این کشور و افزایش تعامل مردم جهان با کشور ترکیه را دنبال می کند؛ موسسه ای که با حضور و حمایتش از سریال پایتخت 5 باید اعتراف کرد که در رابطه با کشور ایران رسالتش را به نحو احسن انجام می دهد.

با توضیحاتی که آمد باید پرسید موسسه اوج که وابستگی مالی و مدیریتی به یکی از نهادهای نظامی کشور دارد، چگونه حاضر شده است به حمایت مالی از این سریال بپردازد؟

تهیه و پخش این سریال در رسانه ملی جدا از خنداندن مردم و سرگرم کردن آنها، چه تناسبی با حمایت از تولید و کالای ایرانی دارد؟

پخش این سریال اگر حتی یک درصد به افزایش میل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه منجر شود، چگونه می تواند اقدام مناسبی برای حمایت از اقتصاد ملی لقب بگیرد. آن هم در شرایطی که می دانیم در همین نوروز سال جاری نیز حجم بسیار زیادی از مردم ایران سفر به ترکیه را به سفر به شهرهای زیبای ایرانی ترجیح دادند؟

آیا هیچ کدام از شهرهای ایرانی ظرفیت و توان تولید یک سریال در حد و اندازه سریال پایتخت 5 را ندارد و برای چند ساعت خنداندن و سرگرم کردن شهروندان چاره ای جز سفر پر هزینه به کشور ترکیه نبود؟

اگرچخ اینها سئوالات بی پاسخی است که ذهن و فکر بسیاری از دلسوزان تولید و اقتصاد ملی را به خود مشغول کرده است، اما گویا مسئولان رسانه ملی و عوامل تولید سریال پایتخت 5 به منافع دیگری فکر می کنند که با منافع ملی و جمعی مردم ایران متفاوت است. شاید همین نگاه شخصی و گروهی باشد که اینجا هم مثل بسیاری از فضاهای دیگر منافع 80 میلیون ایرانی را قربانی منافع عده ای معدود می کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید