نبرد حاشیه و جنجال و سیاست روی پرده سینما‌ها

نبرد حاشیه و جنجال و سیاست روی پرده سینما‌ها

این فیلم‌ها را که هر کدام داستانی پس و پشت‌شان دارند و هواداران و دشمنانی، باید دید.

کد خبر : ۵۵۶۶۸
بازدید : ۸۸۱

اکران اول عید با حدود پنجاه‌میلیارد تومان فروش به پایان راه رسید و گفته می‌شود که از این هفته اکران دوم نوروز ۹۷ آغاز خواهد شد. اکرانی که همچون نخستین منوی سینمایی امسال پر است از نام‌های کنجکاوی‌برانگیزی که با جدیدترین فیلم‌های‌شان روی پرده می‌آیند که البته شاید شاخص‌ترین‌شان خوک مانی حقیقی باشد و البته عصبانی نیستم پرحاشیه رضا درمیشیان.

نبرد حاشیه و جنجال و سیاست روی پرده سینما‌ها اکران اول
چند روز مانده به آغاز تعطیلات سال نو فیلم‌های مصادره مهران احمدی، لاتاری محمدحسین مهدویان، به وقت شام ابراهیم حاتمی‌کیا، لونه زنبور برزو نیک‌نژاد، خرگیوش مانی باغبانی، فراری علیرضا داودنژاد و فیلشاه هادی محمدیان روی پرده آمدند که درنهایت بعد از ٦ هفته نمایش پر تب و تاب فیلم کمدی مصادره توانست با فروشی در حدود سیزده میلیارد و صد‌میلیون تومان گوی سبقت را از دیگر فیلم‌ها ربوده و عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران را به دست آورد.

لاتاری و به وقت شام نیز در همین ٦ هفته با فروش‌هایی در حول و حوش یازده میلیارد تومان در رده‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های عید قرار گرفتند که البته لاتاری حدود نیم‌میلیارد تومان بیشتر فروخت. لونه زنبور با هشت میلیارد، فیلشاه با چهار‌میلیارد و سیصد‌میلیون و خرگیوش هم با فروشی در حدود دو‌میلیارد تومان دیگر فیلم‌های اکران اول سال بودند که این روز‌ها به اواخر راه رسیده و در حال تحویل‌دادن سینماهای‌شان به فیلم‌های بعدی هستند. فراری هم یک شکست‌خورده تام و تمام بود و خیلی زودتر از دیگر فیلم‌های روی پرده جای خود را به تگزاس مسعود اطیابی داد.

تگزاس
اکران دوم امسال با روی پرده آمدن فیلم تگزاس شروع شد. فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی که در یک هفته و چند روزی که از آغاز نمایش‌اش در نود سالن می‌گذرد، توانسته دو‌میلیارد تومان فروخته و خود را به‌عنوان دیگر فیلمی که به‌طور بالقوه می‌تواند پرفروش شود، در معرض قضاوت تماشاگران قرار دهد.

تگزاس یک کمدی است با مثلث بازیگری فیلم خوب بد جلف که سال گذشته در رده‌های بالای جدول فروش قرار گرفت. حضور حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی در این فیلم نشان از این دارد که اطیابی در این جدیدترین ساخته‌اش بد جور به جدول فروش خیره شده و در تب‌وتاب بالا رفتن از پله‌های این جدول است. البته نباید فراموش کرد که رقبای تگزاس که تا چند روز دیگر اکرا‌ن‌شان آغاز خواهد شد، کار این فیلم را برای بالانشین شدن بسیار دشوار کرده‌اند.

فیلم‌های جدید
فیلم‌هایی که قرار است نمایش‌شان آغاز شود، آثار کم سر و صدایی نیستند و بنابراین می‌شود انتظار یک اکران داغ را داشت. از این هفته قرار است فیلم‌های آن‌سوی ابر‌های مجید مجیدی در گروه سینمایی جوان، چهارراه استانبول مصطفی کیایی در گروه آزادی، خجالت نکش رضا مقصودی در گروه استقلال، جشن دلتنگی پوریا آذربایجانی با سرگروهی زندگی، خوک مانی حقیقی در گروه کوروش و عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان در گروه سینمایی ایران اکران شوند. اکرانی که به‌رغم وجود نام‌های بزرگ بی‌شک محل رقابت مانی حقیقی و رضا درمیشیان خواهد بود؛ البته به شرطی که این دو فیلم در تعداد سالن‌ها بتوانند با فیلم مجید مجیدی رقابت کنند.

بیا منو بکش!
خوک مانی حقیقی بی‌شک کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم اکران پیش رو است. فیلمی که در بخش رقابتی فستیوال معتبر برلین به نمایش درآمد و توانست نگاه‌ها را متوجه کارگردانش کند؛ بی‌شک با گروه بازیگران جذابش متشکل از حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، پریناز ایزدیار، سیامک انصاری، رضا یزدانی و علی مصفا حساب‌های فراوانی روی موفقیت گیشه‌ای باز کرده است. مانی حقیقی که بعد از پنجاه کیلو آلبالو و اژد‌ها وارد می‌شود خوک را ساخته، در این فیلم داستان کارگردانی را روایت می‌کند که روزگار دشواری را سپری می‌کند.

او موفق به ساخت فیلمش نشده است و ستاره محبوبش می‌خواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند و همسرش دیگر عاشقش نیست و. در عین تمام این احوال هم مزاحم جذابی او را هر جا می‌رود، تعقیب می‌کند. بدتر از همه این‌که قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته است.

حسن رنجیده است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمی‌گیرد؟ وقتی در شبکه‌های اجتماعی تهمت عجیبی به حسن زده می‌شود، او ناچار می‌شود برای اعاده حیثیتش نقشه بکشد. خوک با کنایه‌های پرشمارش به اوضاع و احوال سیاسی و ماجرای مشهوری، چون قتل‌های زنجیره‌ای بی‌شک می‌تواند مخاطبان زیادی را پای گیشه کشانده و راضی نیز از سالن بیرون بفرستد؛ به شرطی که در این بین به دامی که پیش پای چنین فیلم‌هایی است نغلتیده باشد که در آن صورت حسابش با کرام‌الکاتبین است!

پایان یک طلسم
عصبانی نیستم رضا درمیشیان مهمترین رقیب خوک است. فیلمی که سرانجام بعد از پنج سال قرار است اکران شود؛ به شرطی که شل‌کن سفت‌کن‌های مدیران فرهنگی در مورد این فیلم تمام شده باشد و عصبانی نیستم بتواند روی پرده را ببیند که در این صورت شک نباید داشت که مخاطبان بشدت هوای این فیلم را خواهند داشت و تمام خستگی‌ها و انتظار‌های چند ساله درمیشیان را از تنش بیرون خواهند کرد.

نوید محمدزاده، باران کوثری و رضا بهبودی بازیگران اصلی این فیلم هستند. عصبانی نیستم که در جشنواره فیلم فجر سه سال پیش حضور داشت و نامزد دریافت جایزه نیز شد، اما براساس خواست سازندگان آن از داوری کنار گذاشته شد. از آن زمان سازندگان فیلم هرگاه خواستند فیلم را اکران کنند، موفق نشدند. حالا به نظر می‌رسد طلسم‌ها دست از سر این فیلم برداشته‌اند و دومین فیلم رضا درمیشیان بعد از سال‌ها رنگ اکران را خواهد دید.

گذری به هند
خوشبینانه نیست اگر بگوییم فیلم آن‌سوی ابر‌های مجید مجیدی هم یکی از گزینه‌های فروش است؛ حتی اگر این فیلم در هند فروشی بسیار کم را به ثبت رسانده باشد و سایت باکس آفیس ایندیا آن را به‌عنوان یک فاجعه ارزیابی کرده باشد.

آن‌سوی ابر‌ها تازه‌ترین ساخته مجیدی بعد از فیلم محمد رسول‌الله (ص) است. ایشان خاطار، مالاویکا موهانان بازیگران اصلی فیلم هستند و‌ای آر رحمان موسیقی فیلم را ساخته است. این فیلم قصه زندگی یک برادر و خواهر است که اتفاقات دراماتیکی برای آن‌ها می‌افتد. آن‌هایی که در جشنواره بین‌المللی فجر فیلم را دیده‌اند از خوش عکس بودن آن می‌گویند؛ اما این‌که این یک ویژگی بتواند بار یک فیلم را به تنهایی بر دوش کشد یا نه، حکایتی است دیگر.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید