نکات مهم قبل از رفتن به نمایشگاه کتاب

نکات مهم قبل از رفتن به نمایشگاه کتاب

بعد از آن به دنبال سوژه دلخواهتان باشید. مثلاً اگر اهل خواندن آثار جنایی هستید دنبال بهترین نویسنده خارجی بگردید و معروف‌ترین ترجمه آن را پیدا کنید. در میان آثار ایرانی هم نمونه های خوبی برای خواندن در ژانر پلیسی و جنایی می‌توانید پیدا کنید. رمان‌های عاشقانه طرفداران زیادی دارد. نوشته‌هایی است اغلب روان و قابل فهم. اگر تازه می‌خواهید خواندن را شروع کنید این‌ها پیشنهاد خوبی هستند.

کد خبر : ۵۶۰۸۴
بازدید : ۲۴۳۸
فرادید | نمایشگاه کتاب تهران از دوازدهم اردیبهشت شروع شده و تا بیست و دوم این ماه ادامه دارد. نمایشگاه کتاب امسال دوباره به محل همیشگی خود، مصلی تهران، برگشت و راه رفتن برای افراد علاقمند راحت‌تر و نزدیک‌تر شد. اما برای اینکه به مطلوب‌ترین خواسته خود در خرید و انتخاب کتاب برسید و دچار خستگی زیاد نشوید پیش از رفتن به نمایشگاه به چند نکته توجه کنید.
به گزارش فرادید؛ زمانی که به نمایشگاه می‌روید برای انتخاب بهترین کتاب اول باید بدانید دنبال چه موضوعات و کتاب‌هایی می‌گردید. برای راحت‌تر پیدا کردن کتاب مطلوب خود می‌توانید از قبل برای خودتان یک لیست تهیه کنید و بدانید دقیقا به کدام قسمت باید سر بزنید. تقسیم بندی غرفه‌های نمایشگاه شبیه یک کتاب فروشی بزرگ است که به راحتی شما را به سراغ کتاب مطلوبتان می‌رساند.

فارغ از این بحث برخی افراد به اقتضای شغل یا شرایط زندگی‌شان باید هر نوع کتابی را بخوانند، ترجمه‌ها را مرور کنند و کتاب‌های تازه منتشر شده نویسندگان تازه کار را هم بخوانند. برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب یکی از بهترین موقعیت‌ها برای علاقمندان به کتاب است که می‌توانند با فراغ بال و فرصت زیاد به گشت و گذار در بین صد‌ها عنوان اثر داخلی و خارجی بپردازند.
کتاب کودک
اگر در کودکی خواندن کتاب‌ را به فرزندانتان آموخته باشید او هم همراه شما به نمایشگاه می آید و حتما از قدم زدن در غرفه های کودکان لذت می برد. کودکان کم سال بیشتر دنبال عکس‌های کتاب هستند و هرچه تصویرگری بهتری در کتاب‌های کودکان ارائه شود کشش بچه‌ها به مطالعه بیشتر می‌شود. غرفه‌های شاد و برنامه‌های تفریحی به جذب کودکان و نوجوانان به سمت کتاب کمک زیادی می‌کند.
چگونه کتاب مطلوب خود را پیدا کنیم؟
غرفه کودکان در نمایشگاه کتاب تهران
انگیزه و سلیقه شخصی
شما باید بدانید چه سبک کتاب‌هایی دوست دارید. خواندن آثار ترجمه شده گاهی برای افراد دشوار است، به یاد سپردن اسامی غیر از زبان مادری، مکان‌ها یا اتفاقاتی که از تاریخ شخصی دور است برای همه جالب نیست. پس اگر فکر می‌کنید حوصله به خاطر سپردن تاریخ و اسامی و اماکن کشور‌های غریبه را ندارید سراغ ترجمه‌ها نروید.
خواندن کتاب ترجمه شده باید قبل از هر چیز برایتان خوشایند و دل‌چسب باشد. اما اگر تمایل به خواندن این آثار دارید. برای انتخاب اول به مترجم رجوع کنید، ترجمه یک اثر خوب باید جوری باشد که به اصل اثر ضربه نزند و مخاطب بتواند تا پایان کتاب وقایع را دنبال کند. برای این کار اول سراغ مترجمان مطرح و سرشناس قدیمی بروید، تجربه کاری آن‌ها شناخته شده است و معمولاً آثاری که ترجمه می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرند.
عناوین مرتبط:
نمایشگاه بی‌گاه
شناخت موضوع
بعد از آن به دنبال سوژه دلخواهتان باشید. مثلاً اگر اهل خواندن آثار جنایی هستید دنبال بهترین نویسنده خارجی بگردید و معروف‌ترین ترجمه آن را پیدا کنید. در میان آثار ایرانی هم نمونه های خوبی برای خواندن در ژانر پلیسی و جنایی می‌توانید پیدا کنید. رمان‌های عاشقانه طرفداران زیادی دارد. نوشته‌هایی است اغلب روان و قابل فهم. اگر تازه می‌خواهید خواندن را شروع کنید این‌ها پیشنهاد خوبی هستند.
چگونه کتاب مطلوب خود را پیدا کنیم؟
انتخاب کتاب در نمایشگاه کتاب
در انتخاب این کتاب‌ها هم دنبال نویسندگان سرشناس و کتاب‌های معروفشان بگردید. موضوعات دیگر مثل فلسفه، علم، شعر، داستان کوتاه و امثال این‌ها در کتاب فروشی‌ها طبقه‌بندی شده‌اند. شما می‌توانید با توجه به علاقه‌تان دنبال کتاب خاصی بگردید. گاهی خواندن رمان‌هایی حتی در حوزه‌های کمدی می‌تواند برای شما جالب و سرگرم‌کننده باشد. برای تنوع بد نیست در میان کتاب‌های جدی گاهی آثار فانتزی‌تر هم بخوانید.
نویسنده
گاهی شما برایتان حوزه نوشتاری کتاب مهم نیست بلکه به دنبال نویسنده خاصی هستید. در این شرایط نویسنده شما در هر قالبی کتاب بنویسد بدون توجه به موضوع آن را انتخاب می‌کنید. البته اکثر نویسنده چهارچوب کلی نوشتاری خود را تغییر اساسی نمی‌دهند، اما پیش می‌آید در نوشتار خود کمی تغییر ایجاد کنند در این شرایط شما اگر از مخاطبان این نویسنده باشید حتماً او را دنبال می‌کنید. پس همیشه برای خود یک یا دو نویسنده ثابت داشته باشید تا قفسه کتاب‌هایتان خالی نماند.
چگونه کتاب مطلوب خود را پیدا کنیم؟
نمایشگاه کتاب تهران در مصلی

دوست کتاب‌خوان
یکی از بهترین راه‌های انتخاب کتاب خوب داشتن دوستانی است که به مطالعه علاقه دارند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه آن‌ها و نزدیکی به طرز فکر خودتان از آن‌ها کمک بگیرید و از طرفی در بودجه خرید کتاب صرفه‌جویی کنید. با دوستان اهل مطالعه‌تان قرار بگذارید و کتاب‌هایی را که می‌خوانید با هم شریک شوید. با این روش هم تنوع مطالعه‌تان بالاتر می‌رود هم سریع‌تر می‌توانید به کتاب‌هایی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید.
عناوین مرتبط:
دیدار با برنده نوبل ادبیات در نمایشگاه کتاب تهران حجم کتاب
شاید عجیب به نظر برسد، ولی باور کنید حجم و اندازه کتاب تأثیر زیادی در میزان علاقه به خواندن آن ایجاد می‌کند. برخی افراد اصلاً حوصله و وقت مطالعه آثار طولانی و قطور را ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند حتی آثار کلاسیک و بزرگ دنیا را به شکل خلاصه شده بخوانند. کم نیستند کسانی که منتظرند یک روز کلیدر ده جلدی دولت‌آبادی خلاصه شود و آن را در یک جلد بخوانند. اگر جز این افراد هستید سراغ کتاب‌های حجیم و سنگین نروید، چون به سرعت دل‌زده‌تان می‌کند.از طرف دیگر برخی افراد دنبال کتاب‌های بزرگ و طولانی می‌گردند تا خیلی سریع لذت خواندن برایشان تمام نشود. پس در این مورد با خودتان صادق باشید و ببینید در چه حد حوصله کتاب خواندن دارید.

تیراژ و جوایز
یکی دیگر از نشانه‌های کتاب خوب تیراژ بالا و دریافت جوایز مهم دنیاست. تصور کنید وارد کتاب‌فروشی می‌شوید جلوی چشمتان کتابی قطور با تیراژ بالا و چاپ دهم می‌بینید که برنده جایزه نوبل هم شده، خب در خریدن این کتاب شک نکنید. حتی اگر موضوع برایتان جالب نباشد به عنوان یک فرد کتاب‌خوان باید این‌گونه کتاب‌ها را مطالعه کنید.
چگونه کتاب مطلوب خود را پیدا کنیم؟ حجم و اندازه کتاب تأثیر زیادی در میزان علاقه به خواندن آن ایجاد می‌کند

مترجم خوب
یکی از معیار‌های انتخاب کتاب می‌تواند نام مترجم باشد. مترجمان سرشناس و کار بلد معمولاً سراغ هر کتابی نمی‌روند. آن‌ها ترجیح می‌دهند سال‌ها هیچ کتابی ترجمه نکنند، ولی هر چه به دستشان رسید را به زبان فارسی برنگردانند. در زمان خرید کتاب به نام مترجم دقت کنید. جدیداً هر اثری با چند ترجمه و جند ناشر راهی بازار می‌شود. شما همیشه دنبال مترجم شناخته شده بگردید.
ناشر
یکی از مهم‌ترین معیار‌های انتخاب کتاب ناشر است. اگر دنبال نویسنده خوب و مترجم خوب‌تر هستید از ناشر غافل نشوید. خیلی از آثار توسط ناشران دم دستی با قیمت کمتر و ترجمه نا مناسب و حتی کیفیت چاپ نا مطلوب منتشر می‌شوند. اگر ناشران هر گروه داستانی را بشناسید می‌توانید سریع‌تر به کتاب مطلوبتان نزدیک شوید.
عناوین مرتبط:
دیدار با برنده نوبل ادبیات در نمایشگاه کتاب تهران نظر عمومی
برای انتخاب کتاب راه دیگری هم می‌توانید داشته باشید. به رسانه‌ها سر بزنید، همیشه یک بخش برای معرفی کتاب در آن‌ها پیدا می‌شود. نظرات مردم را در مورد کتاب‌های تازه منتشرشده را بخوانید. از میان سلایق مختلف درباره یک اثر شما راحت‌تر می‌توانید به کتاب مطلوبتان برسید.
چگونه کتاب مطلوب خود را پیدا کنیم؟
کتاب خود را انتخاب کنید بعد به نمایشگاه بروید
و در آخر پیشنهاد ما به شما این است که همیشه یک کتاب فروش معتمد و ثابت داشته باشید که با چند بار خرید کتاب به سلیقه شما آگاه شود. با این کار می‌توانید با خیال راحت همیشه کتاب‌هایی را که دوست دارید پیدا کنید و از او درباره کتاب‌های تازه منتشر شده نظر بخواهید.
عکس ها: خبرگزاری مهر
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید