خیرخواهی با جمع کردن "درِ بطری"!

خیرخواهی با جمع کردن "درِ بطری"!

به جای حرکت جمعی به حرکت فردی فکر کرده بودم. جمع‌آوری ١٠٠ هزار درِ بطری برای یک نفر زیاد است. اما کافی است جمعی آستین همت بالا بزنند و هر جا درِ بطری دیدند دولا شوند و آن را بردارند. کاری که در عمل انجام شده بود. اولش فقط یک نفر این کار را می‌کرده (خانمی دارای همسر و دختری خردسال)، بعد تعدادشان به انگشتان یک‌دست رسیده. پیگیری و تلاش جمعی این نفرات باعث ورود افراد زیادی شده است.

کد خبر : ۵۶۵۴۷
بازدید : ۱۳۷۱
خیرخواهی با جمع کردن حسن لطفی | اینکه ایده جمع‌آوری در‌های بطری اولین‌بار توسط چه کسی و کجا عملیاتی شده، برایم مهم است، اما نه به اندازه حس خوبی که این اقدام نوع دوستانه به آدم می‌دهد. حس خوبی که در شرایط وفور حرف‌های ناامید‌کننده، نمی‌شود و نمی‌توانم گویی، دلچسب‌تر هم می‌شود.
برای آنکه بیشتر بدانید، باید بگویم عده‌ای نیک اندیش با نیت نوع دوستانه‌ای، آستین همت بالا زده‌اند و با درآمد حاصل از بازیافت در‌های بطری، در حال فراهم کردن هزینه خرید تجهیزات پزشکی برای اقشار آسیب پذیرهستند.
راستش را بخواهید بار اولی که این خبر را شنیدم با خودم گفتم «چه معنی دارد آدم وقتش را صرف کار بیهوده‌ای کند.»
البته این را همان اول نگفتم، وقتی گفتم که یکی از دست اندرکاران این پروژه اعتراف کرد برای خرید یک ویلچر باید ١٠٠ هزار در بطری جمع‌آوری کنند. بله! اشتباه ننوشته‌ام. ١٠٠ هزار درِ بطری! اما راستش را بخواهید بعد‌ها از اینکه تعجب کرده و به آدم مایوس و نه گوی درونم فرصت میدان‌داری داده بودم، شرمنده شدم.
چرا که فهمیدم به جای حرکت جمعی به حرکت فردی فکر کرده بودم. جمع‌آوری ١٠٠ هزار درِ بطری برای یک نفر زیاد است. اما کافی است جمعی آستین همت بالا بزنند و هر جا درِ بطری دیدند دولا شوند و آن را بردارند. کاری که در عمل انجام شده بود. اولش فقط یک نفر این کار را می‌کرده (خانمی دارای همسر و دختری خردسال)، بعد تعدادشان به انگشتان یک‌دست رسیده. پیگیری و تلاش جمعی این نفرات باعث ورود افراد زیادی شده است.
حالا جمع قابل توجهی از مردم یک شهر پی جمع کردن درِ بطری هستند. همه جور آدم هم توی‌شان هست. از خانم‌های اهل جلسه و روضه گرفته که زمان روضه خوانی توی دست‌شان پلاستیک‌های پر درِ بطری را می‌توان دید تا مهربانویی آرایشگر که مشتریانش می‌دانند وقت آمدن به آرایشگاه او اگر نایلونی پر درِ بطری داشته باشند سر کیف می‌آید.
البته فقط زن‌ها وارد این حرکت نشده‌اند. مرد‌هایی از صنوف مختلف هم در این درِ بطری جمع کردن سهم دارند. یکی نفرشان مغازه‌اش را انبار جمع‌آوری در بطری‌ها کرده است. دیگری کافه‌اش را به عنوان مرکزِ تحویل گرفتن درِ بطری‌ها اعلام کرده و... همه این‌ها خبر از یک اتفاق خوب می‌دهد.
فرقی هم نمی‌کند ته روز، هفته، ماه، سال چند هزار درِبطری جمع می‌شود. همین که عده‌ای حواس‌شان به دیگران جلب شده و دارند تمرین التیام درد‌های دیگران می‌کنند ارزش هزاران هزار درِ بطری بازیافت شده دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید