آیا تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند تصلب شراین را کاهش دهد؟

آیا تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند تصلب شراین را کاهش دهد؟

آیا می‌توان از تجمع پلاک‌ها در شریان‌ها جلوگیری کرد و یا حداقل از طریق ایجاد تغییر در شیوه زندگی آن‌ها را کاهش داد؟

کد خبر : ۵۸۹۴۰
بازدید : ۱۶۵۵
آیا تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند تصلب شراین را کاهش دهد؟
فرادید | آیا می‌توان از تجمع پلاک‌ها در شریان‌ها جلوگیری کرد و یا حداقل از طریق ایجاد تغییر در شیوه زندگی آن‌ها را کاهش داد؟ تصلب شرایین علت اصلی بروز بیماری‌های ایسکمی دهنده رگ‌های قلب و مغز به شمار می‌رود، از زمان‌های بسیار قدیم شناخته شده است.

بله، با تغییر سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی، ترک سیگار، مدیریت استرس و ورزش مداوم می‌توانید احتمال تصلب شریان‌ها را کاهش دهید. در حقیقت تصلب شرایین یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بزرگسالان به ویژه جوامع پیشرفته و کشور‌هایی که میزان بالایی از استرس را تجربه می‌کنند است.

مفهوم کاهش پلاک‌ها به عنوان اصطلاح پزشکی ناشی از مشاهدات اتفاقی در طول جنگ جهانی دوم بود. دانشمندان نروژی متوجه شدند کمیابی غذا - به ویژه مواد غذایی پر چرب مانند شیر، کره و پنیر - با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است. این نشان می‌دهد که تغییرات رژیم غذایی می‌تواند تصلب شرایین را کاهش دهد.

اولین شواهد به سال ۱۹۴۷ باز می‌گردد. پس از کالبد شکافی بیماران دچار سوئ تغذیه، یک متخصص پاتولوژیست معتقد بود که پلاک‌ها "معمولا، اما نه همیشه، تمایل به تحریک پذیری دارند".

مطالعه روی رژیم غذایی و کاهش کلسترول برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ به اثبات رسید. سه سال بعد، ایجاد زمینه مرتبط با این مسئله و افزایش مطالعات نشان داد که تنها با تغییر سبک زندگی و عدم مصرف دارو‌های کاهش دهنده کلسترول تنهامی توان تصلب شرایین را در مواردی ویژه کاهش داد.

در حالی که پیوستن به این تغییرات در زندگی چالش بر انگیز خواهد بود. رژیم غذایی کامل، رژیمی است که چربی بیش از ۱۰ کالری نداشته باشد. علاوه بر این، افراد باید سیگار را ترک کنند، تمرینات هوازی منظم و شرکت در جلسات کاهش استرس درمانی را در برنامه خود بگنجانند.

با این حال، آزمایشی کوچک بر روی قلب و شیوه زندگی تنها روی ۲۸ نفر انجام گرفته است. اما یافته‌های بیشتر به زودی توسط مطالعات بزرگ‌تر، از جمله یک متا آنالیز که از سال ۲۰۱۵ صورت گرفته، به زودی منتشر خواهد شد. داده‌ها نشان می‌دهند که تغییر شیوه زندگی، هرچند شدید برای هر فرد می‌تواند موثر باشد و پلاک‌ها را کاهش دهد.

علیرغم مزایای اثبات شده تغییر رژیم غذایی، باید در نظر داشته باشید که جایگزینی رژیم غذایی به جای دارو‌های خوراکی به هیچ عنوان برای بیماران منطقی نمی‌باشد. هر سه مورد ذکر شده در بالا می‌تواند تصلب شرایین را به میزان مناسبی کاهش دهد. در عوض تغییر شیوه زندگی و عادات نیازمند درجه بالایی از انگیزه هستند، کاهش خطر حمله قلبی نیز می‌تواند با ایجاد انگیزه قوی همراه باشد.

منبع: nytimes
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید