لاک ناخن؛ از زیبایی تا تهدید سلامتی

لاک ناخن؛ از زیبایی تا تهدید سلامتی

آمیزه‌ای از رنگ‌های جذاب و براق که جلوه خاصی به ناخن‌های دست‌وپا می‌دهد. هیچ دختربچه‌ای نیست که لاک زدن را دوست نداشته باشد.

کد خبر : ۵۹۴۳۳
بازدید : ۱۰۹۷۱
فرادید | زیبایی و سلامت گاهی در کنار هم می‌توانند مشکل‌ساز شوند. وقتی شما برای زیباتر شدن ظاهر دست به کار‌هایی می‌زنید که عواقب خوبی برای سلامتی‌تان ندارد در واقع مصداق بارز آن مثال قدیمی است که می‌گوید: بکش و خوشگلم کن..

در عصر حاضر خیلی از وسایل و کار‌های مربوط به زیباتر شدن به بازار آمده، اما عوارض و عواقب زیاد آن‌هم به دنبالش آمده و گاهی وقت‌ها ایجاد دردسر کرده است. طرفداران زیبایی معمولاً خیلی به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند. شاید یکی از ساده‌ترین لوازم آرایشی که از کودکی در دسترس دختر‌ها قرار می‌گیرد لاک ناخن باشد.

آمیزه‌ای از رنگ‌های جذاب و براق که جلوه خاصی به ناخن‌های دست‌وپا می‌دهد. هیچ دختربچه‌ای نیست که لاک زدن را دوست نداشته باشد و کمتر دختری را در سن ۳-۴ سالگی می‌بینید که دستانش به شکل آشفته یا لاک زده نشده باشد. دختر‌ها حتی دلشان می‌خواهد برای مادرشان هم لاک بزنند. به طور کلی لاک یکی از ساده‌ترین و شاید بی‌خطر‌ترین وسایل زیباسازی برای زنان از دیرباز بوده و هست. گرچه در سال‌های جدید لاک تنها یک رنگ ساده بر ناخن نیست، بلکه به بازاری برای جلب مشتری و شلوغ‌تر شدن آرایشگاه‌ها تبدیل شده است.

ناخن‌های مصنوعی و کاشته شده، طراحی روی ناخن و انواع و اقسام کار‌های فانتزی که روی ناخن‌ها انجام می‌شود این روز‌ها مشتریان خیلی زیادی دارد. شما دیگر برای لاک زدن باید به کلاس آرایشگری بروید و شیوه صحیح درست کردن ناخن مصنوعی و لاک زدن و طراحی روی آن را در دوره‌های تخصصی بگذرانید.

تاریخچه لاک
شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه استفاده از لاک ناخن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در قدیم خانم‌ها ناخن‌های خود را با موادی مثل سفیده تخم‌مرغ، برگ گل‌ها، موم، ژلاتین و رنگ سبزی‌ها رنگ می‌کردند. یونانیان ابتدا بیشتر از حنا برای رنگ ناخن استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که در یونان باستان لاک ناخن بانوان نشانگر طبقه اجتماعی و وضع اقتصادی آنان بوده است.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی
یونانیان ابتدا بیشتر از حنا برای رنگ ناخن استفاده می‌کردند

افرادی که جز قشر متوسط جامعه بودند از رنگ‌های کم‌رنگ استفاده می‌کردند. اما در مقابل بانوانی که وضع مالی خوبی داشتند و اشراف‌زاده بودند می‌توانستند از رنگ‌های پررنگ استفاده کنند. مثلاً ملکه معروف مصر باستان به نام Nefertiti بیشتر مواقع از رنگ قرمز برای لاک ناخن خود استفاده می‌کرده است.
اما امروز همه‌چیز فرق کرده است. شما به میل و سلیقه خودتان و بدون اینکه فکر کنید چه قضاوتی روی شما می‌شود هر رنگ لاکی دوست دارید انتخاب می‌کنید. شرکت آرایشی Revlon اولین شرکتی است که لاک ناخن را در سال ۱۹۱۶ میلادی تولید کرده است و به تدریج مدل‌های مختلفی از آن تولید شده است.

انواع لاک
حالا دیگر ما در دنیا با یک مدل لاک روبه رو نیستیم؛ و همه مجبور نیستند یک طرح یا رنگ مشابه استفاده کنند. لاک‌ها انواع مختلفی دارند. برخی لاک‌ها هستند که فقط در آرایشگاه‌ها می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید، چون حتماً باید با دستگاه‌های مخصوص خشک شوند. از طرفی لاک‌های طراحی هم خیلی مورد استفاده در خانه و مصارف شخصی ندارند و بیشتر برای طراحی در همان آرایشگاه کاربرد دارند. به چند نمونه از انواع لاک اشاره می‌کنیم.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی
لاک ژله‌ای

لاک ژله‌ای
همان طور که گفتیم بعضی از انواع لاک تنها برای مصارف آرایشگاهی و بعد از کاشته شدن روی ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. لاک‌هایی که کاملاً شکل ناخن را می‌گیرد و استقامت زیادی دارد، اما این لاک‌ها بیشتر در آرایشگاه‌ها و بعد از کاشت ناخن استفاده می‌شود و زیر دستگاه UV آن را خشک می‌کنند.

البته شما می‌توانید این لاک‌ها را روی ناخن‌های خودتان هم بزنید، اما باز برای خشک شدن و تثبیت آن نیاز به دستگاه دارید. این لاک به راحتی پاک نمی‌شود و برای پاک کردنش، آستون صد درصد خالص لازم است.

لاک ژله‌ای مات
برای استفاده از این نوع لاک اول باید لاک قبلی را کامل پاک کنید دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید و منتظر شوید کاملاً خشک شود. حالا ناخن ژله‌ای را روی ناخن خود قرار دهید و با استفاده از سشوار آن را گرم کنید. بدون نیاز به چسب ناخن، کاملاً می‌چسبد و رنگ مات خود را نشان می‌دهد. برای طراحی روی ناخن، می‌توانید از لاک مخملی، اکلیل فرنچ، ست طراحی مانیکور یا لاک ترک ناخن و... استفاده کنید و مدل‌های جذابی را ایجاد کنید.

لاک‌های روکش
در آرایشگاه‌ها قبل از اینکه لاک اصلی را بر ناخن بزنند لاکی با عنوان « Base Coat » زده می‌شود.. این لاک‌ها در اصل محافظت کننده ناخن است. انواع با کیفیت آن‌ها پروتئین، ویتامین E. و کلسیم دارد و از شکستن ناخن و پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

لاک مخملی و شنی
این دو مدل از عجیب‌ترین و خاص‌ترین نوع لاک است. این لاک‌ها رنگ‌های بسیار شاد و متنوع دارد و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. چیزی شبیه پرز روی ناخن شما جای می‌گیرد و حس متفاوتی به دستان شما خواهد داد. لاک‌های شنی هم مثل لاک‌های مخملی رنگ‌های متنوعی در بازار دارد و نحوه استفاده از آن‌ها نیز مانند لاک‌های مخملی است.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی
لاک مخملی

لاک‌های آکریلیکی
ساده‌ترین و در دسترس‌ترین انواع لاک است. این لاک‌های براق بسیار متداول است و قیمتشان مقرون به صرفه است و همه رنگی دارد. لاک‌های آکریلیکی دو گروه است؛ یک دسته فقط برای روی لاک و به عنوان براق کننده و دسته دیگر به عنوان لاک مستقل استفاده می‌شود. این لاک‌ها خیلی راحت خشک می‌شوند و ماندگاری خوبی دارد.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی این لاک‌ها خیلی راحت خشک می‌شوند و ماندگاری خوبی دارد
لاک تَرَک
این لاک‌ها هم در نوع خودش جالب است. درحالی‌که شما یک لاک ساده به ناخن زده‌اید، لاک ترک را روی آن می‌زنید بعد از چند دقیقه به نظر می‌رسد تمام ناخن شما پر از ترک شده و لاک شکسته روی ناخن زده‌اید. این مدل هم می‌تواند برای تنوع گزینه خوبی باشد.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی
به نظر می‌رسد تمام ناخن شما پر از ترک شده

لاک حرارتی
لاک‌هایی که جدیداً به بازار آمده و در گرما و سرما تغییر رنگ می‌دهد هم طرفداران زیادی دارد.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی لاک حرارتی

لاک‌های نئونی
رنگ این لاک‌ها مانند ماژیک‌های هایلایت است و خیلی سریع خشک می‌شود، ولی نسبت به جنس‌های دیگر ماندگاری‌شان کمتر است. لاک ناخن نئون بسیار براق و درخشنده است و جذابیت آن‌ها در شب چندین برابر می‌شود. اگر چنین لاک‌هایی را مستقیماً روی ناخنتان بزنید، آن درخشندگی و شفافیتی که می‌خواهد نخواهد داشت. ابتدا روی هر ناخنتان دو لایه لاک ناخن سفید بزنید و بعد از خشک شدن، یک لایه از لاک نئون را بزنید و به مدت زمان مورد نیاز صبر کنید تا لاکتان خشک شود.

لاک مغناطیسی
لاک‌های مغناطیسی از آن دسته لاک‌هایی است که مدتی است به بازار رسیده و طرفداران زیادی هم دارد. فروشگاه‌ها و لوازم‌آرایشی‌ها را پر کرده است. اول لاک را روی ناخن‌ها زده سپس قبل از اینکه خشک شود با استفاده از آهن‌ربایی که همراه لاک خریده‌اید روی ناخن طرح‌هایی رو ایجاد کنید. آهن‌ربا‌ها طرح‌های متفاوتی دارد و ممکن است به شکل ستاره، مورب و... باشد.

لاک‌های غیر سمی کودکان
تقریباً تمام دختربچه‌ها عاشق ناخن‌های رنگی هستند، اما خوردن ناخن و به دهان بردن دست‌ها هم در میان آن‌ها شایع است. این موضوع باعث می‌شود مادران دوست نداشته باشند دختر‌ها لاک بزنند. اما به تازگی لاک‌هایی غیر سمی ( non toxic ) تولید شده که پایه آبی دارد. مواد این لاک‌ها آب، اکریلیک و رنگ‌های غیر سمی است. این لاک‌ها به راحتی با آب پاک می‌شود و اگر روی لباس بچه هم بریزد، می‌توانید با یک شست و شوی ساده آن را تمیز کنید. تنوع رنگشان بسیار وسیع است و اکثراً براق است.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی
مواد این لاک‌ها آب، اکریلیک و رنگ‌های غیر سمی است

لاک هفت رنگ
لاک ناخن هولوگرامی یا هفت رنگ نوعی لاک متالیک نقره‌ای است که درخششی هفت رنگ روی آن دیده می‌شود و همین درخشش آن را خاص و جذاب کرده است. لاک هفت رنگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای لاک ناخن در فصل بهار و تابستان و به خصوص مهمانی‌ها است که خانم می‌توانند با استفاده از آن ناخن‌های خود را زیباتر و جذاب‌تر کنند. بیشتر بخوانید: برای سلامت ناخن ها چه بخوریم؟ کاشت ناخن
کاشت ناخن از جمله کار‌هایی است که در ده سال گذشته با شدت رونق گرفته و بازار عرضه و تقاضای آن خیلی زیاد است. بعد از حضور ناخن‌ها مصنوعی موقت که به سرعت کنده می‌شد حالا شما با کاشتن دائمی ناخن می‌توانید همواره دستانی مرتب و ناخن‌هایی تمیز و یکدست داشته باشید.
برخی صرفاً برای زیبایی و برخی دیگر به دلیل مشکلات ناخن‌هایشان و برای پوشاندن ناخن‌هایی که به گفته خودشان رنگ و روی زیبایی ندارد انواع کاشت را تجربه می‌کنند. برای کاشت ناخن موارد زیادی را باید رعایت کرد ابزار کاشت ناخن و مواد کاشت ناخن را باید شناخت و زیر نظر متخصص این کار را انجام داد. در خیلی از موارد کاشت ناخن باعث بیماری‌های به شدت خطرناک عفونی و قارچ‌ها شده است.
از طرف دیگر سعی کندی هم برای تنوع و هم برای اینکه خیلی به ناخن‌هایتان آسیب نرسید حداقل ۶ و حداکثر ۱ سال با این کاشت ناخن سر کنید و بعد مدتی به ناخن‌ها استراحت دهید و اجازه بدهید هوا به آن‌ها برسد.

انواع کاشت ناخن

کاشت ناخن قالبی (بدترین نوع کاشت)
دراین نوع کاشت ناخن، مواد کاشت روی ناخن مصنوعی زده می‌شود و بعد از ضد قارچ زدن روی ناخن‌ها این ناخن مصنوعی را روی ناخن اصلی فشار می‌دهند تا بچسبد و بعد ناخن مصنوعی را جدا می‌کنند. از آنجایی که این نوع کاشت احتیاج به سوهان کشی ندارد بعد از مدت کوتاهی به اصطلاح ناخن هوا می‌گیرد. به دلیل ضخیم بودن کاشت ناخن، کار از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. کاشت ناخن قالبی را می‌توان روی انگشت‌های استاندارد کار کرد. نکته مهم این است که احتمال هوا گرفتن کاشت ناخن قالبی بیشتر است. ماندگاری کمتری دارد و در مقایسه با روش‌های دیگر کاشت ناخن مواد بیشتر مصرف می‌شود.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی ناخن‌ها احتیاج به سوهان‌کاری دقیق و فراوان دارند
کاشت پودری (بهترین نوع کاشت ناخن)
در کاشت ناخن پودری اول ناخن مصنوعی را که به اصطلاح تیپ می‌گویند، به ناخن اصلی می‌چسبانند و اندازه‌ای که دوست دارند کوتاه می‌کنند. بعد ضد قارچ می‌زنند و بعد شروع به زدن مواد کاشت روی ناخن می‌کنند. مواد کاشت هم شامل یک نوع پودر مخصوص است که با آب مخلوط می‌شود و حالت سفت به خود می‌گیرد.

بعد از تمام شدن این کار، ناخن‌ها احتیاج به سوهان‌کاری دقیق و فراوان دارند. برای کسانی که وقت و حوصله زیادی ندارند این کار اصلاً مناسب نیست، از طرفی هم تقریباً هر سه یا چهار هفته نیاز به ترمیم دارد که باید وقت کافی برای این کار هم داشته باشید.

کاشت ژله‌ای
این مواد به صورت بسته‌بندی و آماده فروش است. در کاشت ناخن ژله‌ای بعد از ضد قارچ مواد ژل را روی ناخن‌ها می‌کنند و دست را می‌گذارند توی دستگاه UV تا خشک شود. شیوه کاشت ناخن ژله‌ای با کاشت ناخن پودری یکی است و فقط تفاوت در مواد آن‌هاست.

کاشت میکس
ترکیبی از دو نوع کاشت پودری و ژله‌ای است. در این روش بعد از ضد قارچ، کاشت پودری را انجام می‌دهید. بعد از سوهان کشی فقط لایه‌ای از ژل را روی ناخن می‌گذارند و داخل دستگاه یووی خشک می‌کنند. کاشت ناخن میکس محکم، زیبا و نسبت به بقیه کاشت‌ها کمی گران‌تر است.

کاشت ناخن‌های پا
برای ناخن‌های پا هم می‌توان از همه روش‌های بالا استفاده کرد، اما چون معمولاً ناخن پا در کفش است بیشتر افراد فقط یک ناخن را می‌کارند که هم بزرگ‌تر است و هم می‌تواند در انواع صندل‌ها بیرون از کفش بماند. رعایت بهداشت ناخن پا از ناخن دست دشوارتر است به همین دلیل کاشت ناخن در پا می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

عوارض کاشت ناخن
از مهم‌ترین عوارض کاشت ناخن نرسیدن هوای کافی به بافت زیر ناخن است که باعث تغییر رنگ ناخن، کدر شدن و رشد کم ناخن می‌شود. گذاشتن ناخن مصنوعی روی ناخن فرد، ریشه را از بین می‌برد و ناخن فرد دچار تغییر شکل می‌شود.

لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی از عارضه‌های کاشت ناخن نرسیدن هوای کافی به بافت زیر ناخن است

عفونت‌های قارچی و بیماری‌های ویروسی از جمله عوارض شایع کاشت ناخن است، اغلب موارد استفاده شده در این نوع کاشت غیر استریل و چند بار مصرف هستند و از راه‌های انتقال بیماری‌های پوستی محسوب می‌شوند.

مواد شیمیایی که در چسباندن ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌شوند غیر استاندارد هستند و موجب بروز حساسیت‌های حاد پوستی نیز می‌شود. البته این‌که شما کجا و توسط چه کسی این کار را انجام دهید هم در بروز این اتفاقات بی تأثیر نیست.
عوارض کاشت ناخن در بارداری
بسیاری از پزشکان معتقدند در زمان بارداری از هیچ وسیله آرایشی حتی لاک نباید استفاده کرد. دکتر تو کواچ، اپیدمی شناس دانشگاه استنفورد می‌گوید: مواد شیمیایی موجود در لاک از جمله تولوئن ، فرمالدئید و دی بوتیل فتالات سمی است و به سیستم عصبی و هورمون‌های شما آسیب می‌رساند و باعث سرطان و ناباروری در خانم‌ها می‌شود.

تولوئن که به عنوان روکش روی لاک استفاده می‌شود باعث آسیب به سیستم عصبی و مشکلات ناباروری می‌شود. فرمالدئید نیز سرطان زاست و برای سفت کردن ناخن استفاده می‌شود و ابزار‌های مراقبت از ناخن را ضدعفونی می‌کند. اگر در معرض دی بوتیل فتالات قرار گیرید به مشکلات باروری مبتلا می‌شوید.
لاک ناخن، از زیبایی تا تهدید سلامتی بعد از کاشت ناخن لاک را زیر دستگاه UV خشک می‌کنند
اگر زنان باردار در مقابل مواد شیمیایی قرار گیرند یا از لاک ناخن و آستون استفاده کنند، نوزادشان به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شود. البته این موضوع خیلی در بین عوام جا افتاده نیست و، چون هنوز عوارض آن به طور قطع اثبات نشده بنابراین توجه زیادی به این امر نمی‌شود و اکثر خانم‌های باردار لاک می‌زنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید