علایم شایع بیماری‌ های کبد و روش‌های تشخیص و درمان

علایم شایع بیماری‌ های کبد و روش‌های تشخیص و درمان

کبد یک عضو حیاتی و بزرگ‌ترین اندام جامد بدن است. علاوه‌ بر این، کبد یک غده نیز محسوب می‌شود، زیرا در تولید و ترشح صفرا نقش دارد. کبد مشابه یک صافی در سر راه خون وریدی(خون سیاهرگی) قرار دارد و در بسیاری از واکنش‌های بدن مانند تولید پروتئین، انعقاد خون، سوخت‌وساز کلسترول، گلوکز (قندها) و آهن نقش مهمی دارد. انواع مختلفی از بیماری‌های کبد وجود دارد. کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبد نمونه‌هایی از بیماری‌های کبد هستند.

کد خبر : ۶۲۴۸۷
بازدید : ۳۲۶۰
فرادید | با آگاهی از ساختار کارکرد طبیعی کبد می‌توان بیماری‌های کبد و تظاهر بالینی آن‌ها را درک کرد. توجه به آناتومی کبد، مجاری صفراوی و هپاتوسیت‌ها برای فهم تظاهرات بالینی بیماری‌های کبدی لازم است. خون‌رسانی دوگانه به کبد که منحصر به کبد است وشامل سیستم وریدی پورت می‌شود کبد را به مشابه یک صافی در سر راه خون وریدی (خون سیاهرگی) بافت‌های شکمی در اورده‌است. این کار باعث می‌شود که کبد به‌طور ثانویه به تعدادی از بیماری‌های خارج کبدی مبتلا شود و مکان نسبتاً شایعی برای متاستاز تومر‌های توپر باشد.
کبد در بسیاری از واکنش‌های بدن مانند تولید پروتئین، انعقاد خون، سوخت‌وساز کلسترول، گلوکز (قندها) و آهن نقش مهمی دارد. انواع مختلفی از بیماری‌های کبد وجود دارد. کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبد نمونه‌هایی از بیماری‌های کبد هستند.
فیزیولوژی کبد و عملکرد آن
کبد یک عضو حیاتی و بزرگ‌ترین اندام جامد بدن است. علاوه‌ بر این، کبد یک غده نیز محسوب می‌شود، زیرا در تولید و ترشح صفرا نقش دارد. کبد در سمت راست بالای شکم واقع شده است. کبد عملکرد‌های متعددی را برای بدن انجام می‌دهد، از جمله: متابولیسم و ​​سم زدایی مواد که در غیر این صورت برای بدن مضر هستند، تبدیل مواد مغذی حاصل از غذا به اجزای تشکیل دهنده ضروری خون، تنظیم لخته شدن خون، تولید پروتئین‌ها و آنزیم ها، حفظ تعادل هورمون و ذخیره برخی از ویتامین ها.
کبد همچنین باعث ایجاد عواملی می‌شود که به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند تا عفونت را از بین ببرد، باکتری‌ها را از خون جدا کرده و در تولید صفرا برای هضم غذا مشارکت می‌کند. کبد تنها عضو بدن است که به راحتی می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را جایگزین کند، اما اگر سلول‌های کافی از بین رفته باشند، ممکن است کبد قادر به پاسخگویی به نیاز بدن باشد.
بیماری های کبد
بیماری کبدی هر گونه بیماری‌ای است که موجب التهاب و یا آسیب کبدی می‌شود و ممکن است بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. بیماری کبد می‌تواند به ارث برده شود (ژنتیکی) یا ناشی از عوامل مختلفی است که به کبد آسیب می‌رساند، مانند ویروس‌ها و مصرف الکل. چاقی نیز با آسیب کبدی همراه است.
با گذشت زمان، آسیب به کبد منجر به زخم (سیروز) می‌شود که می‌تواند منجر به وضعیت تهدید کننده زندگی به نام نارسایی کبدی، شود. از دیگر بیماری های شایع کبد می‌توان به کبد چرب و هپاتیت اشاره کرد.
علل زیادی برای اختلال در کبد و عملکرد آن وجود دارد. علل ممکن است شامل عفونت، آسیب، قرار گرفتن در معرض مواد مخدر یا ترکیبات سمی، پاسخ خود ایمنی بدن یا نقص ژنتیکی باشد که منجر به رسوب و ایجاد مواد مضر مثل آهن و مس می شود. اثرات این آسیب ها به کبد ممکن است شامل التهاب، زخم، انسداد، اختلالات لخته شدن خون و نارسایی کبدی باشد.
علائم بیماری های کبد
بیماری های کبد، معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایش دوره ای خون ، اختلال در آنزیم های آن مشخص می شود و یا این که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می شود.
اما اگر به بدن خود توجه کنید احتمالاً متوجه علائم و نشانه‌هایی خواهید شد که ممکن است گواه رخ دادن مشکلات کبدی در بدن شما باشد. بعضی از این علائم با سایر بیماری‌ها مرتبط هستند و به همین دلیل اغلب به دنبال علتهای دیگری برای رفع آنها هستیم. برای اینکه با نشانه‌های مشکلات کبدی آشنا شوید با ما همراه باشید.

زردی چشم ممکن است نشانه بیماری کبد باشد
دکتر KV Narayanan Menon مدیر پزشکی پیوند کبد در کلینیک Cleveland گفت: "چشم‌های زرد به خودی خود نشانه‌ای است که کبد به خوبی کار نمی‌کند، یکی ازبارز‌ترین نشانه‌های بیماری کبدی" یک ماده زرد رنگ که بیلی روبین ( Bilirubin ) نامیده می‌شود و همیشه بوسیله کبد تجزیه می‌شود و سپس از بدن خارج می‌شود، اما هنگامی که در کبد مشکلی ایجاد شود این مسئله می‌تواند باعث ایجاد بیلی روبین شود و منجر به زرد شدن سفیدی چشم‌ها شود.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی

شکم شما پر شده از مایعات
در صورتی که شکم شما باد کرده است و این ورم متوقف نمی‌شود، احتمالا چیزی فراتر از نفخ شکم است. دکتر Menon می‌گوید: "افزایش فشار داخل عروق خونی در اطراف کبد می‌تواند سبب ایجاد مایع در شکم و یا به اصطلاح آب آوردن شکم شود" بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا او به شما بگوید که این ورم ناشی از گاز، غذا یا مایعات است یا مشکل جای دیگری است.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی
شما هپاتیت A، B. یا C. دارید
زمانی که ویروس‌ها یا انگل‌ها کبد را آلوده می‌کنند، این مسئله موجب التهاب می‌شود و عملکرد کبد را کاهش می‌دهد. از رایج‌ترین انواع عفونت کبدی می‌توان به ویروس‌های هپاتیت که نوع A. اشاره کرد که بوسیله تماس با یک فرد آلوده یا مصرف مواد و نوشیدنی خطرناک گسترش می‌یابد. در حالی که هپاتیت B و C. معمولا از طریق خون، رابطه جنسی یا تماس با دیگر مایعات به بدن منتقل می‌شوند. دکتر Menon گفت: "در صورتی که شما دچار هپاتیت C هستید، درمان‌های بسیار خوبی وجود دارند، بنا براین این افراد در ابتدا باید حتما آزمایش خون بدهند" با پزشک خود در مورد چگونگی اقداماتی که به منظور حفظ سلامت کبد انجام می‌شود، مشورت کنید.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی
شما بی وقفه خارش دارید، چون دچار مشکلات کبدی هستید
باور کنید یا نه، اختلالات در کبد بیمار می‌تواند باعث خارش در سراسر بدن شود. دکتر Menon می‌گوید: "ما مطمئن نیستیم، اما تصور می‌کنیم که این مشکل مربوط به نمک صفرا است." صفرا ماده گوارشی است که توسط کبد ساخته می‌شود، اما در افراد مبتلا به سیروز اولیه صفراوی (بیماری خود ایمنی کبدی که موجب آسیب مجاری صفراوی می‌شود) می‌تواند در بدن انباشته شود و باعث بروز نشانه‌های قابل توجهی مانند خارش شود. در صورتی که از علت خارش دائمی بدن خود بی اطلاع هستید به داشتن بیماری کبد شک کنید و مسئله را به طور جدی پیگیری نمایید.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی

خستگی پایدار ناشی از مشکلات کبدی
خستگی همیشگی و پایدار معمولا نشانه آن است که چیزی در بدن شما درست نیست و مشکلی وجود دارد. مشکلات کبدی هم ممکن است سبب بروز خستگی زیاد و همیشگی شوند.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی

مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل
مصرف بیش از حد الکل به صورت مداوم می‌تواند در طول زمان مشکلات کبدی متعددی برای فرد ایجاد کند و در نهایت منجر به بیماری کبد شود. کبد به بدن کمک می‌کند تا از شر مواد شیمیایی و سمی رهایی یابد، بنابراین نوشیدن الکل و دفع مرتب آن توسط کبد به معنای اضافه کاری و فشار بر کبد است. پس در صورتی که کبد خود را دوست دارید همین حالا به فکر کنار گذاشتن الکل برای همیشه باشید.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی

دچار اضافه وزن هستید
اضافه وزن بیش از آنکه بر ظاهر شما اثر بگذارد، بلکه بیشتر آینه تمام نمای بدن شما است. بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری در حال گسترش است بیشتر در میان افرادی که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود به سر می‌برند ظاهر می‌شود، این به معناست که چربی در اطراف کبد تجمع پیدا کرده است. برخی مواقع، این مساله منجر به سیروز کبدی می‌شود که سبب جراحت روی کبد می‌شود. خبر خوب این است که می‌توانید عواملی که منجر به گسترش بیماری کبد می‌شوند نظیر، چاقی ، کلسترول بالا و دیابت را کنترل نمایید.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی

سابقه خانوادگی بیماری کبدی
دکتر Menon می‌گوید: "این بیماری کبدی می‌تواند تا حدودی علل وراثتی داشته باشد، بنابراین در صورتی که فکر می‌کنید اعضای خانواده شما بر اثر بیماری کبدی یا سرطان کبد فوت کرده اند به پزشک خود بگویید تا توجه بیشتری در احتمال ابتلا به این بیماری داشته باشد و اقدامات آزمایشی و درمانی ویژه را برای شما در نظر بگیرد.
۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی


گیج یا فراموشکار هستید
چنانچه فراموشکاری به میزان کم، چیز خوبی است و باعث از یاد بردن بعضی از خاطرات بد در زندگی انسان می‌شود، اما اگر ناگهان شما متوجه شدید که جای هر چیزی را فراموش می‌کنید یا به سادگی گیج می‌شوید، آن را به بیماری آلزایمر و زوال عقلی ارتباط ندهید، بلکه علت آن یک نوسان بی ضرر در مغز است. آنسفالوپاتی کبدی یک بیماری است که می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که کبد قادر به دفع سموم از بدن نیست و معمولا در بیماران با بیماری کبدی مزمن، سیروز کبدی یا هپاتیت رخ می‌دهد. در صورتی که متوجه این علائم شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

۹ نشانه شناسایی مشکلات کبدی
منبع: rd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید