"آن‌ها زندگی ام را از من دزدیدند"

"آن‌ها زندگی ام را از من دزدیدند"

در حدود ۱۶ هزار و پانصد نفر، که بیشترشان زنانی با ناتوانی جسمی بودند، ما بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۹۶ در نتیجه‌ی اجرای یک قانون ژاپنی که هدفش متوقف ساختن تولد کودکانی موسوم به «پست یا بی کیفیت» بود، عقیم شدند.

کد خبر : ۶۸۸۸۴
بازدید : ۱۲۲۱۱
فرادید | هزاران قربانی پروژه‌ی عقیم سازی اجباری در ژاپن، پس از سال‌ها درد و رنجی که قانون اکنون- منسوخ شده‌ی اصلاح نژاد انسان به آن‌ها روا داشته است، مشمول دریافت غرامت شناخته شدند.

به گزارش فرادید؛ در حدود ۱۶ هزار و پانصد نفر، که بیشترشان زنانی با ناتوانی جسمی بودند، ما بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۹۶ در نتیجه‌ی اجرای یک قانون ژاپنی که هدفش متوقف ساختن تولد کودکانی موسوم به «پست یا بی کیفیت» بود، عقیم شدند.

بر اساس لایحه‌ای که حزب حاکم و نمایندگان مخالف تهیه کرده اند و ماه آینده برای تصویب به پارلمان ژاپن فرستاده خواهد شد، از قربانیانی که در قید حیات هستند «عمیقا عذرخواهی» خواهد شد و در کل مبلغی در حدود ۳.۲ میلیون ین معادل ۲۸ هزار و ۷۰۰ دلار آمریکا، بابت غرامت به کل آن‌ها پرداخت خواهد شد.
قربانیان عقیم سازی اجباری در ژاپن غرامت بیشتری می خواهند
با اینکه این اقدام بعد از سال‌ها انفعال، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود، اما قربانیان و وکلایشان‌ای بسته‌ی تسکین بخش را ناکافی توصیف کردند.


یکی از وکلای قربانیان، کوجی نیاستو، گفت: «حق این افراد برای فرزندآوری و بزرگ کردن بچه تضییع شده است، بنابر این پرداخت ۳.۲ میلیون ین به صورت یکجا به کل این افراد هیچ کمکی به کم کردن آلام آن‌ها نمی‌کند.»

وزیر بهداشت ژاپن، هایدشیا اتسوجی، گفت: «آن‌ها دارند پیر می‌شوند، بنابراین ما بیش از هر چیز به دنبال بهبود شرایط زیست آن‌ها بودیم. اگر صبر می‌کردیم تا یک راه حل به غایت علی پیدا شود، دیگر نمی‌توانستیم به این افراد کمک کنیم.»

درخواست برای اقدام سال گذشته و با شکایت قربانیان از دولت ژاپن آغاز شد. آن‌ها خواستار دریافت غرامت برای عمل‌های جراحی‌ای بودند که تحت قانوان «اصلاح نژاد انسان» در ژاپن روی آن‌ها انجام شد.

مابین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۶ در حدود ۲۵ هزار نفر در نتیجه‌ی این قانون عقیم شدند که ۱۶۵۰۰ نفر از آن‌ها رضایت نداشتند.
جوان‌ترین قربانیان ۹ یا ۱۰ سال سن داشتند. در حدود ۷۰ درصد از آن‌ها زن و دختر بودند.

یکی از قربانیان این قانون، زنی به نام یومی ساتو (اسم مستعار) بود که در سال ۱۹۷۲ در سن ۱۵ سالگی عقیم شد.

خواهر ناتنی او به روزنامه گاردین گفته بود: «ساتو قرار بود که در سن ۲۰ سالگی ازدواج کند، اما به او گفتند که نباید بچه دار شود و فردی که قرار بود ساتو با او ازدواج کند، خواستگاری اش را پس گرفت.»

اسناد نشان می‌دهد که ساتو به دلیل آنچه «کم هوشی ارثی» تشخیص داده شد، عقیم شده است، خانواده‌ی او مانند خانواده‌های دیگر به این تشخیص واکنش نشان دادند.

لوله‌های فالوپ، دختری ۱۶ ساله به نام ایزوکا در سال ۱۹۶۳ به دلیل تشخیص ناتوانی ذهنی مسدود شد. عمل وی برای بازگرداندن توان باروری اش بی فایده بود.

ایزوکا می‌گوید: «آن‌ها زندگی ام را از من دزدیدند.»

قربانیان که هنوز یک پایشان در دادگاه است، غرامت بیشتری طلب کرده اند.

منبع: The Guardian
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید