عقبگرد قیمت دلار و سکه از مرز‌های روانی

عقبگرد قیمت دلار و سکه از مرز‌های روانی

افزایش نگرانی از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی و رشد خرید فلز زرد توسط بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف وضعیت مناسبی برای طلا ایجاد کرده است.

کد خبر : ۶۹۱۰۰
بازدید : ۱۰۶۳۷
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
بورس در آستانه قله تاریخی
بورس تهران توانست آخرین روز هفته را نیز در محدوده مثبت سپری کرده و هفته‌ای تماما صعودی را تجربه کند. دیروز در آخرین جلسه معاملاتی هفته شاخص کل بورس حدود ۹/ ۱ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد قرار گرفت.
تداوم جو مثبت بین معامله‌گران و تقاضای فراگیر در بازار، دماسنج بورس را در آستانه قله تاریخی قرار داد و به سبزپوشی ۳۸ صنعت از صنایع ۳۹ گانه بورس انجامید.
ارزش معاملات خرد بورس با ثبت رقم یک میلیارد و ۷۷ میلیون تومان به اوج خود از ۲۵ مهر رسید. فاصله ۴۰ درصدی دلار نیمایی با نرخ ارز بازار آزاد نیز منجر به رونق گرفتن معاملات عرضه‌های بورس کالا خصوصا در گروه فلزات شد و همین امر رشد سهام وابسته را شدت بخشید، به‌طوری که سه غول «فولاد»، «فملی» و «فخوز» حدود ۱۱۲۰ واحد از شاخص کل حمایت کردند.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
بازار ارز
بازگشت دلار به کانال ۱۳ هزار
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه نسبت به روز ماقبل ۵۰۰ تومان افت قیمت داشت و به بهای ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رفت. در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه دلار از اوج روزانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی فاصله گرفت و به اصلاح قیمت پرداخت.
برخی معامله‌گران معتقد بودند که نرخ ارز با استراحتی موقت خود را برای ادامه روند افزایشی آماده خواهد کرد. با این حال اتفاقات چهارشنبه عکس این قضیه را اثبات کرد و نرخ ارز ۵/ ۳ درصد کاهش یافت. همین افت قیمت در ساعات پایانی سه‌شنبه منجر به شناسایی سود و امید به خرید در قیمت‌های پایین‌تر توسط معامله‌گران شد و سمت عرضه را تقویت کرد.
افزایش ساعت کاری صرافی‌های بانک مرکزی تا ساعت ۱۸ و تلاش برای جایگزینی درهم امارات با دینار عراق در ساختار مالی کشور نیز به عقبگرد شاخص ارزی کشور کمک کرد.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
بازار سکه
رفت و برگشت سکه حول مرز روانی
سکه طرح جدید طی معاملات دیروز ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت یافت و راس ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رفت. در دوگانگی اونس طلا و دلار، شاخص ارزی کشور دست بالا را داشت و سکه را با خود همراه کرد. بروز جبهه جدید ریسک‌ها در بازار جهانی، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را مکدر و باعث رشد اونس طلا شد.
اما با توجه به همگرایی شدید نرخ ارز و سکه و با بازگشت دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی، سکه نیز نتوانست در مرز ۵ میلیون تومانی مقاومت کند و با کاهش ۳ درصدی قیمت بیشترین افت روزانه را در ۳۹ روز اخیر تجربه کرد. شناسایی سود حاصل از اوج‌گیری اخیر نرخ ارز توسط برخی معامله‌گران فروش دلار را شدت بخشید، افزایش ساعت کاری صرافی‌های بازارساز هم با کنترل بیشتر بر بازار به افت دلار کمک کرد.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
بازار طلای جهانی
طلا بر قله دو هفته‌ای
هر اونس طلا راس ساعت ۱۶ چهارشنبه ضمن ثبت رشد روزانه ۲/ ۰ درصدی به بهای ۱۳۰۴ دلار معامله شد. افزایش نگرانی از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی و رشد خرید فلز زرد توسط بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف وضعیت مناسبی برای طلا ایجاد کرده است.
دیروز صندوق بین‌المللی پول گزارش خود از وضعیت عمومی بازار جهانی را ارائه داد و پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را اصلاح کرد. بر اساس این گزارش چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی از ۵/ ۳ درصد به ۳/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ تقلیل یافت. تهدید شیفت جنگ تجاری از چین به اروپا توسط دونالد ترامپ تاثیر بسزایی در این پیش‌بینی داشته است. از طرف دیگر خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی افزایش یافته است.
روسیه و چین که به دنبال کاهش نفوذ دلار در اقتصاد خود هستند در ماه مارس برای چهارمین ماه متوالی سطح ذخایر طلای خود را ارتقا دادند.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
بازار اوراق مسکن
چراغ قرمز در بازار «تسه‌ها»
اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه ۹۶۱۰» طی معاملات روز گذشته و در چهارمین افت متوالی ۶/ ۱ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۴۸ هزار و ۸۶۷ واحد به فروش رفت. اوضاع سایر سررسید‌های وام نیز مطلوب نبود و اکثریت آن‌ها (به غیر از ۶ مورد) به کاهش قیمت پرداختند و میانگین قیمتی آن‌ها برای نخستین بار به زیر مرز روانی مهم ۵۰ هزار تومان سقوط کرد.
بررسی بازار معاملات مسکن در روز‌های کاری سال جدید بیانگر این موضوع است که کف قیمت‌های پیشنهادی برای واحد‌های مسکونی هرچه بیشتر از سقف قدرت خرید متقاضیان فاصله گرفته و حجم معاملات مسکن بسیار محدود شده است. پیش از این و با اوج‌گیری قیمت آپارتمان از قدرت خرید سررسید‌های وام کاسته شده بود، با این حال محدود شدن تعداد خانه‌های به فروش رفته می‌تواند رکود بازار «تسه‌ها» را بیش از پیش تعمیق دهد.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
بازار نفت
ترمز رشد نفت کشیده شد
هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت ۴ بعد از ظهر روز چهارشنبه به قیمت ۴/ ۶۴ دلار به فروش رفت که نشان دهنده افت ناچیز روزانه ۱/ ۰ درصدی است. عوامل افزایش بهای طلای سیاه که عمدتا ناشی از انقباض شیر عرضه نفت محسوب می‌شوند به قوت خود باقی هستند، با این حال تیره شدن چشم‌انداز تقاضای جهانی سد راه اوج‌گیری نفت شد.
چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول از ۵/ ۳ درصد به ۳/ ۳ درصد تنزل یافته است و این موضوع نشان‌دهنده کاهش سطح تقاضای نفت در آینده است. از سمت دیگر موسسه نفت آمریکا «API» اعلام کرد سطح ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی و این بار به میزان ۴ میلیون بشکه افزایش یافته است. این خبر با بیان ضعف تقاضای کشور‌های خریدار مانع از رشد بیشتر بهای طلای سیاه شد.
عقبگرد دلار و سکه از مرز‌های روانی
منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید