پرسش و پاسخ قاضی با متهم

جلسه بیستم رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده نفتی با پرسش و پاسخ قاضی صلواتی و م.ش و همچنین آغاز دفاعیات وکیل این متهم همراه بود.

کد خبر : ۷۰۵۲
بازدید : ۱۵۷۲
جلسه بیستم رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده نفتی در تاریخ 17 آذر، با پرسش و پاسخ قاضی صلواتی و م.ش و همچنین آغاز دفاعیات وکیل این متهم همراه بود.

به گزارش ایرنا، در جلسه بیستم رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی، م.ش و ح.ف.ه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی امروز سه شنبه با حضور هر سه متهم به صورت علنی برگزار شد.

قاضی صلواتی با احضار متهم ردیف دوم در جایگاه خواست چند سوال از او بپرسد که م.ش قبل از ایراد سوالات رییس دادگاه گفت: در خصوص بحث اونور ایر که روز گذشته مطرح کردم باید بگویم زمانی که خودمان در این شرکت بودیم سهام این شرکت به قیمت خوبی یعنی 255 میلیون دلار فروش می رفت که می توانیم از ترکیه بابت اقدامی که سهامدار 51 درصدی این شرکت انجام داد شکایت کنیم.

قاضی صلواتی از متهم پرسید که آیا قبل از معاملات نفتی با بابک زنجانی آشنا شده است و زمان آشنایی اش از کجا بود که متهم پاسخ داد: در سال 88-89 از طریق دکتر ف.ح.ه برای خرید هواپیما به بابک زنجانی معرفی شده بودم و از قبل نیز برای ماهان چن هواپیما خریده بودم.

قاضی مجددا از او پرسید: آیا با زنجانی قرارداد نوشته اید و اگر نوشته اید در چه زمینه ای بوده توضیح دهید

م.ش پاسخ داد: قرارداد نه اما یک تفاهم نامه کارگزاری نوشتیم.

قاضی پرسید: آیا این تفاهم نامه برای خرید هواپیما، کشتی، هتلی در انگلیس و فروش نفت بود و متهم گفت که اصلا نفتی نخریدیم و خرید هتل در انگلیس انجام نشد این تفاهم نامه برای خرید هواپیما و کشتی انجام شد.

متهم اضافه کرد: یک دلار برای هر فروش هر بشکه نفت دریافت می کردم و 5 درصد سهام اونور ایر نیز به من تحویل داده شد.
قاضی صلواتی در ادامه از متهم سوال کرد که آیا قبل از الف.و.د که با بابک زنجانی آشنا بود شما این آقا که همان مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت است را می شناختید که متهم گفت: آری خیلی وقت قبل از آن با این آقا آشنا بودم.

نشست لوزان به بحث انتقال پول اچ کی اختصاص داشت نه نفت
قاضی پرسید: شما بابک زنجانی را به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت معرفی کردید که متهم پاسخ داد: نه او خود بابک زنجانی را می شناخت؛ در جلسه ای که در لوزان برگزار شد نیز هیچ بحث فروش نفت مطرح نبود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در پاسخ به این سال که بابک زنجانی را به چه عنوان به مدیر صندوق معرفی کردید گفت: آقای ک.د درخواستی داشت که پول اچ کی به صندوق بازنشستگی واریز شود و قاضی ادامه داد که سوال من این نبود، شما بابک زنجانی را اینطور به مدیرعامل صندوق بازنشستگی معرفی کردید که او یک بانکدار حرفه ای و شخصی است که پول نفت را نقدا می پردازد که متهم نفتی نیز این موضوع را شدیدا تکذیب کرد و اضافه کرد: جلسه راجع به 300 میلیون دلاری بود که خواستند از اچ کی به صندوق بازنشستگی ارسال شود.

قاضی ادامه داد: چا جواب سوال من را نمی دهید شما بابک زنجانی را اینگونه به صندوق بازنشستگی معرفی کردید و این موضوع در پرونده موجود است؛ م.ش نیز پاسخ داد که عین واقعیت را می گویم و حاضرم من را با آقای الف.و.د و ک.و روبه رو کنند چون با روبه رو کردن نمایندگان دادستان مشخص می شود چه کسی راست چه کسی دروغ می گوید.

قاضی با تکرار چند باره این سوال که ورود بابک زنجانی به نفت از طریق شما بود، از متهم خواست در این باره توضیح دهد و م.ش نی گفت: این نظر شماست؛ در آن زمان همه می خواستند نفت را بفروشند و حتی زنجانی بعد از جلسه لوزان گفته بود که نفت نمی خواهد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده نفتی تاکید کرد تمجید های شما از بابک زنجانی و اینکه بانک ملت شریک وی است، باعث می شود مسئولان اچ کی تحریک شوند و با او همکاری کنند که متهم گفت: اگر قرار بود رانتی گرفته شود، خودم می گرفتم و نیازی نبود که بابک زنجانی را معرفی کنم. اگر آقای (و . د) چنین ارتباطی با من داشت خودم خرید را انجام می دادم و به جای دریافت پنج در هزار بابت کارگزاری، کل سود را خودم دریافت می کردم.

قاضی صلواتی ادامه داد: چرا صریح جواب را نمی دهید، شما پای بابک زنجانی را به شرکت نفت باز کردید و متهم گفت: چنین نیست، زنجانی خود با آنها همکاری می کرد؛ قاضی اضافه کرد: زنجانی کاری که انجام می داد در قرارگاه خاتم الانبیا بود نه وزارت نفت و سپس از متهم پرسید چند محموله نفت تحویل گرفته و به کجا فروختید؟

(م . ش) گفت: تحویل بر اساس امضا کردن رسید یا بارنامه است که من هیچ یک را انجام نداده ام و تنها یک کارگزار بودم؛ قاضی از او پرسید آیا یک محموله را شما به خانم یو در چین فروختید؟ و متهم پاسخ داد: نه، آقای زنجانی خود مستقیم به خانم یو محموله را فروخت.

در این هنگام نماینده دادستان از قاضی صلواتی را خواست تا بابک زنجانی در این رابطه توضیح دهد.

بابک زنجانی گفت: باری که شرکت اچ کی ارسال کرد فرستنده شرکت اچ کی و گیرنده شرکت نیکو بود که قرار بود به چین، مالزی و دوبی ارسال شود؛ متهم ردیف اول نفتی اضافه کرد: شرکت اچ کی دستور داد تا یک محموله را به العقیلی تحویل دهیم و 40 میلیون یورو نیز بابت آن نقدا دریافت کرد و بقیه را طلبکار شد.

وی افزود: بار چین را من به خانم یو فروختم و به آقای (م . ش) ربطی ندارد؛ خانم یو مدارک بار را می خواست که شرکت نیکو تحویل نداده بود که بعد از رفتن من به زندان این خانم محموله را برگرداند.

نماینده دادستان از بابک زنجانی خواست تا در خصوص محموله ای که به امارات ارسال شد توضیح دهد و این متهم گفت: پنج ماه گذشته بود و بار در امارات ترخیص نمی شد، شخصی به نام هلمیر به دفترم آمد و گفت که در جایی دیگر انبار دارند و من نیز به دکتر (م . ش) زنگ زدم و از او خواستم تا موضوع را بررسی کند و سپس محموله ها را به انبار فال بردیم.

وی اضافه کرد: از (م . ش) خواستم تا جلسه ای با شرکت فال برگزار کند که این جلسه در شارجه برگزار شد و در آن جلسه مسئولان ارتشی و رییس پلیس حضور داشتند که به (م . ش) گفتم ما که نمی توانیم به این ها بار بفروشند، این ها افرادی قدرتمند هستند اما آن ها را طوری درگیر موضوع کن که (م . ش) به آن ها گفت ما محموله را به شما پیش فروش می کنیم و شما در قبال آن نیز به ما چیزی بدهید و آن ها نیز در قبال پیش خرید چند ضمانت نامه و چک مدت دار به مبلغ 255 میلیون دلار تحویل دادند تا خرج کنیم.

بابک زنجانی با تاکید بر اینکه هیچ باری به شرکت فال نفروختیم گفت: بین فال و (م . ش) سپس دعوا شد و آن ها نیز گفتند که در نفت آب ریختید و قرار شد این شرکت کل محموله را برگرداند.
نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: شما در اردیبهشت 93 در بازپرسی گفتید که هیچگاه فال را نمی شناختید و این (م . ش) بود که به شما گفت فال انبار دارد و بار تحویل می گیرد و قاضی نیز از زنجانی پرسید: آیا از طریق (م . ش) با فال آشنا شدید و زنجانی پاسخ داد: نه، من (م . ش) را فرستادم تا تحقیق کند ادعای فال درست است یا نه.

وکیل شرکت نفت: قراردادهای فروش نفت بدون امضا است
در این حین، وکیل مدافع شرکت نفت در پاسخ به اظهارات بابک زنجانی، گفت: تمامی قراردادهای فروش نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی با آقای زنجانی موجود و این در حالی است که او حتی نمی دانست میعانات گازی چیست.

غلامرضا مهدوی تصریح کرد: متاسفانه آقایان در مقابل خورشید ایستاده اند و خورشید را انکار می کنند به گونه ای که هیچ محموله ای به آنها تحویل داده نشده و شرکت نفت خودش فال را پیدا کرده است.

وکیل شرکت نفت با نشان دادن مدارک در دستش، ادامه داد: این مدارک تمامی قراردادهای فروش نفت به شرکت ایزو است و در قراردادها این شرکت به عنوان خریدار و شرکت اچ کی به عنوان فروشنده قید شده است.

به گفته وی، در تمامی قراردادهای نفتی قیمت ها آنی است و شرکت نفت چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن یک سیستم فروش نفت بدون تغییر داشت و تنها در زمان تحریم شرایط خریداران را ساده گرفت؛ بدین صورت که قبل از تحریم خریدار باید دارای پالایشگاه می بود و بعد از تحریم این شرط حذف شد.

مهدوی اضافه کرد: قبل از تحریم، قراردادها از طریق تلکس انجام می شد و امروز از طریق ایمیل بین طرفین انجام می شود که در خصوص زنجانی نیز این توافقنامه وجود دارد و آقای زنجانی شرکت ایزو را به همین منظور تاسیس کرد.

وکیل شرکت نفت با تاکید براینکه در قراردادهای نفتی که به صورت ایمیلی یا تلکسی جابجا می شود خریدار یا فروشنده روی قرارداد را امضا نمی کنند، تصریح کرد: امروز آقایان دنبال امضا هستند.

وکیل شرکت نفت به جلسه وزیر وقت نفت، مسئول وقت شرکت اچ کی، شرکت نفت، نماینده وزارت اطلاعات و زنجانی در تاریخ 29 آذر سال 91 اشاره کرد و گفت: در صورتجلسه آن جلسه آمده است که نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی به شرکت ایزو فروخته شده است و زنجانی متعهد می شود 520 میلیون یورو به حساب های شرکت نفت، نیکو و بانک مرکزی واریز کند.

وقتی وکیل شرکت نفت از انکار خورشید توسط بابک زنجانی، سخن می گفت، این متهم پاسخ داد که اینجا ایستادی حرف خود را بزن و قاضی از متهم خواست تا سکوت کند.

استقرار حسابدار در فال برای نظارت
بعد از اظهارات وکیل شرکت نفت قاضی صلواتی از متهم ردیف دوم پرونده پرسید، آیا شما در شرکت فال یک حسابدار مستقر کردید؟ و این متهم پاسخ داد: آری، حسابدار مستقر کردم تا بر امور فال نظارت کند.

قاضی صلواتی: چقدر از فال پول گرفتید؟

«م.ش»: 501 میلیون دلار.

قاضی صلواتی: آیا این مبالغ از پول نفت بود و آیا صرف خرید کشتی، سهام اونور ایر ترکیه، هواپیما کردی؟ در ایمیلی به زنجانی اعلام کردی این مبلغ را از فال دریافت کردی.
متهم : این اشتباه است؛ من یک کارگزار هستم و براساس دستورالعمل کارفرما عمل می کنم .

برای شکایت از فال انگیزه شخصی دارم
«م.ش» با بیان اینکه قبل از پیگیری طرح شکایت از شرکت فال بازداشت شدم، گفت: من خودم برای این طرح دعوا انگیزه شخصی دارم و از سه سهامدار این شرکت به نام «الساری» شاکی هستم.

این متهم ورشکستگی شرکت فال را یک موضوع انحرافی عنوان کردو ادامه داد: چون این شرکت مبلغ یک میلیارد و220 میلیون دلار از دولت شارجه طلبکار بود و نقدینگی نداشت، تحت حمایت دولت قرار گرفت تا موضوع انحرافی ورشکستگی مطرح شود برای همین گفتیم با فال قرارداد نمی بندیم و با هورایزن انرژی قرارداد بستیم.

طرح چهار دعوای کیفری علیه سه سهامدار فال
«م.ش» با بیان اینکه بعد از تحقیقات، چهار ادعای کیفری جعل، 3درصد قرار داد، کلاهبرداری و فروش مال غیر علیه سه سهامدار این شرکت یعنی «الساری» ها مطرح کرده است، ادامه داد: نظام یعنی اینگونه است که به حرف من «ش» که معلوم نیست چه کاره بود به یک نفر 2 میلیارد دلار اعتبار پرداخت می کند.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در نوزدهمین جلسه محاکمه متهمان این پرونده توضیحاتی در خصوص نقش و جایگاه قدرت تنجل تبعه ترک در شرکت انور ایر ارائه کرد.

کشتی هایی که بدون نام خریدار شدند
در ادامه بیستمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی، قاضی صلواتی خطاب به متهم متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: شما 18 میلیون دلار از محل 501 میلیون دلار پول دریافتی از شرکت فال، را صرف خرید2 فروند کشتی برای زنجانی کرده و آن را به شرکتی در آلمان اجاره دادید؛ «م.ش» در پاسخ به اظهارات قاضی صلواتی گفت مستندات و مدارک مربوط به خرید این دو کشتی را تحویل بابک زنجانی داده است.

زنجانی نیز در این خصوص چنین گفت: این 2 فروند کشتی ربطی به موضوع نفت ندارد و مربوط به سال های 88 و 89 است. قیمت این دو فروند کشتی 50 میلیون دلار بود که 25 میلیون دلار را نقد و 25 میلیون دلار دیگر را قرار شد اقساط پرداخت کنیم و آن را اجاره دهیم.

زنجانی ادامه داد: از «ش» پرسیدم کشتی ها اجاره چه کسی است که 2 تا 3 سری مدارک آورد و من نیز آنها را امضا کردم که مالک آنها من هستم.

توضیحات اونور ایر دادگاه را قانع نکرد/ داستان شریک خاموش در اونور ایر
قاضی صلواتی در ادامه دادگاه خطاب به متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: توضیحات روز گذشته شما درباره اونور ایر دادگاه را قانع نکرد؛ 5 درصد از سهام این شرکت را به عنوان حق الزحمه دریافت کردید و 44 درصد نیز جداگانه به نام شما شده بود چون تابعیت انگلیسی داشتید. 51 درصد باقیمانده نیز به اسم یک تبعه ترک به نام قدرت تونجل به شریط امانت واگذار شد که بعدها در پشت پرده این تبعه ترک به شما وکالت می دهد و در نتیجه صددرصد شرکت اونور ایر به نام شما بوده است.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی با انکار این قضیه، گفت: طی قراردادی آقای قدرت تونجل امور مدیریتی و عملیاتی شرکت به من واگذار شد و این فرد حق دخالت نداشت اما من حق دخالت در سهام 51 درصدی او را نداشتم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: چطور ممکن است سهام به اسم تونجل باشد و شما تصمیم بگیرید؟ که متهم پاسخ داد: چون قرار شده بود قدرت تونجل شریک خاموش باشد.

قاضی صلواتی ادامه داد، این که همان حرف من است و قدرت تونجل پشت پرده سهام ها را به شما واگذار کرده بود و متهم پاسخ داد: چنین چیزی نیست بلکه قراردادی امضا کردیم که بر اساس آن مقرر شد در امور عملیاتی و مدیریتی شرکت دخالت نکند ولی در امور سهامداری دخالت داشت و در تمامی جلسات نیز نماینده وی شرکت می کرد.

این متهم همچنین درباره موضوع خرید 2 فروند کشتی گفت: این کشتی ها با پاسپورت دانمارکی به اسم زنجانی شده بود و برای خرید آن از یک بانک معتبر 22 میلیون یورو وام گرفته بودیم.

وی اضافه کرد: اگر آدم خلافکاری بودم با پای خودم به کشور نمی آمدم که از آقایان از ریاست جمهوری گرفته تا وزارت خارجه، وزارت نفت و وزارت اطلاعات درباره شرکت فال کمک بگیرم.

متهم ردیف دوم پرونده اضافه کرد: جالب این است که در همان زمانی که ما با فال به مشکل برخورده بودیم شرکت نفت به شرکت فال، نفت می فروخت و وقتی به آقای «ب» گفتم چرا به شرکت فال که 700 میلیون دلار پول کشور را خورده و دزد است، نفت می فروشید گفته که در جریان این موضوع قرار نداشتیم.

احضار وکیل متهم ردیف دوم در جایگاه و درخواست تجدید وضوی این وکیل
ساعت 9 و 50 دقیقه است که قاضی صلواتی از وکیل مدافع متهم ردیف دوم خواست تا برای قرائت دفاعیات از موکلش در برابر اتهامات وارده در جایگاه قرار بگیرد و این وکیل نیز همین حین خواستار تجدید وضو شد.

بعد از بیرون رفتن وکیل متهم ردیف دوم از جلسه، رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی با کسب اجازه از دادگاه با استناد به ماده 392 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: هرگاه دادستان برای بار دیگر اجازه صحبت بخواهد به متهم، شاکی و کلا نیز اجازه صحبت داده می شود.

رسول کوهپایه زاده ادامه داد: بعد از پایان دفاعیات موکلم و خودم، نماینده دادستان در دو جلسه به صورت مبسوط ایراد سخن کرد که طبق قوانین حق پاسخگویی برای متهم محفوظ است.

وکیل شرکت نفت طرف موکلم نیست و صلاحیت اظهار نظر ندارد
کوهپایه زاده با بیان اینکه اظهارات وکیل شرکت نفت ایراد دارد، گفت: شرکت اچ کی طرف قرارداد موکلم است نه شرکت نفت؛ پس اگر اظهارات یا مطالبی است وکیل شرکت اچ کی باید بیان کند نه شرکت نفت.

وی اضافه کرد: شرکت نفت و شرکت اچ کی دو شرکت مختلف با ذی نفعی واحد هستند پس نمی توانند طبق قانون بیش از سه وکیل داشته باشند در حالی که چهار وکیل از این دو شرکت در دادگاه حضور دارند و این از نظر ما مخدوش است.

وکیل مدافع بابک زنجانی خاطرنشان کرد: بنده خودم در شرکت نفت حضور داشتم و از قراردادهای نفتی آگاه هستم؛ اینکه می گویند قرارداد نفتی ملزم به امضا نیست، صحت ندارد و یک خرق عادت است که هیچ اعتبار حقوقی ندارد.

وی افزود: اگر طرفین امضایی در سند درج نکنند ، آن اراده محقق نشده است و در هیچ یک از 11 قرارداد، امضای موکلم وجود ندارد.

حواشی دادگاه امروز
بیستمین جلسه دادگاه بابک زنجانی و دو متهم دیگر نفتی با حواشی متعدد روبرو بود که از جمله آنها می توان به دعوای ایما و اشاره ای و از طریق زبان بدنی وکیل شرکت نفت و وکیل متهم ردیف دوم که یکی در قسمت ابتدا و دیگری در قسمت انتهای ردیف وکلا نشسته بود، اشاره کرد.
از طرفی وقتی «م.ش» در حال پاسخگویی به قاضی صلواتی بود نگاه و حرف هایی بین بابک زنجانی و نماینده دادستان رد و بدل شد که قاضی از زنجانی خواست رعایت کند و این متهم نیز در پاسخ گفت: نگاه می کنم به من می گوید چرا اینجوری نگاه می کنی.

آیه های قرآن به عذاب محدود نمی شود
وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده نفتی با قرار گرفتن در جایگاه برای بیان دفاعیات در برابر اتهامات وارده موکل، گفت: از قاری قرآن به خاطر تلاوت زیبای آیات الهی تشکر کردم اما به او گفتم هر چه قرآن تلاوت کردی همه آیه های مربوط به عذاب بود و اینکه اینهمه آیات رحمت که در قرآن وجود دارد را تلاوت نکردی بی انصافی است.

درخواست برای تجدید وضو
قاضی صلواتی پس از طرح چند سئوال از «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده نفتی از وکیل او خواست تا برای قرائت دفاعیات در جایگاه حاضر شود که وکیل گفت: اجازه است، قاضی گفت: نه، در جایگاه حاضر شو و دفاعیات را بیان کن که این وکیل ادامه داد: می خواهم تجدید وضو کنم.
حسین صمدی یزدی، بعد از تنفس که برای دفاع در جایگاه حاضر شده بود، به قاضی گفت: هر وقت اجازه خواستم در این 20 جلسه، اجازه ندادید؛ در حالی که می خواستم به دستشویی بروم نه اینکه حرف بزنم.
وی که در آغاز دفاعیات گویی آسمان ریسمان می بافت، نه تنها به قاضی بلکه دور می زد و به همه حضار نگاه می کرد و حرف می زد؛ طوری که قاضی صلواتی از او خواست تا دفاع کند و این وکیل مدافع نیز گفت: این اصل دفاع است؛ قاضی ادامه داد، درچارچوب دفاع کنید و اینگونه بود که صمدی یزدی دفاعیات خود را برابر اتهامات وارده به موکلش آغاز کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید