ترامپ: نامه‌ای «بسیار گرم» و «بسیار زیبا» از اون دریافت کرده‌ام

ترامپ: نامه‌ای «بسیار گرم» و «بسیار زیبا» از اون دریافت کرده‌ام

مطمئن است دو طرف نهایتا می‌توانند به توافقی دست یابند. ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید برای سفر به ایالت آیووا به خبرنگاران گفت: «ما روابط بسیار خوبی با یکدیگر داریم.»

کد خبر : ۷۰۶۴۰
بازدید : ۵۶۵۵
فکر می‌کنم اتفاقی رخ خواهد داد
یک‌سال پس از اولین دیدار پرزیدنت ترامپ با رهبر کره‌شمالی و با وجود فراز و فرود‌هایی که در این مدت روابط دو کشور را متاثر ساخته، اما چنین به‌نظر می‌رسد که هر دوطرف به پیوند‌های شخصی امید بسته‌اند تا به این وسیله بتوانند از بن‌بست شکل گرفته خارج شوند.
«جاش اسمیث» در گزارش ۱۲ ژوئن برای رویترز نوشت دیدار ترامپ و کیم در سنگاپور و سپس در هانوی ترس از آغاز جنگ میان این دو کشور را کاهش داد هرچند هنوز خلع‌سلاحی رخ نداده است. اما به تازگی تنش‌ها میان دو کشور دوباره روندی صعودی به خود گرفته و کره‌شمالی مبادرت به آزمایش نظامی کرد.

این کشور تهدید کرد که اگر ایالات‌متحده انعطاف‌پذیری لازم را به خرج ندهد «تبعات واقعا ناخواسته‌ای» به دنبال خواهد داشت. با این حال، در بحبوحه بن‌بست مذاکرات اتمی و افزایش تنش‌ها میان دو کشور، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که نامه «زیبایی» را از جانب رهبر کره‌شمالی دریافت کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این نامه را «بسیار گرم» و «بسیار زیبا» توصیف و تاکید کرد: نمی‌توانم نامه را نشان دهم، اما بسیار گرم و محبت‌آمیز نوشته شده است.» او گفت: «مطمئن است دو طرف نهایتا می‌توانند به توافقی دست یابند.» ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید برای سفر به ایالت آیووا به خبرنگاران گفت: «ما روابط بسیار خوبی با یکدیگر داریم.
نشست دیگری ممکن است برگزار شود. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی سر حرف‌های خود ایستاده و این مساله برای من بسیار حائز اهمیت است.» ترامپ بار‌ها کیم‌جونگ‌اون را تحسین، او را مردی بسیار باهوش توصیف و به روابط شخصی‌شان افتخار کرده است.

ترامپ که کوشیده است تا روابط خوب فردی با اون را به یک موفقیت دیپلماتیک تبدیل کند هیچ توضیحی از جزئیات نداد، اما بار دیگر تکرار کرد باور دارد که کره‌شمالی «قابلیت‌های عظیمی» دارد. ترامپ افزود: «فکر می‌کنم اتفاقی رخ خواهد داد و این اتفاق مثبت خواهد بود.» گزارشگر رویترز می‌افزاید رسانه‌های دولتی کره‌شمالی هیچ خبری از این نامه منتشر نکرده‌اند. به نوشته این گزارشگر، خوش‌بینی برخاسته از نشست سنگاپور در ماه فوریه از میان رفت آنگاه که نشست دوم در هانوی، ویتنام، نتوانست به نتایج دلخواه برسد.
از آن زمان، کره‌شمالی مدام از تحریم‌های آمریکا گله کرده و کیم گفته پیش از تصمیم‌گیری در مورد اتخاذ «مسیر جدید» تا پایان سال‌جاری میلادی صبر خواهد کرد. هر دو طرف می‌گویند آماده مذاکره‌اند، اما هر بار یک طرف، دیگری را مقصر می‌داند و از تغییر در سیاست‌های او سخن می‌گوید.

ایالات‌متحده می‌گوید کره‌شمالی باید پیشرفت‌های قابل راستی آزمایی انجام دهد و پیش از برداشتن تحریم‌ها تسلیحات هسته‌ای خود را برچیند درحالی‌که کره‌شمالی می‌گوید انتظار دارد در ازای هر گامی که بر می‌دارد، واکنش مثبتی از سوی آمریکا دیده شود یعنی مثلا تحریمی برداشته شود.
کره‌شمالی بار‌ها تاکید کرده و هشدار داده که تمایل ندارد بیانیه‌های دو نشست سنگاپور و هانوی از معنا تهی شوند. کره‌شمالی معتقد است درخواست برای خلع‌سلاح یک‌جانبه بدون هیچ پاسخ مثبتی از سوی آمریکا راه به جایی نخواهد برد.

در هر حال، گزارشگر رویترز می‌افزاید: اظهارنظر ترامپ مبنی بر دریافت «نامه‌ای زیبا» از رهبر کره‌شمالی درحالی است که پیش‌تر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفته بود که احتمال برگزاری سومین نشست بین رهبران کره‌شمالی و آمریکا وجود دارد.
وی گفت: «رئیس‌جمهوری در را به روی مذاکره با کره‌شمالی باز نگه داشته و تنها کاری که لازم است کره‌ای‌ها بکنند این است که تسلیحات اتمی خودش را کنار بگذارند.» اگرچه منتقدان می‌گویند از زمان برگزاری اولین نشست میان رهبران دو کشور تا کنون پیشرفت چندانی در زمینه خلع‌سلاح اتمی کره‌شمالی صورت نگرفته، اما ترامپ در نشست خبری خود گفت که تلاش‌های دیپلماتیک مشترک او و رهبر کره‌شمالی «باعث پیشرفت‌های عظیمی» شده و افزود که از زمان ملاقات دوطرف «آزمایش موشکی عمده‌ای صورت نگرفته و حوادثی شبیه اوایل کار من در این میان روی نداده است.»
دونالد ترامپ با یادآوری اقدامات کره‌شمالی در آغاز ریاست‌جمهوری خود گفت: «وقتی من اینجا آمدم، اوضاع در هم بود. حالا روابط خوبی با هم داریم.» با وجود عدم پیشرفت محسوس در روند بهبود روابط آمریکا و کره‌شمالی و موضعگیری‌های گاه خصمانه مقامات و رسانه‌های رسمی کره‌شمالی علیه سیاست ایالات‌متحده، به نظر می‌رسد رهبران دو کشور روابط دوستانه خود را همچنان حفظ کرده‌اند و بر آن تاکید می‌ورزند. ترامپ بار‌ها از دریافت نامه‌های دوستانه از رهبر کره‌شمالی خبر داده و رسانه‌های کره‌شمالی نیز در موارد متعدد از تصمیم رهبران دو کشور به ملاقات و گفتگو ستایش به عمل آورده‌اند.

دوستی ترامپ با کیم به مذاق مخالفان ترامپ چندان خوش نیامده است. جو بایدن، از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، در هفته‌های اخیر به ترامپ تاخته است. ترامپ هم او را از سخنان خود بی‌نصیب نگذاشته است.
جو بایدن با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری در ستایش از کیم‌جونگ‌اون گفت: «آیا از او [رئیس‌جمهوری]حرکتی دیده شده که نشان بدهد آماده است از آن قلدر‌هایی که در صحنه جهانی در آغوش گرفته دور شود؛ از پوتین و کیم‌جونگ‌اون؟ نه. چنین کاری نکرده است.»
بایدن گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به جای دوری از رهبران نظام‌های خودکامه به کسانی مانند شهردار لندن و رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا حمله می‌کند. وی گفت: تنها چیزی که رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی بر سر آن توافق دارند مخالفت با ریاست‌جمهوری اوست. ترامپ هم گفت که بایدن «از لحاظ فکری ضعیف‌ترین داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠٢٠ است» و افزود که «شکل ظاهری او نسبت به قبل تغییر کرده، طور دیگری رفتار می‌کند.
امروز حتی کند ذهن‌تر از گذشته شده است.» به تازگی خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هم در مقاله‌ای، به شدت به جو بایدن حمله کرد و او را فاقد درایت و شعور سیاسی برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری و شخصی کاملا نامناسب دانست. اسمیث، گزارشگر رویترز به نقل از جان بولتون می‌افزاید سومین نشست میان رهبران دو کشور محتمل است، اما «توپ فعلا در زمین پیونگ‌یانگ است.»
او همزمان افزود که واشنگتن به «سیاست فشار حداکثری» ادامه خواهد داد، زیرا «به نظر می‌رسد هنوز کیم آماده اتخاذ تصمیمی استراتژیک برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای‌اش نشده است.» مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا هم گفت: کره‌شمالی «یکی از سخت‌ترین چالش‌های امنیت ملی است»، اما مقام‌های آمریکایی سخت می‌کوشند تا وعده شبه‌جزیره عاری از سلاح هسته‌ای را عملیاتی کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید