بالاخره خانه بخریم یا نخریم؟

بالاخره خانه بخریم یا نخریم؟

بودجه افراد برای خریدن خانه پاسخگوی قیمت‌ها نیست، به همین دلیل تقاضا کم شده و ما هم توصیه می‌کنیم افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری می‌خواهند خانه بخرند، صبر کنند و عجله به خرج ندهند.

کد خبر : ۷۱۷۵۸
بازدید : ۸۴۰۶
بالاخره خانه بخریم یا نخریم؟
«مردم خانه نخرند تا ارزان شود.» این راه‌حلی است که وزیر راه‌وشهرسازی برای حل معضل گرانی مسکن ارایه داده است. این درحالی است که کارشناسان مسکن نظرات متفاوتی درباره راه‌حل آقای وزیر دارند و البته اخباری هم در بازار وجود دارد مبنی بر این‌که اگرچه تا حدود یک‌ماه قبل فضای کلی بازار مسکن دست فروشندگان بود، اما الان شرایط تغییر کرده و خریداران در موضع بالاتری قرار گرفته‌اند.
از طرق دیگر، کارشناسان مسکن هم می‌گویند در دوهفته اخیر قیمت‌ها ثابت باقی مانده و با ادامه این وضع مسکن ارزان‌تر هم می‌شود. این‌که آیا مردم با وجود داشتن نقدینگی خانه نخرند، راه‌حلی منطقی است یا نه را کارشناسان مسکن پاسخ می‌دهند.

مردم تا کی خانه نخرند؟
نخریدن چاره مقابله با گرانی است. قطعا این قاعده درباره تمام خریدوفروش‌ها صدق می‌کند، اما درباره بازار مسکن هم می‌توان این انتظار را داشت؟ مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن در این‌باره به «شهروند» پاسخ می‌دهد: «هرچه نخریم، ارزان می‌شود. این قانون نه‌تن‌ها درباره بازار مسکن بلکه درباره همه چیز وجود دارد.
هر کالا یا خدماتی که مشتری نداشته باشد، ارزان می‌شود و طبیعی است که وقتی در بازار مسکن هم تقاضایی وجود نداشته باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما قطعا وقتی از یک مقام مسئول درباره گرانی سوال می‌پرسیم گفتن این حرف که مردم نخرند تا ارزان شود، منطقی نیست.
در واقع درست نیست که یک مسئول درباره اوضاع بازار این‌طور نظر بدهد. ظاهرا مسئولان فکر می‌کنند قیمت‌های مسکن توسط افراد خارج از بازار و با دخالت‌های نامعقول آن‌ها افزایش پیدا کرده است. در واقع مسئولان وضع فعلی بازار را ناشی از شرارت افرادی می‌دانند که به قصد خراب‌کردن بازار در آن رخنه کرده‌اند، درصورتی که این تفکر اصلا درست نیست و البته راه‌حلی هم که وزیر برای ارزان‌شدن قیمت خانه داده، منطقی نمی‌بینم.»
سلطان‌محمدی با اشاره به این‌که تا وقتی تورم باشد، خانه هم گران است، ادامه می‌دهد: «دلیل افزایش قیمت مسکن، تورم است. تورم هم وقتی پیش می‌آید که نقدینگی در دست مردم افزایش پیدا کند. برای کنترل نقدینگی در دست مردم هم متاسفانه هیچ راه‌حلی پیش‌بینی نشده که درنهایت نتیجه آن می‌شود گرانی و تورم در همه عرصه‌ها. مسئولان نباید گرانی‌ها را منتسب کنند به افراد شروری که در بازار اختلال ایجاد می‌کنند بلکه باید از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیشگیرانه خود بگویند وگرنه این‌که بگوییم فلان چیز را نخریم تا ارزان شود، منطقی نیست.»

خانه با نخریدن ارزان می‌شود
راه‌حل وزیر راه‌وشهرسازی برای ارزان‌شدن قیمت خانه موافقانی هم دارد. برخی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند که ارزانی مسکن در راه است. آن‌ها با محمد اسلامی موافقند که رشد قیمت مسکن حباب‌گونه بوده و منطقی پشت آن نیست و راه مقابله با آن این است که کسی در خرید مسکن عجله نکند.
گزارش‌ها از بنگاه‌های معاملات مسکن هم نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تهران افت کرده و در شهرستان‌ها هم این اتفاق رخ خواهد داد. دفاتر املاک شهر تهران می‌گویند که ایجاد ثبات قیمتی در بازار ارز، خروج دلالان از بازار ملک را در پی داشته و خریداران مصرفی در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند و فروشندگان پول لازم که املاک خود را زیرقیمت فایل می‌کنند، افزوده می‌شود.
منوچهر بهرویان، کارشناس بازار مسکن با اشاره به این‌که قیمت مسکن در هفته‌های اخیر کاهش داشته و این کاهش ادامه خواهد داشت، می‌گوید: «اخبار رسیده از بازار مسکن حاکی از کاهش قیمت‌هاست که اصلی‌ترین دلیل این موضوع، کم‌شدن تقاضا بوده است.
درحال حاضر مردم مشکلات مالی زیادی دارند و تورم در همه عرصه‌ها قدرت خرید آن‌ها را کاهش داده است. بودجه افراد برای خریدن خانه پاسخگوی قیمت‌ها نیست، به همین دلیل تقاضا کم شده و ما هم توصیه می‌کنیم افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری می‌خواهند خانه بخرند، صبر کنند و عجله به خرج ندهند.
در ٦ماه آینده باز هم قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند، چون خانه‌ها به فروش نمی‌روند و درنهایت فروشنده‌ها قیمت‌های اعلامی را کاهش می‌دهند. در نهایت هم با کاهش تقاضا عرضه زیاد می‌شود و قیمت مسکن باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید