قیمت دلار افزایشی شد

قیمت دلار افزایشی شد

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدودا در محدوده ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد که بسیار پایین‌تر از قیمت‌های ابتدای روز بود؛ با این حال افزایشی ۲۵۰ تومانی را نسبت به قیمت بسته شده روز پنج شنبه نشان می‌داد.

کد خبر : ۷۵۶۹۱
بازدید : ۵۶۷۷
قیمت دلار افزایشی شد
در اولین روز هفته، دلار در ابتدای روز تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی قرار داشت، ولی به سرعت جریان بازار به سوی آرامش پیش رفت؛ روز شنبه، دلار در دقایق آغازین روز در دامنه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله می‌شد؛ در حالی که نوسان‌گیران افزایشی با توجه به رشد ابتدای روز حداقل انتظار شکست مقطعی مرز ۱۴ هزار تومانی را داشتند، به یکباره مسیر دلار تغییر کرد و این ارز به سوی مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کرد.
ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدودا در محدوده ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد که بسیار پایین‌تر از قیمت‌های ابتدای روز بود؛ با این حال افزایشی ۲۵۰ تومانی را نسبت به قیمت بسته شده روز پنج شنبه نشان می‌داد.

چرا دلار از ابتدای روز افزایشی شده
به گفته فعالان، افزایش ابتدای روز دلار در نتیجه جو افزایشی و هیجانی بود که در معاملات پشت خطی روز جمعه کلید خورده بود و نوسان‌گیران و معامله‌گران فردایی سعی داشتند با جوسازی پیرامون احتمال بالا رفتن تنش‌ها در خاورمیانه، بازار را با یک شوک مواجه کنند. حتی در کانال‌های خبری و اطلاع رسانی دلالان عنوان می‌شد که دلار با قیمت ۱۴ هزار تومانی نیز در معاملات فردایی روز جمعه معامله شده است.
با این حال، این جوسازی اثر نکرد و قیمت دلار در روز شنبه نتوانست انتظارات نوسان‌گیران را محقق کند. در واقع در حالی که بازار‌های جهانی از جمله طلا و نفت به اخبار گسترده پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان داده بودند، در بازار داخلی ارز، دلار به سرعت به مسیر آرامش برگشت و نوسان‌گیران را غافلگیر کرد.
در واقع درست است که قیمت دلار در روز شنبه صعودی شد، ولی انتظار نوسان‌گیران، افزایش قیمت بسیار بیشتری بود و از همین روز در روز جمعه در معاملات پشت خطی حاضر شده بودند دلار روز شنبه را با قیمت‌های بالای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و حتی ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کنند. می‌توان گفت: انتظاری که معامله‌گران فردایی برای دلار داشتند، در روز شنبه محقق نشد و بخش زیادی از آن‌ها دچار ضرر شدند.

تاکتیک بازارساز برای مهار نوسان
یکی از دلایلی که انتظارات نوسان‌گیران محقق نشد، تاکتیک بازارساز بود. به گفته فعالان، در ابتدای روز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان درج شد که ۴۳۰ تومان بیشتر از بهای این ارز در روز پنج شنبه بود. به گفته برخی بازیگران ارزی، بازارساز با این تاکتیک توانست مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود.
در واقع اگر قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها روی عدد ۱۲هزار و ۹۵۰ تومان باقی می‌ماند، ممکن بود افراد زیادی به طمع بهره بردن از اختلاف قیمت آن با بازار آزاد در موقعیت خرید قرار بگیرند. البته با وجود افزایش قیمت ابتدای روز بر تابلوی صرافی‌های بانکی، افرادی در برابر دو صرافی بزرگ خیابان فردوسی حضور داشتند، ولی نکته جالب آن بود که آن سوی خیابان فردوسی و در نزدیکی مرکز تجارت جهانی خلوت‌تر از روز‌های قبل بود.
عده‌ای از فعالان رسمی عنوان می‌کردند، افراد عادی چندان برای خرید ارز به آن‌ها مراجعه نکردند، ولی تماس‌های تلفنی برای اطلاع از قیمت‌ها افزایش پیدا کرده بود.

در این میان، برخی از دلالان نیز در حاشیه خیابان به جای معامله بیشتر در مورد وقایع سیاسی با هم گفتگو می‌کردند و گاهی می‌توان گفت، گفتگو تبدیل به بحث بر سر نقاط اختلاف می‌شد. با این حال، آنچه مسلم بود، بسیاری از آن‌ها پس از عقب نشینی قیمت از سقف ابتدای روز آرام شده بودند و حتی تمایل زیادی برای خرید و فروش نداشتند. البته عده‌ای از فعالان نیز عنوان می‌کردند، برخی از دلالان از هراس برخورد نیروی انتظامی در بازار حضور پیدا نکرده بودند.

وضعیت عرضه در بازار ارز
نکته دیگر این بود که دیروز صرافی‌ها رفتار هیجانی نداشتند و مانند روز‌های قبل اقدام به فروش می‌کردند؛ البته ممکن بود نرخ فروش آن‌ها فاصله بیشتری نسبت به شرایط معمول از قیمت کف بازار داشته باشد؛ ولی فضای حاکم بر آن‌ها مانند شرایط هیجانی ۲ سال قبل نبود که به ندرت تمایل به فروش داشتند ومرتب جمله «دلار نداریم» از سوی آن‌ها شنیده می‌شد.
به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که بازار ارز داخلی دچار هیجان خاصی نشد، عرضه مناسب اسکناس بود؛ در واقع عرضه فیزیکی ارز در بازار مناسب بود و در زمینه حواله‌ای نیز قیمت درهم از سقف ابتدای روز به یکباره عقب نشینی کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید