دنیا دیگر نمی‌داند در سر این املاکی نیویورکی چه می‌گذرد!

دنیا دیگر نمی‌داند در سر این املاکی نیویورکی چه می‌گذرد!

ترامپ که پیش از این هیچ تجربه‌ای در دولت نداشت، در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شد و به تدریج به عنوان رئیس‌جمهوری که حرف‌های جنگ‌طلبانه می‌زند، اما از خطر دوری می‌کند، شهرت یافت. او طی این مدت بار‌ها به دنبال خارج کردنِ سربازان آمریکایی از خاورمیانه بوده؛ نقضِ تحریم‌های بین‌المللی توسطِ کره شمالی را نادیده گرفته و از به گفتۀ خودش «جنگ‌های بی‌پایانی» که رؤسای جمهور پیش از او آمریکا را گرفتار آن‌ها کرده‌اند، دوری گزیده است.

کد خبر : ۷۵۷۰۸
بازدید : ۲۹۶۲
دنیا دیگر نمی‌داند در سر این املاکِ نیویورکی چه می‌گذرد
فرادید | با گذشتِ سه سال از ریاست جمهوریِ دونالد ترامپ، هم‌پیمانان و دشمنانان وی فکر می‌کردند او را به عنوانِ رهبری که مستعدِ سخنوریِ جنگ‌طلبانه است، اما به ندرت تهدید‌های نظامی خود را عملی می‌کند، شناخته‌اند.

همه این باور‌ها در روز پنج‌شنبه و با تصمیم ترامپ مبنی بر ترورِ یکی از فرماندگانِ ارشد ایران تغییر کرد و این بزرگترین قمارِ سیاست خارجیِ او از زمان رسیدن به قدرت است. حمله پهپادی به سردار قاسم سلیمانی - یکی از تکریم‌شده‌ترین رهبران ایران- تهران و مابقی جهان را در شگفتی فرو برد؛ و این احساس را دوباره ایجاد کرد که او فردی کاملاً پیش‌بینی‌ناپذیر است؛ و درحالیکه رهبران جهان انگشت به دهان مانده‌اند تا ببیند پایانِ نمایش او در خاورمیانه و فراتر از آن چگونه خواهد بود، این پیش‌بینی‌ناپذیری می‌تواند به نفعِ او تمام شود.

جرارد آرائود، سفیر سابق فرانسه در آمریکا و سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای گفته است: «آمریکایی‌ها اکنون کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. آمریکا بعد از سرنگونیِ پهپاد آمریکایی توسط ایران یا حمله به تأسیسات نفتی عربستان - که به ایران نسبت داده شد - هیچ واکنشی نشان نداده بود؛ و ناگهان به ژنرال سلیمانی حمله کرد. ما معطلِ واکنش‌های کاملاً پیش‌بینی‌ناپذیر یک مرد هستیم.»

حمله نظامیِ اخیر این فرضیه که ترامپ در آستانه انتخابات مجدد تا آنجا که می‌تواند از جنگ پرهیز می‌کند - فرضیه‌ای که بار‌ها از طرف بسیاری از مسئولان غربی مطرح شده است - را کاملاً بی‌اساس کرد؛ و علاوه بر آن، احتمالاً کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را در تصمیم خود مبنی بر تقویتِ تأسیسات هسته‌ایش مصمم‌تر کرده است، زیرا با حمله نظامی اخیر، هیچ شکی باقی نمی‌ماند که سلاح هسته‌ای مطمئن‌ترین راه برای حفظِ یک رژیم است.

ترامپ که پیش از این هیچ تجربه‌ای در دولت نداشت، در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شد و به تدریج به عنوان رئیس‌جمهوری که حرف‌های جنگ‌طلبانه می‌زند، اما از خطر دوری می‌کند، شهرت یافت.

او طی این مدت بار‌ها به دنبال خارج کردنِ سربازان آمریکایی از خاورمیانه بوده؛ نقضِ تحریم‌های بین‌المللی توسطِ کره شمالی را نادیده گرفته و از به گفتۀ خودش «جنگ‌های بی‌پایانی» که رؤسای جمهور پیش از او آمریکا را گرفتار آن‌ها کرده‌اند، دوری گزیده است.

بعد از گذشت تقریباً ۳ سال که طی آن او هم‌پیمانانِ ناتو را سر مسائلی مانند هزینه‌های دفاع تحت فشار گذاشت؛ رئیس جمهورِ ترکیه، رجب طیب اردوغان را تحسین کرد و گفت: «عاشقِ» کیم جونگ اون شده است، رهبران جهان دیگر فکر می‌کردند می‌دانند در سر این املاکیِ سابقِ نیویورکی چه می‌گذرد.

همه این باور‌ها دیگر بر باد رفته است، احتمالاً برای همیشه.

یورگن هاردت، سخنگوی سیاست خارجه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌گوید، این حمله باعث نمی‌شود ایران دستپاچه شود و «دست به حمله تلافی‌جویانه نابرابر بزند و موج جدیدی از خشونت‌ها راه بیفتد.»

منبع: Bloomberg
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید