تجربه ووهان نشان می‌دهد پایانِ قرنطینه، آغازِ بحرانِ کووید-۱۹ است

تجربه ووهان نشان می‌دهد پایانِ قرنطینه، آغازِ بحرانِ کووید-۱۹ است

احساسِ واقعی‌ای که در شهر حاکم است با آنچه مقامات رسمی اعلام می‌کنند، زمین تا آسمان متفاوت است. مسئولِ کنترلِ همه‌گیری در شهرِ ووهان، لو پینگ، در یک کنفراسِ خبری که در روز ۸ آوریل برگزار شد، اعلام کرد که برخی بخش‌های شهر ۱۰۰ درصد به به وضعیتِ عادی بازگشته‌اند. صاحبانِ مشاغل و کسب‌وکار‌ها به سی‌اِن‌اِن، گفته‌اند با سودِ ۰ درصدی و اجاره‌بهای بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کارشناسان می‌گویند که ماه‌ها یا شاید بیشتر از آن طول می‌کشد تا اقتصادِ شهر دوباره به وضعیتِ عادی بازگردد.

کد خبر : ۷۹۸۴۷
بازدید : ۵۹۳۵
تجربه ووهان نشان می‌دهد پایانِ قرنطینه، آغازِ بحرانِ کووید-۱۹ است
فرادید | مردم در سراسر جهان منتظرِ اعلامِ خبرِ محدود‌شدنِ همه‌گیریِ ویروسِ کرونا هستند تا بتوانند به زندگیِ عادی بازگردند.

به گزارشِ فرادید به نقل از سی‌اِن‌انِ، اما شهرِ ووهان در چین که مرکزِ همه‌گیری شناسایی شده است، هنوز فاصله زیادی تا بازگشتن به زندگیِ عادی دارد.

قرنطینه و محدودیت‌های تردد بعد از ۷۶ روز در روزِ ۸ آوریل در ووهان برداشته شد، اما ساکنان و صاحبانِ مشاغل در شهر به سرعت متوجه شدند که بازگشاییِ واقعی شهر به طرزِ دردناکی آهسته پیش خواهد رفت.

بسیاریِ از محدودیت‌های سختگیرانۀ مربوط به قرنطینه در این شهر برداشته شده است، اما بسیاری از مغازه‌ها هنوز تعطیل هستند، رستوران‌ها تحویلِ غذا در محل را در شرایطِ بسیار محدود انجام می‌دهند و شهروندان هنوز با انواعی از ابزارِ محافظتی از خانه بیرون می‌روند و تلاش می‌کنند از تماس با یکدیگر خودداری کنند.

احساسِ واقعی‌ای که در شهر حاکم است با آنچه مقامات رسمی اعلام می‌کنند، زمین تا آسمان متفاوت است. مسئولِ کنترلِ همه‌گیری در شهرِ ووهان، لو پینگ، در یک کنفراسِ خبری که در روز ۸ آوریل برگزار شد، اعلام کرد که برخی بخش‌های شهر ۱۰۰ درصد به به وضعیتِ عادی بازگشته‌اند.

مسئولانِ محلی در کنفرانسی که در ۲۵ آوریل برگزار کردند قولِ «دو پیروزی و موفقیتِ» همزمان را دادند: غلبه بر همه‌گیری و رشدِ اقتصادی.

اما حتی رسانه‌های تحتِ کنترلِ دولت می‌گویند برنامه‌ها برای بازگرداندنِ ۱۰۰‌درصدیِ تولید تا پایانِ ماه آوریل «بیش‌از‌حد خوش‌بینانه» است.
بیشتر بخوانید:

صاحبانِ مشاغل و کسب‌وکار‌ها به سی‌اِن‌اِن، گفته‌اند با سودِ ۰ درصدی و اجاره‌بهای بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کارشناسان می‌گویند که ماه‌ها یا شاید بیشتر از آن طول می‌کشد تا اقتصادِ شهر دوباره به وضعیتِ عادی بازگردد.

لری هو، اقتصاد‌دان، می‌گوید: «در کوتاه‌مدت بهبود‌هایی صورت خواهد گرفت. در وهله نخست تولید و مصرف به حالتِ عادی بازخواهد کشت، زیرا بسیاری از مردم هنوز تمایلی به بیرون آمدن ندارند ... اما اگر بلندمدت به آن نگاه کنیم، باید گفت: ویروس تا ۳‌سال آینده نیز بر رشدِ اقتصادی شهر اثر خواهد داشت.»

تقلا برای بهبودی

ووهان یک کلانشهر با جمعیتِ ۱۱‌میلیون‌نفری است. ووهان برای بقیه کشور، قطبِ حمل‌ونقل و تولید محسوب می‌شود.

اولین مواردِ ابتلا در اواسطِ دسامبر در ووهان گزارش شد و با بدتر شدنِ شیوع، مسئولان با صدور دستور قرنطینه، ارتباط شهر را بیرون قطع کردند.

یک‌شبه زندگی در شهر متوقف شد. در برخی از بخش‌های شهر مردم ماه‌ها در خانه‌هایشان محبوس ماندند. آن‌ها قادر نبودند خانه را ترک کنند و برای دریافتِ غذا و سایر احتیاجاتِ ابتدایی نیز از خدماتِ تحویل در محل استفاده می‌کردند.

به گزارشِ فرادید به نقل از سی‌اِن‌اِن، اکنون که قرنطینه پایان یافته است، دولتِ محلی تحتِ فشارِ پکن برای تقویتِ اقتصادِ محلی، مشتاق است کسب‌وکار‌ها در اسرعِ وقت به حالتِ عادی بازگردند.

اما نشانه‌ها حاکی از آن است که علی‌رغم خطابه‌های امیدوارانه، بهبودِ وضعیتِ اقتصادی در هوبِی، استانی که ووهان در آن قرار دارد، ماه‌ها و شاید بیشتر از آن به طول خواهد انجامید.

شان روشه، اقتصاد‌دان، می‌گوید درسی که ووهان به مابقی دنیا داد این بود که اقداماتِ سریع و زودهنگام علیه ویروسِ کرونا هزینه سنگینی برای اقتصاد داشت، اما [همین اقدامات]ممکن است به بازگشاییِ زودتر بی‌انجامد.

«(اما) اثرِ قرنطینه بر کسب‌وکار‌های کوچک و خرد به شکلِ نامتناسبی بیشتر است. این شرکت‌ها کمتر به اعتباراتی که برای «رسیدن به بهبودی و وضعیت عادی» لازم است، دسترسی دارند و حتی ملزوماتِ بازگشایی کسب‌وکار را نمی‌توانند تأمین کنند.»

گزارش‌های سی‌اِن‌اِن از ووهان نشان می‌دهد که خیابان‌های تجاریِ ووهان و بیش از نیمی از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکار‌ها در روز ۲۵ آوریل هنوز تعطیل بودند.

بر اساسِ خبرگزاریِ رسمیِ چین، شینهوا، تولید ناخالصی داخلی در شهر نسبت به سالِ گذشته در یک‌-چهارمِ نخستِ سالِ ۲۰۲۰ در حدودِ ۴۰‌درصد کاهش داشته است. میزانِ فروشِ خرده‌فروش‌ها بیش از ۱۵‌درصد در ماهِ مارس کاهش داشته است.

دولت اعلام کرده است که شرکت‌های وابسته به دولت ۳‌ماه از پرداختِ اجاره‌بها معاف خواهند بود، اما سنگینی اجاره‌بها و فقدانِ سود دارد آن‌هایی را که مالکانِ خصوصی دارند از گردونه اقتصاد خارج می‌کند.

به گزارشِ فرادید به نقل از سی‌اِن‌اِن، یکی از صاحبانِ رستوران‌های ووهان به روزنامه دولتیِ گلوبال تایمز گفته است: «[بعد از اتمامِ قرنطینه]دو روز باز کردم. هیچ مشتری‌ای برای صرفِ غذا نیامد، زیرا این کار هنوز ممنوع است، فقط ۲ یا ۳ سفارشِ آنلاین داشتم. هزینه باز کردنِ رستوران بسیار سنگین‌تر از درآمدِ روزانه‌ام تمام شد، برای همین دوباره تعطیل کردم.»

ترس از موجِ دومِ همه‌گیری

برخی از صاحبانِ کسب‌وکار‌های کوچک به سی‌اِن‌اِن گفته‌اند کمک‌های دولتی احتمالاً نوشدارو بعد از مرگِ سهراب خواهد بود که نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند رستوران‌ها و مغازه‌های خود را حفظ کنند و باعث می‌شود آن‌ها برای جلوگیری از ضرر بیشتر کسب‌وکار‌های خود را تعطیل کنند.

دو کسب‌وکاری که هنوز معلوم نیست چه زمانی باز خواهند شد، مراکزِ ورزشی و سینما‌ها هستند. بسیاری از مغازه‌هایی که باز شده‌اند، شیوه کسب‌وکار خود را تغییر داده‌اند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی مانند استارباکس، مک‌دونالدز، برگر کینگ، کِی‌اِف‌سی و پیتزا هات از جمله برند‌هایی هستند که ورودِ مشتری به داخلِ فروشگاه جلوگیری می‌کنند. آن‌ها میزهایشان را در جلوی مغازه چیده‌اند و کارکنان سفارشِ مشتری‌ها را جلوی در تحویل می‌دهند.

روشه می‌گوید تولید به سرعت از وضعیتی که ویروس ایجاد کرده بهبود پیدا خواهد کرد، اما بخش‌های خدماتی تا رسیدنِ به تولیدِ ۱۰۰‌درصدی زمانِ زیادی را طی خواهند کرد. او می‌گوید: «این مسئله مهمی است، زیرا صنایعِ خدماتی در بسیاری از اقتصادها، بیشترین تعداد کارکنان را دارند.»

بدتر از همه این‌ها، آن است که بسیاری از شهروندان و صاحبانِ مشاغل و کسب‌وکار‌ها به سی‌اِن‌اِن گفته‌اند باور دارند دیر یا زود موجِ دومِ آلودگی شهر را خواهد گرفت و دومین موج از قرنطینه و محدودیت‌ها اجرا خواهد شد که می‌تواند ضربه دیگری را به اقتصاد وارد کند.»

مسئولانِ بهداشتیِ ووهان روز یک‌شنبه اعلام کردند که ۱۹ موردِ بی‌علامت در شهر شناسایی شده است.
به‌نظر می‌رسد تا بازگشتِ ووهان و کلِ جهان به چیزی که قدری شبیه وضعیتِ عادی باشد، فاصله زیادی باشد.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید