خوزستان در وضعیت قرمز کرونا؛ آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان

خوزستان در وضعیت قرمز کرونا؛ آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان

کارشناسان معتقدند که دیرتر آغاز شدن اپیدمی در این استان، تصور تاثیر گرمای هوا در نابودی کرونا، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی، حاشیه‌نشینی و در نهایت گنجانده شدن نام برخی از شهر‌های این استان در لیست شهر‌های سفید و به‌تبع آن بازگشایی مشاغل و اماکن مذهبی در ۱۰ شهر این استان از جمله عوامل موثر در افزایش بیماری کرونا در استان خوزستان است.

کد خبر : ۸۰۲۹۶
بازدید : ۵۴۵۸
خوزستان در وضعیت قرمز کرونا؛ آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان
فرادید | وضعیت شیوع کرونا در خوزستان دوباره سیر صعودی به خود گرفته، این درحالی است که در ماه گذشته با نزولی شدن شیوع بیماری، شرایط این استان به حالت عادی برگشته بود. اما حالا مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که به علت بازگشایی کسب و کار‌ها و عدم رعایت اصول بهداشتی، این استان به مرز هشدار و وضعیت قرمز رسیده است.

به گزارش فرادید، بنا به گزارش منتشر شده از سوی ستاد کرونای استان خوزستان وضعیت ۹ شهر باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان قرمز و نگران کننده اعلام شده است. برهمین اساس ادارات، شرکت‌ها، دفاتر پیشخوان و بیمه، بانک‌ها و همه اصناف به جز اصناف ضروری در ۹ شهر قرمز تا پایان هفته جاری تعطیل شده اند.

البته مسئولان ستاد کرونا در استان خوزستان گفته اند که تعدادی از مشاغل همکاری نکرده‌اند که تیم‌های بازرسی در حال بازدید هستند و مراکز متخلف پلمب می‌شوند و برخورد‌های قانونی انجام خواهد شد.

براساس مصوبه ستاد کرونا در این استان قرار است در شهر‌هایی که وضعیت قرمز دارند تنها نانوایی‌ها، قصابی‌ها و فروشندگان مواد پروتئینی، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های میوه و تره‌بار و رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر اجازه فعالیت داشته باشند.

استاندار خوزستان نیز اعلام کرده که شیوع بیماری از ماه گذشته تاکنون ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. شریعتی گفته که "وضعیت بحرانی نیست، اما در برخی شهر‌ها در حال نزدیک شدن به آستانه تحمل هستیم. "

او گفته که برای شناسایی افراد آلوده، ششمین آزمایشگاه را راه اندازی می‌کنیم تا تعداد تست‌ها در روز از هزار تا هزار و ۱۰۰ به تعداد هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ افزایش یابد.

شریعتی همچنین معتقد است که تنها شهرستان کارون وضعیت قرمز و حادی دارد، اما متخصصان و ایپدیمیولوژیست استان تشخیص داده اند که ۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در همین حال سخنگوی ستاد کرونا در خوزستان هم گفته است که شاید اگر همه شهر‌های خوزستان تعطیل می‌شدند بهتر بود، اما تعطیل کردن، ملاحظات و شرایط خاصی دارد.

مسئولان ستاد کرونا گفته اند که ممنوعیت تردد بین شهرستانی نیز در این ستاد مطرح شده است، اما به دلیل شرایط استان خوزستان و فصل برداشت، این کار امکان‌پذیر نبود، البته برای کاهش تردد درون شهری، بسیاری از خیابان‌های اهواز مسدود شده است.
حریرچی معاون کل وزارت بهداست هم گفته است که همچنان نگران خوزستان هستیم و روند ورودی در این استان صعودی است.
خوزستان در وضعیت قرمز کرونا؛ آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان

آخرین آمار کرونا در استان خوزستان

براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شمار مبتلایان کرونایی استان تا روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه به چهار هزار و ۶۳۰ مورد رسیده و در حال حاضر نیز ۵۵۹ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌های معین استان تحت درمان هستند.

علی احسان پور همچنین با اشاره به فوت ۷ بیمار در شبانه روز گذشته، گفت که آمار نهایی جانباختگان ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان به ۲۹۷ نفر رسید.

معرفی کرونایی‌های متخلف به کلانتری

مسئولان بهداشتی استان خوزستان اعلام کرده اند، بیماران کرونایی که در منزل دوران درمان خود را می‌گذارند، شرایط قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، به همین دلیل قوانین سخت گیرانه برای آن‌ها وضع می‌شود. فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است که تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا تمایل به گذراندن مراحل درمان در منزل دارند، باوجود اینکه تیم‌هایی به صورت تلفنی و حضوری از وضعیت این افراد مطلع می‌شوند، اما برخی از این افراد محدودیت‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند درحالی که مبتلا کردن دیگران به صورت تعمدی جرم است.

او گفته به دلیل عدم رعایت قرنطینه خانگی و اصول بهداشتی، از روز سه‌شنبه اسامی این افراد به کلانتری‌های محل اعلام می‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین گفت که در استان خوزستان پنج هزار و۶۰۰ تخت به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص داده ایم که تا اوایل اردیبهشت ماه کمتر از ۲۰ درصد ضریب اشغال این تخت‌ها پر شد، اما از اوایل اردیبهشت تاکنون ضریب اشغال تخت‌ها به ۵۰ درصد رسیده است.

خوزستان در وضعیت قرمز کرونا؛ آخرین وضعیت شیوع کرونا در این استان
تعطیلی ادارات و بانک‌های سه شهرستان اندیمشک، شوش و ماهشهر

پیمان جهانگیری، فرماندار اندیمشک اعلام کرده است که طرح کلی ضدعفونی و گندزدایی ادارات روز چهارشنبه اجرا و به همین منظور روز چهارشنبه نیز ادارات و بانک‌ها تعطیل اعلام می‌شود.

او گفته که "برخی محدودیت‌های تردد بین شهری نیز به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از روز دوشنبه هفته جاری در این شهر اعمال شده است. "

عدنان غزی، فرماندار شوش نیز اعلام کرد که "براساس مصوبه مشترک شورای تامین، شورای سلامت و ستاد تنظیم بازار برای کنترل کرونا تا پایان هفته ادارات بانک‌ها و اصناف غیر ضروری در شهرستان تعطیل شدند. "

محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر هم گفته است که "با توجه به وضعیت نگران کننده گسترش بیماری کووید ۱۹ در بندرماهشهر تصمیم به تعطیلی همه فعالیت‌های اداری و مراکز دولتی و غیردولتی در روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه گرفته شد. "

چرا کرونا در خوزستان به مرز هشدار رسید؟

کارشناسان معتقدند که دیرتر آغاز شدن اپیدمی در این استان، تصور تاثیر گرمای هوا در نابودی کرونا، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی، حاشیه‌نشینی و در نهایت گنجانده شدن نام برخی از شهر‌های این استان در لیست شهر‌های سفید و به‌تبع آن بازگشایی مشاغل و اماکن مذهبی در ۱۰ شهر این استان از جمله عوامل موثر در افزایش بیماری کرونا در استان خوزستان است.

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش موارد این بیماری در استان خوزستان گرم شدن هوا و پناه بردن مردم به محیط‌های سربسته‌ای است که دستگاه‌های خنک‌کننده دارند. کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند که ویروس کرونا در محیط‌های بسته سریعتر گسترش پیدا می‌کند.

از آن گذشته، اعلام وضعیت سفید و بازگشت به فعالیت‌های عادی در شماری از شهر‌های استان خوزستان شرایط پخش و گسترش ویروس را هموار کرده است. به عنوان مثال ستاد ملی مقابله با کرونا، شهر مسجد سلیمان را به عنوان یکی از شهر‌های سفید برای بازگشت به فعالیت‌های عادی، از جمله بازکردن در مساجد و برگزاری نماز جمعه معرفی کرده بود.

کارشناسان می‌گویند معیار‌های تعیین شده برای اعلام وضعیت سفید تعریف مشخص و قابل اطمینانی ندارند. فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز هفته گذشته از وزارت بهداشت خواسته بود در فهرست شهر‌های سفید بازنگری کند. او خواستار خروج شماری از شهر‌های خوزستان از این فهرست شده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید