تیپ شخصیتیِ پولی شما چیست؟

تیپ شخصیتیِ پولی شما چیست؟

یکی از بزرگترین موانع بر سر راه مدیریت پول ندانستن هویت مالی است و بهترین نقطه شروع شناسایی الگو‌های رفتاری است.

کد خبر : ۸۲۹۴۰
بازدید : ۳۶۲۰
تیپ شخصیتیِ پولی شما چیست؟
فرادید | یک کارشناس مالی می‌گوید ۴ نوع تیپِ شخصیتی متفاوت مالی وجود دارد. ملیسا براون از سیدنی استرالیا، می‌گوید یکی از بزرگترین موانع بر سر راه مدیریت پول ندانستن هویت مالی است و بهترین نقطه شروع شناسایی الگو‌های رفتاری است.

به گزارش فرادید؛ براون که نویسنده کتاب «بودجه‌ها درست کار نمی‌کنند (اما این کار می‌کند) است، می‌گوید: «من ۴ تیپ متفاوتِ مالی شناسایی کرده‌ام که کمک می‌کند شما خودتان را تعریف کنید و تشخیص دهید که چطور در مقابل مسائل مالی به صورت ناخودآگاه عمل می‌کنید.»

این ۴ تیپ شخصیتی شامل چیست؟

۱-کارگر
عملگرا
نخستین تیپ شخصیتِ پولی که ملیسا معرفی می‌کند، «کارگر» است. ملیسا این گونه را عملگراترین نوع از ۴ شخصیت می‌داند. او می‌گوید: «کارگر باور دارد که کار کردن شما را به همه‌جا می‌رساند. آن‌ها به این ایده پای‌بند هستند که برد‌های آهسته و پیوسته باعث برنده شدن در مسابقه می‌شود و یک کارگر کسی است که به سختی، مداوم و پیوسته، وفادارانه و واقع‌گرایانه کار می‌کند و از قوانین پیروی می‌کند.»

ملیسا می‌گوید تیپ شخصیتی کارگر اغلب از طریق تلاش‌های شخصی، پس‌انداز کردن و جمع کردنِ دارایی پول درمی‌آورد.» «این افراد باید مراقبِ نقاط ضعف خود شامل فقدان انعطاف، محتاط‌کاری بیش‌از‌اندازه و دچار شدن به خستگی مفرط باشند.» «استفاده از ماشین در انجام امور و کنترل هفتگیِ وضعیت مالی به این افراد توصیه می‌شود.»
۲ -سازنده
آرمانگرا
دومین تیپ شخصیتی «سازنده» است. کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند با ویژگی‌های نظیر آرمانگرا، روشنفکر و انعطاف‌پذیر شناخته می‌شود. ملیسا می‌گوید: «آرمانگراترین نوع شخصیتِ مالی، شخصیتِ سازنده است که معتقد است با رویا داشتن می‌توان از عهده هر کاری برآمد.»

«آن‌ها به شدت باور دارند که موفقیت‌شان در گرو خودشان است و نظام باورهایشان در راستای این اندیشه است که من می‌توانم آنچه را می‌خواهم خلق کنم.» ملیسا می‌گوید نقطه قوت این تیپ شخصیتی انعطاف‌پذیری، اراده، خوش‌بینی و قابلیت حل مسئله است، اما نقطه ضعف‌های آن‌ها این است که ممکن است خیلی سریع تصمیم‌گیری کنند و سروکله زدن با داده‌ها را هم دوست ندارند.»

ملیسا می‌گوید: «سازندگان بیشتر احتمال دارد از طریق کارآفرینی، یا رویاپردازی درباره راه‌های جدید برای انجام کسب‌وکار‌ها یا سرمایه‌گذاری کسب درآمد کنند.» «این افراد به مانترای جذب پول و استفاده از بازی برای حل مسائل عادت دارند.»

۳-متفکر
عقل‌گرا
تیپ شخصیتی سوم «متفکرها» هستند که نگرش مالی آن‌ها «فکر کن و یاد بگیر» است. ملیسا می‌گوید: «این تیپ شخصیتی قضاوت‌کننده‌ترین و بدبین‌ترین نوع تیپ شخصیتی مالی است. این افراد بر این باورند که از طریق فکر کردن می‌توان به موفقیت رسید.» «برای بسیاری از متفکرها، تحصیلات کلید رسیدن به موفقیت است و نقاط قوت آن‌ها برخورداری از منطق، بصیرت و خردورزی است.»
«اما در سویه منفی، یک متفکر می‌تواند قضاوت‌کننده، بسیار اندیشنده و تحقیرکننده باشد.» ملیسا می‌گوید: «متفکران از طریق هدایت‌کردن و سرمایه‌گذاری بر طبقِ گفته کارشناسان و جلو افتادن در مسابقه فکر کردن کسب درآمد می‌کنند.»

۴-ارتباطی
اهل شراکت
در آخر شما ممکن است تیپ شخصیتیِ «شریک‌مآب» داشته باشید. این تیپ شخصیتی بیشترین میزان از حس همدلی و شراکت را در میانِ سایر تیپ‌های شخصیتی دارد. ملیسا می‌گوید: «این تیپ شخصیتی باور دارد موفقیت از دل ارتباط به دست می‌آید و شما باید مراقبت عزیزانتان باشید.» نقاط قوت این تیپ شخصیتی از دل مهارت‌هایی برای برقراری رابطه بین‌فردی به دست می‌آید؛ این افراد اغلب یکی از بازیکنان تیم هستند، درک می‌کنند، اهل دلسوزی و همدردی و پرمایه هستند.»

در سویه منفی، افراد ارتباطی ممکن است خودشان را در آخر صف بگذارند، زود گول بخورند و به خرید‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بسیار احساسی واکنش نشان دهند. ملیسا می‌گوید: «ارتباطی‌ها ممکن است از طریق پیوندها، تجربه‌ها، روابط، صبوری در به وجود آوردنِ سرمایه‌گذاری‌های امن و بلند‌مدت درآمد کسب کنند.»

این کارشناس می‌گوید هرکسی باید «داستان مالی» خودش را بشناسد. ملیسا می‌گوید: «برای مثال اگر شما فردی هستید که از طریق میزان درآمد و میزان پولی که صرف خانواده می‌کنید، کسبِ ارزش می‌کنید، در شرایط سخت، مانند این روز‌ها که بیماری کووید ۱۹ کسب‌وکار‌های زیادی را تعطیل کرده است، برآشفتگی و استرس بیشتری را تجربه خواهید کرد؛ و اگر جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید «کافی» نیستید، در این روز‌ها مدام خودتان را سرزنش خواهید کرد که آمادگی لازم برای مواجه با مشکلات مالی را نداشته‌اید.»

او می‌افزاید: «با شناسایی و درک داستان‌های مالی‌مان می‌توانیم آن‌ها را بازنویسی کنیم و از اینکه به دلیل مشکلات مالی زندگی‌مان فلج شود، پیشگیری کنیم.» ملیسا به همه توصیه می‌کند با هر میزان منبع درآمد همواره به قدر ۲ ماه از مخارج زندگی در بانک پول پس‌انداز کنند و اگر در شرایط سختِ مالی قرار گرفتند غرور را کنار گذاشته و درخواست کمک کنند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید