ماجرای فرار داماد وزیر سابق صمت و پرونده پتروشیمی چیست؟

ماجرای فرار داماد وزیر سابق صمت و پرونده پتروشیمی چیست؟

براساس گزارش ها، ریاحی پس از فرستادن همسر و فرزندنش به خارج، توانسته با پاسپورت فردی دیگر از ایران بگریزد. البته این در حالی است که علی اشرف ریاحی موضوع فرار از کشور با پاسپورت جعلی را رد کرده وگفته است که سال‌هاست خود و خانواده اش مقیم خارج از ایرانند و همیشه با پاسپورت شخصی خودش از ایران خارج شده است.

کد خبر : ۸۳۲۴۳
بازدید : ۸۳۰۰
ماجرای فرار داماد وزیر سابق صمت و پرونده پتروشیمی چیست؟
فرادید | علی اشرف‌ریاحی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق وزارت صمت، یکی از ۱۵ متهم پرونده پتروشیمی گیت با رقم تخلف ۶.۶ میلیارد یورو است. او که به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال ازطریق نامشروع متهم است، هفته ‌های گذشته از کشور خارج شده و به تازگی اتهاماتی علیه وزیر سابق صمت مطرح کرده است.

به گزارش فرادید، براساس اعلام شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی، مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و علی اشرف ریاحی ۵ متهم فراری پرونده پتروشیمی گیت هستند.

ریاحی که تا جلسه نهم دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی حضور داشت، از جلسه دهه به بعد در دادگاه حاضر نشد و قاضی مسعودی مقام خبر از متواری شدن او داد.

علی اشرف ریاحی آخرین بار در ۱۰ اردیبهشت سال گذشته در نهمین دادگاه مربوط به این پرونده حاضر شد و به دفاعیات خودپرداخت.

اما حالا قاضی مسعودی مقام، در جلسه چهاردهم پرونده پتروشیمی گیت، علاوه بر ارائه جزئیات نحوه فرار علی اشرف ریاحی، خبر داده که ریاحی مستنداتی هم علیه نعمت زاده وزیر سابق صمت ارائه داده است.

او گفته که ریاحی با پاسپورت جعلی از ایران خارج شده و همچنین علیه وزیر سابق که پدرخانمش است مطالبی در راستای تسویه حساب شبنم نعمت زاده در بحث دارویی ارائه کرده است.

براساس گزارش ها، ریاحی پس از فرستادن همسر و فرزندنش به خارج، توانسته با پاسپورت فردی دیگر از ایران بگریزد.

البته این در حالی است که علی اشرف ریاحی موضوع فرار از کشور با پاسپورت جعلی را رد کرده وگفته است که سال‌هاست خود و خانواده اش مقیم خارج از ایرانند و همیشه با پاسپورت شخصی خودش از ایران خارج شده است.

پرونده دارو که در جلسات دادگاه به آن اشاره شده و مستنداتی که داماد وزیر سابق صنعت ارائه کرده، به شرکت "توسعه دارویی رسا" باز می‌گردد که از سوی دختران محمدرضا نعمت‌زاده اداره می‌شد. زینب نعمت‌زاده، همسر علی اشرف ریاحی در هیات مدیره این شرکت عضویت داشت و اداره امور به دست شبنم نعمت‌زاده بود که به اتهام "احتکار دارو" و "اخلال در نظام اقتصادی" به ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، اخیرا با شرکت در برنامه تلویزیونی "دستخط" ادعا کرد که تنها یک شرکت خانوادگی در تملک آن‌ها بوده و دارایی‌اش آنقدر محدود است که برای پرداخت بخشی از بدهی‌های دخترش شبنم، ناچار شده خانه پدری‌اش را بفروشد.

او هیچ اشاره‌ای به متواری بودن دامادش و پرونده پتروشیمی نکرد؛ اما گفت که دختر زندانی‌اش می‌خواهد پس از آزادی اسمش را عوض کند: "چون چوب نام نعمت‌زاده را می‌خورد. "
ماجرای فرار داماد وزیر سابق صمت و پرونده پتروشیمی چیست؟

ماجرای پتروشیمی گیت چیست؟

اسفند سال ۹۷ بود که دادگاه ویژه جرایم اقتصادی پرونده تخلف گسترده در پتروشیمی را مطرح کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، عملکرد متهمان به عنوان مدیران شرکت‌های پتروشیمی حکایت از آن دارد که علی رغم مکاتبات مسئولان و مدیران وزارت نفت دایر بر اینکه از هر گونه دخل و تصرف در ارز‌های محصولات صادراتی جلوگیری کنند، اما آن‌ها توجه نکرده‌اند و به نفع خود برداشت کرده‌اند.

متهمان مبالغ فروش محصولات پتروشیمی را وارد کشور نکرده‌اند و با تصاحب ارز‌های حاصل از صادرات آن را با ریال تسویه کرده‌اند.

علاوه بر این، بر اساس کیفرخواست، متهمان برای ایجاد پوشش در مفاسد خود حساب‌های بانکی شرکت‌های پتروشیمی را در خارج از کشور افشا می‌کنند تا به این بهانه پول‌ها به حساب خودشان واریز شود یا اعلام می‌کنند امکان انتقال ارز وجود نداشته است.

رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی متهم ردیف اول است. شرکت بازرگانی پتروشیمی در تیر ماه ۱۳۶۹ با سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک شرکت مستقل بازرگانی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۸ خصوصی شد.

نماینده دادستان در پرونده گفته است که " این متهم ۶۵۹ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۳ یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب شرکت دنیز ترکیه (متعلق به مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، شریک اصلی رضا حمزه‌لو) واریز و بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به شرکت‌های خود منتقل کرده است و مابقی این مبلغ به میزان ۳۴۷ میلیون و ۲۳۸ هزار ۳۱۳ یورو را که منشاء خارجی داشته است به داخل منتقل کرده است. "

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، متهم دیگر پرونده است. او مدیر عامل شرکت‌های دینز و هترا تجارت و براساس مندرجات پرونده، شریک اصلی آقای حمزه لو بوده است.

براساس گزارش کیفرخواست او وجوه دریافتی را به بهانه تحریم به حساب شرکت‌های خود واریز کرده است. شیخ الاسلامی در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند. او متهم است مبلغ ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلاررا به حساب‌های خود واریز کرده است.

امین قرشی سروستانی، متهم ردیف سوم این پرونده است.

او رئیس هیئت مدیره شرکت وقت پتروشیمی و مالک ۴۵ درصدی شرکت مستقر در دوبی بوده است. براساس گزارش کیفر خواست این متهم مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۶۳ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به نفع خود واریز کرده است.

متهمانی که اسامی آن‌ها در کیفرخواست اعلام شد عبارتند از: سام حامد ساعدیان، مصطفی تهرانی صفا، محسن احمدیان، محمدحسین شیرعلی، معصومه دری، علیرضا علایی رحمانی، ابوالفضل شمس‌آبادی و علی اشرف ریاحی.

این افراد به "اخلال کلان" یا "معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور" و "تحصیل مال از طریق نامشروع" یا "معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع متهم" شده‌اند

اتهام داماد وزیر سابق صمت چیست؟

براساس گزارش ها، علی اشرف ریاحی که از متهمان فساد پرونده بازرگانی پتروشیمی با ۶.۶ میلیارد یورو گردش مالی است، همدست و شریک مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا یکی‌دیگر از متهمان فراری این پرونده است.

متهمان این پرونده به‌عنوان مدیران شرکت و خریداران آن‌ها که از خریداران خارجی بودند، پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دورزدن تحریم‌ها، شرکت‌هایی را در خارج تأسیس می‌کردند و اگرچه متهمان با بهانه قراردادن تحریم‌ها به دفاع از خود پرداختند؛ اما مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کرده‌اند.

متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ شش‌میلیاردو ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به‌علاوه پورسانت‌هایی از آنِ خود کرده‌اند.

علی‌اشرف ریاحی متولد ۱۳۵۷ در تهران، فرزند عبدالامیر، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، از متهمان اصلی پرونده ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی است که در سال ۹۷ مطرح شد. ریاحی در لیست بلندپایه ۱۴ نفره اخلال کلان در نظام اقتصادی و معاونت در تحصیل مال نامشروع در ردیف متهم اصلی و شماره یک این پرونده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید