رشد قیمت دلار

رشد قیمت دلار

آن‌ها صحبت‌های پمپئو و ترامپ را برجسته می‌کردند و با افزایش خرید‌های فردایی، دلار را به‌سوی نرخ‌های بالاتر هدایت کردند. ساعت ۳ بعدازظهر، دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷‌هزار و ۴۹۵‌تومان به فروش می‌رفت که ۲۴۵‌تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

کد خبر : ۸۴۹۴۳
بازدید : ۶۰۹
رشد قیمت دلار
اولین روز پاییز برای معامله‌گران ارزی بسیار مهم بود. آن‌ها در گام اول سعی داشتند که کانال ۲۷‌هزار تومانی را حفظ کنند و در مرحله بعد به دنبال بردن دلار به بالای سطح ۲۷‌هزار و ۵۰۰ تومانی بودند. روز سه‌شنبه، آن‌ها موفق شدند که در گام اول موفق عمل کنند، ولی برای سطح‌شکنی و ایجاد یک جو جدید افزایشی در بازار، نیاز به سوخت بیشتری بود.

کوشش دلاری‌ها برای مرزشکنی
یکی از مهم‌ترین عواملی که در روز گذشته نوسان‌گیران ارزی را به افزایش قیمت امیدوار می‌کرد، جوسازی‌های سیاسی بود که همچنان پیرامون تلاش‌های آمریکا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه وجود داشت. به‌عنوان مثال، دلاربازان بسیار تلاش می‌کردند که چنین تصویری را در بازار ایجاد کنند که آمریکا به‌تن‌هایی می‌تواند مانع از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود.
آن‌ها صحبت‌های پمپئو و ترامپ را برجسته می‌کردند و با افزایش خرید‌های فردایی، دلار را به‌سوی نرخ‌های بالاتر هدایت کردند. ساعت ۳ بعدازظهر، دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷‌هزار و ۴۹۵‌تومان به فروش می‌رفت که ۲۴۵‌تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. این درحالی بود که در ساعات ابتدایی روز اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۷‌هزار و ۱۵۰ تومان پایین رفته بود.

سیگنال درهمی به دلار
بالا رفتن نرخ حواله درهم دیگر متغیری بود که افزایشی‌های بازار دلار را به رشد بیشتر امیدوار می‌کرد. درهم دیروز در مقطعی گفته می‌شد که به بالای محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده است. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.
رشد ارزش دلار در هرات افغانستان نیز دیگر عاملی بود که خریداران بازار داخلی را تحریک می‌کرد. با این حال، فعالان باور داشتند، مهم‌ترین عاملی که منجر به افزایش قیمت دلار شد، جوسازی‌های نوسان‌گیران پیرامون اظهارات مقام‌های آمریکایی و تلاش‌های این کشور برای فعال کردن مکانیسم ماشه بود.

در این میان، برخی از فعالان باور دارند، کم‌کم خبر‌های مربوط به مکانیسم ماشه اثر خود را از دست می‌دهد و توجه بازیگران ارزی به انتخابات آمریکا معطوف می‌شود. آن‌ها باور دارند، روند بازار ارز پس از آن مشخص خواهد شد که جوسازی‌های سیاسی پیرامون مکانیسم ماشه کاهش پیدا کند.
عده‌ای اعتقاد دارند با کاهش جوسازی‌های سیاسی، قیمت دلار در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت و به‌سوی سطوح پایین‌تر حرکت خواهد کرد. این درحالی است که برخی دیگر باور دارند، حتی با عبور از خبر‌های مربوط به مکانیسم ماشه، نااطمینانی‌های مربوط به انتخابات آمریکا می‌تواند منجر به ورود تقاضای بیشتر به بازار ارز شود.
این درحالی است که عده دیگری هم باور دارند، پیش از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، بازار ارز داخلی به استراحت خواهد رفت و میزان نوسانات این بازار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. از نگاه این گروه، پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، نوسانات بازار ارز داخلی بیشتر خواهد شد.

واکنش سکه‌بازان به رشد دلار
دیروز در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. سکه که در ابتدای روز به زیر مرز ۱۳‌میلیون تومانی رفته بود، از اواسط روز با افزایش خرید‌ها مواجه شد و به‌راحتی توانست کانال ۱۳‌میلیون تومانی را پس بگیرد.
ساعت ۴ بعدازظهر هر سکه امامی در بازار معاملات عمده با قیمت ۱۳‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که ۱۰۰هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. افزایش قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در شرایطی رخ داد که در بازار‌های جهانی، طلا تا ساعت ۴ بعدازظهر کشش خاصی را برای افزایش قیمت از خود نشان نمی‌داد.
این موضوع قیمت سکه را تحت‌فشار قرار داده بود. با این حال، عده‌ای هم باور داشتند، بازگشت اونس به بالای مرز هزار و ۹۰۰ دلاری، سیگنالی به بازیگران سکه مبنی بر خروج اونس از مسیر کاهشی بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید