اولین نزدیکی مشتری و زحل بعد از ۸۰۰ سال

اولین نزدیکی مشتری و زحل بعد از ۸۰۰ سال

هم‌ترازی بین این دو سیاره رخدادی نسبتاً نادر است و تقریبا هر ۲۰ سال یک بار رخ می‌دهد. اما این مقارنه به علت نزدیکی بسیار این سیارات به یکدیگر، بسیار نادر است.

کد خبر : ۸۷۵۱۸
بازدید : ۹۶۱۸
اولین نزدیکی مشتری و زحل بعد از ۸۰۰ سال
بهترین حالت رصد سیاره زحل و مشتری، یک ساعت پس از غروب خورشید خواهد بود و زمانی که این دو سیاره در غرب آسمان ظاهر می‌شوند
ستاره‌شناسان می‌گویند که نزدیکی مشتری و زحل، که آخرین بار در زمان قرون وسطی اتفاق افتاده بود، در راه است. زمانی که خورشید روز بیست و یکم دسامبر غروب می‌کند -انقلاب زمستانی- مردم با نگاه به آسمان، مشتری و زحل را در نزدیک‌ترین فاصله به یکدیگر می‌بینند به طوری که تا به حال هیچ انسان زنده‌ای آن دو را این چنین نزدیک مشاهده نکرده است.

این نخستین بار پس از ۸۰۰ سال است که چنین منظره‌ای ایجاد می‌شود. پاتریک هارتیگن ستاره‌شناس در دانشگاه رایس در اظهارات خود می‌گوید: «هم‌ترازی بین این دو سیاره رخدادی نسبتاً نادر است و تقریبا هر ۲۰ سال یک بار رخ می‌دهد. اما این مقارنه به علت نزدیکی بسیار این سیارات به یکدیگر، بسیار نادر است.

برای دیدن چنین منظره‌ای، یعنی نزدیکی بین مشتری و زحل در آسمان شب شما باید به سپیده‌دم روز ۴ مارس سال ۱۲۲۶ میلادی برگردید.»

نزدیک شدن این دو سیاره به یکدیگر از تابستان شروع شده است و بین روز‌های شانزدهم دسامبر و روز کریسمس به نقطه اوج خواهد رسید و این دو به فاصله‌ای کمتر از عرض یک ماه کامل از هم مشاهده خواهند شد.

پروفسور هارتیگن می‌گوید: «در شب بیست و یکم دسامبر نزدیک‌ترین فاصله بین مشتری و زحل دیده خواهد شد و این دو مانند یک سیاره دوتایی به نظر می‌رسند که فقط به اندازه یک پنجم قطر ماه کامل از یکدیگر فاصله دارند. برای کسانی که این پدیده را با تلسکوپ رصد می‌کنند، هر سیاره و چند قمر بزرگ آن‌ها در همان ناحیه آسمان در آن شب قابل رویت خواهد بود.»

این دو سیاره برای همه ساکنان زمین قابل رویت‌اند، مشروط به آن که شرایط آب و هوایی اجازه دهد. اما بهترین حالت رصد، یک ساعت پس از غروب خورشید خواهد بود و زمانی که این دو سیاره در غرب آسمان ظاهر می‌شوند. در نزدیکی استوا دید بهتری برای مشاهده این پدیده وجود خواهد داشت.
کسانی که این مقارنه نجومی را از دست می‌دهند، شانس دیگری برای تماشای این منظره در سال ۲۰۸۰ خواهند داشت. پس از آن تا سال ۲۴۰۰ هیچ شانس دیگری وجود ندارد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید