کنفرانس اقلیمی؛ اعلام وضعیت اضطراری در دنیا

کنفرانس اقلیمی؛ اعلام وضعیت اضطراری در دنیا

امسال قرار بود اجلاس سالانه کنفرانس "سی او پی" در شهر گلاسکو برگزار شود، اما به دلیل همه گیری کرونا تا سال آینده عقب افتاد.

کد خبر : ۸۸۱۵۶
بازدید : ۵۰۲۶
کنفرانس اقلیمی؛ اعلام وضعیت اضطراری در دنیا
دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان یک کنفرانس اقلیمی گفته است که همه کشور‌های جهان باید در زمینه تغییر اقلیم وضعیت اضطراری اعلام کنند. این کنفرانس با ابتکار بریتانیا، سازمان ملل و فرانسه در پنجمین سالگرد توافق اقلیمی پاریس در فضای مجازی برگزار می‌شد.

الوک شارما عضو کابینه بریتانیا، که مسئولیت هدایت این گفتگو‌ها را به عهده داشت، در پایان کنفرانس گفت که رهبران جهان بلندپروازی لازم برای مقابله با این مشکل را نشان نمی‌دهند. او گفت که "پیشرفت واقعی" به دست آمده و ۴۵ کشور طرح‌های خود برای رسیدن به اهداف تازه تا سال ۲۰۳۰ را تشریح کرده اند.

با این حال شارما این اقدامات را برای جلوگیری از پیامد‌های خطرناک گرمایش در قرن جاری کافی ندانست. سران حدود ۷۰ کشور و دولت در این نشست شرکت کردند تا تعهدات تازه خود برای مهار دی اکسید کربن را تشریح کنند. به خصوص بسیاری منتظر طرح‌های چین به عنوان بزرگترین منتشر کننده گاز‌های کربنی جهان بودند؛ کشوری که اخیرا قول داد تا ۲۰۶۰ از نظر تولید گاز‌های کربن به سطح خنثی برسد.

رسیدن به مرحله خنثی به معنی کاهش بخش عمده تولید دی اکسید کربن و بعد خنثی کردن مقدار متصاعد شده از طریق جذب چیزی معادل آن با تکنیک‌های مختلف است.

کنفرانس اقلیمی؛ اعلام وضعیت اضطراری در دنیا
شارما گفت اقدامات برای پرهیز از عواقب خطرناک گرمایش در قرن جانی کافی نیست

هرچند شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین اهداف تازه‌ای را برای سال ۲۰۳۰ اعلام کرد، اما بسیاری تحلیلگران گفتند این اقدامات کافی نیست. هند تعهدات تازه‌ای را اعلام کرد، اما نارندا مودی نخست وزیر گفت که کشورش در مسیر رسیدن به اهداف خود براساس توافق پاریس قرار دارد و قول افزایش عمده ظرفیت تولید برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی را داد.

به گفته بریتانیا حدود ۲۴ کشور تعهدات خود را برای خنثی کردن کربن تشریح کرده اند و ۲۰ کشور طرح‌هایی را برای اتخاذ سیاست‌هایی که انعطاف پذیری بیشتری در برابر پیامد‌های افزایش دما ایجاد می‌کند آماده کرده اند.

شارما گفت: "آیا در این اجلاس پیشرفتی واقعی صورت گرفته؟ جواب این است که بله. اما همچنین این سوال مطرح است که آیا برای قرار دادن جهان در مسیر محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد و حفاظت از مردم و طبیعت در برابر آثار تغییر اقلیمی و برای جامه عمل پوشیدن به توافق پاریس به قدر کافی تلاش کرده ایم؟ "

"دوستان باید با خودمان صادق باشیم، پاسخ این سوال در حال حاضر منفی است. بلندپروازی‌های جاری دلگرم کننده است، اما کافی نیست. " شارما تعهد سال پیش این کشور برای دو برابر کردن بودجه تغییر اقلیم بین المللی بریتانیا را تکرار کرد که آن را برای پنج سال آینده به ۱۱.۶ میلیارد پوند می‌رساند.
کنفرانس اقلیمی؛ اعلام وضعیت اضطراری در دنیا

پیشتر در جریان این اجلاس بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که پیشرفت‌ها در زمینه فناوری انرژی‌های نوین "سیاره را نجات خواهد داد و میلیون‌ها فرصت شغلی که نیازمند مهارت بالاست ایجاد خواهد کرد. " او افزود: "در کنار هم می‌توانیم از پیشرفت‌های علمی برای حفاظت از کل زمین - و بیوسفرمان - علیه چیزی خیلی بدتر و ویرانگرتر از حتی ویروس کرونا استفاده کنیم. "

اظهارات گوترش
آنتونیو گوترش در این اجلاس گفت که ۳۸ کشور جهان وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرده اند و از رهبران همه کشور‌ها خواست چنین کنند. او در مورد هزینه‌های بهبود اقتصادی در جریان همه گیری کووید-۱۹ گفت این پولی است که از نسل‌های آینده وام گرفته می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: "ما نمی‌توانیم از این منابع برای مستحکم کردن سیاست‌هایی استفاده کنیم که یک کوه بدهی را بر دوش نسل‌های آینده می‌گذارد، آن هم در زمانی که کمر زمین شکسته است. " امسال قرار بود اجلاس سالانه کنفرانس "سی او پی" در شهر گلاسکو برگزار شود، اما به دلیل همه گیری کرونا تا سال آینده عقب افتاد.

بریتانیا اعلام کرده است که به حمایت از پروژه‌های سوخت‌های فسیلی در خارج پایان می‌دهد و روز شنبه طرح تازه اقلیمی خود را تسلیم سازمان ملل کرد. این کشور همچنین هدفی برای کاهش ۶۸ درصدی دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ را تعیین کرده است که هفته پیش اعلام شد.

اتحادیه اروپا این هفته پس از مذاکراتی فشرده میان اعضا اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ پنجاه و پنج درصد از تصاعد خود خواهد کاست.

هرچند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کشورش را از توافق پاریس خارج کرده، اما فرماندار جمهوری خواه ایالت ماساچوست و فرماندار دمکرات میشیگان با قرائت بیانیه‌هایی گفتند که آمریکا کاملا به مبارزه با تغییر اقلیم متعهد است. جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قول بازگشت فوری به توافق پاریس را داده و مبارزه با گرمایش را در کنار حل بحران کرونا در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: "وقت آن رسیده که تغییر مسیر دهیم. نباید نسل‌های آینده را از امید به آینده‌ای بهتری محروم کنیم. " شماری از متصاعدکنندگان بزرگ گاز‌های گلخانه‌ای از جمله استرالیا، عربستان سعودی، روسیه و مکزیک در این کنفرانس شرکت نکردند، چون برنامه‌های آن‌ها برای مقابله با تغییر اقلیم به اندازه کافی بلندپروازانه قلمداد نشد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی (دبلیو ام او) دوره پنج ساله اخیر یعنی از زمان امضا توافق پاریس گرم‌ترین دوره از زمان ثبت رکورد‌ها بوده و انباشت دی اکسید کربن در جو ادامه یافته. با این حال کشور‌ها و شرکت‌های زیادی در این مدت فرآیند کربن زدایی را شروع کرده اند.

یکی نقاط ضعف در اجرای توافق پاریس مساله مالی است. کشور‌های ثروتمند قول داده بودند از ۲۰۲۰ به بعد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج مبارزه کنند، اما این قول تاکنون عملی نشده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید