نقش باکتری‌های روده بر شدت عوارض کرونا

پژوهشگران می‌گویند میکروبیوم روده می‌تواند در واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل کووید-۱۹ دخیل باشد و بالقوه در شدت و پیامد نهایی آن در فرد تاثیر داشته باشد.

باکتری روده
بر اساس یک تحقیق ترکیب باکتری‌های روده در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با افراد سالم تغییر می‌کند

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که مقدار باکتری‌های جهازهاضمه می‌تواند در شدت و طول مدت بیماری کووید-۱۹ تاثیر داشته باشد. پژوهشگران متوجه شده‌اند که باکتری‌های روده بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند، تا ۳۰ روز پس از بهبودی از بیماری همچنان کاهش یافته یا از میان می‌روند.

باکتری‌های جهاز هاضمه یا «میکروبیوم» به هضم غذا کمک می‌کنند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این باکتری‌ها همچنین در سلامت ما نیز نقش دارند. یک تیم پژوهشگران دانشگاه چینی هنگ‌کنگ بر روی این که آیا تعداد باکتری‌های روده در عفونت به کووید-۱۹ دخیل هستند یا نه، تحقیق کردند.

آن‌ها نمونه‌های خون، مدفوع و سابقه پزشکی یک‌صد بیمار مبتلا به کووید را با نمونه‌های مشابه از ۷۸ فرد سالم مقایسه کردند. نتیجه این تحقیقات که در نشریه «گات» منتشر شد، نشان می‌دهد که ترکیب باکتری‌های روده در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با افراد سالم تغییر کرده است.

این گزارش می‌گوید میکروبیوم روده می‌تواند در «شدت عوارض کووید-۱۹ و احتمالا تغییر در سیستم ایمنی بدن بیمار» نقش داشته باشد. در این میان، آزمایش نمونه خون بیماران مبتلا به کووید حاکی ازعدم تعادل در باکتری‌های روده بوده است که ممکن است به دلیل افزایش میزان خون در مولکول‌هایی باشد که با التهاب مبارزه می‌کردند.

دانیل دیویس، استاد ایمونولوژی در دانشگاه منچستر با اشاره به این پژوهش می‌گوید: «اطلاعات ما از میکروب‌های داخل روده در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته است. آن‌ها با بیماری‌هایی از آسم گرفته تا اسکلروز چندگانه و سرطان مرتبط شده‌اند؛ بنابراین جای تعجب نیست که شدت عوارض کووید-۱۹ نیز با ترکیب میکروبیوم بدن فرد مرتبط باشد.

اما جزئیات این امر هم مهم است. یک کشف مهم این است که خصوصیات مشخص میکروبیوم روده بیمار پس از خروج ویروس از بدن همچنان ادامه یافته است. این احتمال وجود دارد که این تغییرات در آن چه به عنوان کووید بلندمدت شناخته می‌شود، دخیل باشند. در حال حاضر این در حد نظریه باقی است و نیازمند تحقیقات بیشتری است.

در مجموع، این پژوهش جدید هنوز به یک پیام روشن عمومی در چارچوب درمانی منتهی نمی‌شود، اما زمینه را برای علوم گسترده و جدید فراهم می‌کند.» پرفسور نیل مَبات، استاد کرسی ایمونولوژی در موسسه «رازلین» و دانشکده سلطنتی مطالعات دامپزشکی وابسته به دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: «این پژوهش جالبی است، اما هنوز پرسش‌های بسیاری در مورد آن مطرح است.

باید تحقیقات بیشتری در مورد این که آیا میکروب‌های روده در شدت عوارض کووید-۱۹ در بیماران دخیلند یا (تغییرات در آن ها) صرفا نتیجه عفونت در روده و سیستم ایمنی بدن است، انجام داد. همچنین روشن نیست که آیا این تفاوت‌ها پیش از ابتلا به کووید-۱۹ در بیمار وجود داشته است و این که آیا این تغییرات در بیماران کرونا در دیگر نقاط جهان هم مشاهده شده است یا نه.»