بحران کرونا؛ همه چیز درباره تعطیلی ده روزه در کشور

بحران کرونا؛ همه چیز درباره تعطیلی ده روزه در کشور

ستاد ملی کرونا در جلسه اخیر خود، تعطیلی ۱۰ روزه در ۲۵۷ شهر قرمز کشور اعمال کرده است. همچنین شهر‌های نارنجی نیز در این ۱۰ روز در حالت نیمه تعطیل خواهند بود. با این وجود قرار است در این ۱۰ روز، در شهر‌های قرمز به جز گروه مشاغل یک که ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل باشند.

کد خبر : ۹۲۴۷۵
بازدید : ۴۹۱۵
بحران کرونا؛ همه چیز درباره تعطیلی ده روزه در کشور
فرادید | ستاد ملی کرونا برای کنترل موج چهارم کرونا تعطیلی سراسری ۱۰ روزه در سراسر کشور اعلام کرده است. البته این ستاد می‌گوید در صورتی که شرایط کنترل نشود، این تعطیلی ده روزه قابل تمدید خواهد بود. بر این اساس تعطیلی ده روزه از شنبه ۲۱ فروردین تا دوشنبه ۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

به گزارش فرادید؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در باره تعطیلی ده روزه کشور می‌گوید از امروز به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت کرونا بر اساس رنگبندی در ارتباط با شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد اعمال خواهد شد.

طبق گفته او، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده است که بسیار عدد پایینی است.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا ۲۵۷ شهر قرمز تعطیل و ۱۲۹ شهر نارنجی نیمه تعطیل خواهند بود.

رئیسی گفته امیدواریم این محدودیت‌های ده روزه بر کنترل اپیدمی موثر باشد، همانطور که در تجربه‌ی آبان و آذر، محدودیت و تعطیلی اعلام شد و نتیجه‌ی آن را دیدیم.

البته او می‌گوید در پایان این ده روز، بسته به نتیجه ارزیابی‌ها ممکن است این تعطیلی ادامه پیدا کند.

براساس اعلام وزارت بهداشت سطح مبتلایان در موج چهارم کرونا جهش چشمگیری داشته و در طول روز‌های اخیر به بیش از ۲۲ هزار مبتلا در ۲۴ رسیده است. این میزان بیشترین آمار ثبت شده مبتلایان به کرونا در کشور در ۱۴ ماه اخیر است.

مسئولان این وزارتخانه پیش بینی می‌کنند که میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته‌های آینده به رقم‌های بالاتری برسد.
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دراین رابطه اعلام کرد که شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در سراسر کشور با سرعت رو به افزایش بوده و شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم است.
او می گوید که سرعت موارد بستری بیماران در موج جدید بیماری حدود ۳.۷ برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم است و این سرعت افزایش از ابتدای سال ۹۹ بی سابقه است.
بحران کرونا؛ همه چیز درباره تعطیلی ده روزه در کشور
محدودیت‌های اعمالی در تعطیلی ۱۰ روزه شهر‌های قرمز
ستاد ملی کرونا در جلسه اخیر خود، تعطیلی ۱۰ روزه در ۲۵۷ شهر قرمز کشور اعمال کرده است. همچنین شهر‌های نارنجی نیز در این ۱۰ روز در حالت نیمه تعطیل خواهند بود. با این وجود قرار است در این ۱۰ روز در شهر‌های قرمز به جز گروه مشاغل یک که ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل باشند.

مشاغل گروه یک شامل مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم است، که سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و... را شامل می‌شود.
البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محدودیت‌های ۱۰ روزه به معنی تعطیلی نیست و اجرای پروتکل‌های بهداشتی بر اساس رنگ بندی‌های اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا است.

با این حال قرار است که در شهر‌های نارنجی نیز مشاغل ۱ و ۲ مجاز به فعالیت باشند و در شهر‌های زرد هم مشاغل ۱ و ۲ و ۳ فعالیت کنند.

در شهر‌های قرمز ادارات و دستگاه‌های ضروری تا یک دوم از کارمندان را کاهش خواهند داد. همچنین دستگاه‌های غیرضروری نیز باید تا دو سوم نیرو‌های خود را کاهش دهند.

علاوه بر این محدودیت‌ها قرار است که منع تردد نیز شامل ممنوعیت ورود خودرو‌هایی با پلاک غیر بومی به شهر‌های قرمز و نارنجی اجرایی شود.

قاسمی دبیر کمیته کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا درباره منع تردد‌ها می‌گوید: «ممنوعیت ورود به شهر‌های قرمز و نارنجی براساس طرح جامع مدیریت هوشمند برقرار است البته تردد با وسایل حمل و نقل عمومی به این شهر‌ها بلامانع است و تردد خودرو‌های شخصی با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین تردد به شهر‌های زرد و آبی نیز بلامانع است.»

براساس پیش بینی کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا اصناف و مشاغلی که در این مدت محدودیت‌ها را رعایت نکنند به مدت دو هفته پلمب خواهند شد.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته در شهر‌های قرمز حداکثر با ۱۵ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، صورت می‌پذیرد.

همچنین تمام مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه-های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهر‌های قرمز تعطیل است و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه می‌شوند.

برپایی نماز‌های جمعه، مراسم‌های مذهبی و آئینی نیز در شهر‌های قرمز کماکان امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این ها، برگزاری نماز‌های جماعات یومیه نیز تعطیل کامل خواهند بود.

در ۲۵۷ شهر قرمز کشور ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی از ساعت نه شب تا ۳ بامداد برقرار خواهد بود.

در این میان اعلام شده که بازار بزرگ تهران نیز در طرح تعطیلی ۱۰ روزه در هیچ رسته‌ای فعالیت نخواهد داشت.
بحران کرونا؛ همه چیز درباره تعطیلی ده روزه در کشور
شهر‌های مشمول تعطیلی ۱۰ روزه
براساس اعلام ستاد ملی کرونا در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در شرایط قرمز قرار دارند که مشمول تعطیلی ۱۰ روزه از ۲۱ فروردین تا ۱ اردیبهشت خواهند بود.
طبق رنگ بندی جدید کرونایی شهر‌های کشور، همه مراکز استان‌ها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان، کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قروین و قم که تا دیروز نارنجی یا زرد بودند به جمع شهر‌های قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهر‌ها در رنگ بندی ایام نوروز آبی بودند.

پایتخت نیز چند روزی است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و آمار ابتلا به شدت درآن بالاتر رفته است.

در این میان تنها شهر‌های هیرمند و زهک و میرجاوه و سیب و سوران و مهرستان و قصرقند و نیک شهر و کنارک و فنوج و تفتان و دشتیاری آبی هستند و محدودیتی در آن‌ها اعمال نخواهد شد.

براساس آخرین اطلاعات نرم‌افزار ماسک ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها از روز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید