واکسن جدید مالاریا ۷۷ درصد کارآیی دارد

واکسن جدید مالاریا ۷۷ درصد کارآیی دارد

مالاریا بیماری است که توسط انگلی ایجاد می‌شود که از طریق نیش پشه به افراد منتقل می‌شود. اگرچه قابل پیشگیری و قابل درمان است، اما سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند ۲۲۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده و ۴۰۹ هزار قربانی گرفته است.

کد خبر : ۹۳۰۳۹
بازدید : ۹۴۱۸

پشه مالاریا

محققان در دانشگاه آکسفورد می‌گویند در آزمایشات اولیه ثابت شده است که واکسن مالاریا ۷۷ درصد در پیشگیری از این بیماری موثر است و این می‌تواند یک پیشرفت بزرگ در مقابله با این بیماری باشد. مالاریا سالانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر را می‌کشد که عمدتا کودکان در جنوب صحرای آفریقا هستند.

اما با وجود آزمایش واکسن‌های بسیاری در طول سال‌های گذشته، هیچ یک از آن‌ها برای مقابله موثر با این بیماری موفق نبوده‌اند. محققان می‌گویند این واکسن جدید می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی داشته باشد.

هنگامی که این واکسن بر روی ۴۵۰ کودک در بورکینافاسو آزمایش شد، مشخص شد که بی‌خطر است و بعد از ۱۲ ماه پیگیری نشان داد که "اثربخشی در سطح بالا" را نشان می‌دهد. برای تایید این یافته‌ها، اکنون آزمایش‌ها روی تقریبا ۵ هزار کودک بین پنج ماه و سه سال در چهار کشور آفریقایی انجام خواهد شد.

مالاریا بیماری است که توسط انگلی ایجاد می‌شود که از طریق نیش پشه به افراد منتقل می‌شود. اگرچه قابل پیشگیری و قابل درمان است، اما سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند ۲۲۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده و ۴۰۹ هزار قربانی گرفته است.

این بیماری با علائمی مانند تب، سردرد و لرز شروع می‌شود و بدون درمان، می‌تواند به سرعت به وخامت و اغلب مرگ منجر شود.
تزریق واکسن مالاریا
واکسن‌های مالاریا قبلا هم مانند این مورد در غنا توزیع شده، اما اثربخشی کمی داشته

تأثیر عمده بر سلامتی

آدریان هیل، مدیر انستیتوی جنر و استاد واکسینولوژی در دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان مقاله گفته معتقد است این واکسن اولین واکسنی است که حداقل ۷۵ درصد اثر بخشی که هدف سازمان جهانی بهداشت است، رسیده است.

موثرترین واکسن مالاریا تاکنون تنها ۵۵ درصد اثر بخشی در آزمایشات روی کودکان آفریقایی را نشان داده است. پروفسور هیل گفت، آزمایشات این واکسن مالاریا در سال ۲۰۱۹ آغاز شده است، مدت‌ها قبل از بروز ویروس کرونا، و تیم آکسفورد واکسن کرونای خود را با توجه به تحقیقات خود در مورد مالاریا تولید کرد.

او گفت: به ثمر رسیدن واکسن مالاریا بسیار بیشتر طول کشیده است، زیرا هزاران ژن در مالاریا وجود دارد در حالی که در ویروس کرونا در حدود ده مورد وجود دارد و برای مقابله با این بیماری به پاسخ ایمنی بسیار بالایی نیاز است.

او گفت: "این یک چالش فنی واقعی است. " "اکثریت قریب به اتفاق واکسن‌ها کارساز نبوده، زیرا بسیار دشوار است. با این حال، پروفسور هیل گفت که نتایج آزمایش نشان می‌دهد این واکسن "توانایی و تاثیر عمده‌ای بر سلامت عمومی" دارد.

ابزاری برای نجات جان

در یک تحقیق پیش از چاپ در مجله لنست، تیم تحقیقاتی از آکسفورد، نانورو در بورکینافاسو و ایالات متحده - نتایج آزمایش R ۲۱ / Matrix-M را گزارش کردند، که دوز کم و زیاد واکسن را قبل از اوج فصل مالاریا بین ماه‌های مه و اوت آزمایش کرد و واکسن اثربخشی ۷۷ درصدی را در گروه با دوز بالاتر و ۷۱ درصد را در گروه با دوز پایین نشان داد.

هالیدو تینتو، استاد انگل‌شناسی و محقق اصلی آزمایش در واحد تحقیقات بالینی نانورو، بورکینافاسو، گفته نتایج "بسیار هیجان‌انگیز" بوده و "سطح کارآیی بی‌سابقه" را نشان می‌دهد. "ما منتظر آزمایش فاز سه هستیم تا اطلاعات ایمنی و کارآیی واکسنی را که در این منطقه بسیار مورد نیاز است، نشان دهیم.

موسسه سرم هند، تولید کننده این واکسن، گفته اطمینان دارد بیش از ۲۰۰ میلیون دوز واکسن را به محض تأیید توسط نهاد‌های نظارتی تحویل می‌دهد. نواوکس مواد کمکی واکسن را تهیه کرد. مالاریا یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر کودکان در آفریقا است و پروفسور شارلمن اودراگو، وزیر بهداشت بورکینافاسو، گفته اطلاعات جدید نشان می‌دهد واکسن جدید مالاریا می‌تواند "در سال‌های آینده" مجوز دریافت کند.

"این یک ابزار فوق العاده مهم برای کنترل مالاریا و نجات جان بسیاری از افراد خواهد بود. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید