رژیم غذایی بریتانیایی‌؛ عامل بیماری‌های قلبی

رژیم غذایی بریتانیایی‌؛ عامل بیماری‌های قلبی

اما کسانی که بیشتر نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه و مربا مصرف می‌کنند، حتی اگر فعالیت جسمی بیشتری داشته باشند، دخانیات استعمال نکنند و اضافه وزن هم نداشته باشند، بیشتر در معرض بیماری قلبی و تلفات ناشی از آن قرار دارند.

کد خبر : ۹۳۴۱۸
بازدید : ۲۸۲۹
رژیم غذایی بریتانیایی‌
کسانی که نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه و مربا مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری قلبی و تلفات ناشی از آن قرار دارند

یک پژوهش جدید هشدار می‌دهد که رژیم غذایی سنتی بریتانیایی‌ها شامل نان سفید، کره و آب‌میوه، می‌تواند به بروز بیماری‌های قلب و عروق بینجامد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد به انواع مشخصی از خوراک و نوشیدنی (نه مواد مغذی داخل آن‌ها) اشاره می‌کنند که می‌تواند در افزایش خطر بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن، دخیل باشد.

این کارشناسان می‌گویند مردم باید به خطرات مصرف شکر که به افزایش وزن و مشکلات قلبی منجر می‌شود، بیشتر آگاه شوند. دکتر کارمن پیرناس، متخصص تغذیه در دانشگاه آکسفورد و مولف این گزارش، می‌گوید: «بیماری قلبی یکی از عوامل عمده مرگ و ناتوانی در بریتانیاست که تغذیه غلط در آن سهم مهمی دارد.»

«معمول‌ترین راهنما‌های تغذیه بر عناصر و کالری‌های موجود در غذا‌ها تاکید دارد تا خود ماده غذایی، و این مردم را گیج می‌کند. نتیجه تحقیقات ما بر مواد غذایی و نوشابه‌هایی دست می‌گذارد که از رژیم‌های غذایی معمول بریتانیایی‌هاست. این غذا‌ها می‌توانند نرخ بیماری‌های قلبی و مرگ و‌میر (ناشی از آن) را افزایش دهند.»

دانشمندان داده‌های برآمده از پژوهش روی ۱۱۶ هزار و ۸۰۶ بزرگسال میان ۳۷ تا ۷۳ سال در انگلستان (بخشی از بریتانیا)، ولز، و اسکاتلند را در طول ۱۵ سال تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

نتیجه این تحلیل که در نشریه «بی ام سی مدیسین» منتشر شده است، حاکی از آن است که دو نوع خاص رژیم غذایی با افزایش خطر مرگ در میانسالی مرتبط است. یک نوع رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی شکلات، شیرینی، کره و نان سفید، اما کمبود میوه و سبزی، و دیگری حاوی مقدار زیاد نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه، شکلات، شیرینی، شکر و مربا، اما مقدار کم کره و پنیر پرچربی بوده است.

این پژوهش همچنین کشف کرده است که افرادی که بیشتر شکلات، شیرینی، کره و نان سفید مصرف می‌کنند، عمدتا مرد، جوان، و از طبقات فقیرتر جامعه هستند. آن‌ها همچنین بیشتر به استعمال دخانیات تمایل دارند، فعالیت بدنی چندانی ندارند، و اغلب مبتلا به اضافه وزن شدید و فشار خون هستند.

اما کسانی که بیشتر نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه و مربا مصرف می‌کنند، حتی اگر فعالیت جسمی بیشتری داشته باشند، دخانیات استعمال نکنند و اضافه وزن هم نداشته باشند، بیشتر در معرض بیماری قلبی و تلفات ناشی از آن قرار دارند.

افرادی که در سال‌های میان ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ در پژوهش مرکز تحقیقاتی «بیوبانک» بریتانیا شرکت داشته‌اند، گزارش غذای اصلی و خوراک‌های مختصر میان آن‌ها را ظرف ۲۴ ساعت در دو تا پنج مورد به اطلاع مرکز رسانده بوده‌اند.

مرکز پژوهشی «بیوبانک» این مواد غذایی و عناصر داخل آن‌ها را مشخص کرده است و سپس موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی، بستری شدن در بیمارستان، و درگذشت شرکت کنندگان در این پژوهش را به ترتیب میان سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ محاسبه کرده است.

دکتر پیرتاس می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که مصرف کمتر شکلات، شیرینی، کره، نان سفید، نوشابه‌های شیرین، آب میوه، شکر سفید، و مربا می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و مرگ در میانسالی موثر باشد. این نتیجه با نتایج پژوهش‌های پیشین، حاکی از این که مصرف کمتر شکر و کالری به کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است، هم‌خوانی دارد.»

او می‌افزاید که نتایج این تحقیقات را می‌توان در توصیه‌های مرتبط با نحوه تغذیه به کار برد تا مردم از رژیم غذایی سالم‌تری پیروی کنند و خطر مرگ کاهش یابد. اما مولفان این گزارش خاطرنشان می‌کنند که ماهیت نظارتی این پژوهش، نمی‌تواند رابطه (مستقیم) میان رژیم غذایی با بیماری قلبی و مرگ و‌میر را ثابت کند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که داده‌های مرتبط با رژیم غذایی، نماینده نحوه تغذیه مادام‌العمر شرکت کنندگان در این پژوهش نیست، زیرا اطلاعات مرتبط به آن تنها به ارزیابی رژیم آن‌ها در طول ۲۴ ساعت محدود می‌شود و دوره زمانی طولانی‌تر را درنظر نمی‌گیرد.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید